Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tomas meddelar runt 20mm, vilket jag tycker är för brett för jag vill inte se hattmuttern, jag vill att den försvinner ner i hålet.

Så jag har skrivit till Biltema angående den här prudukten:
https://www.biltema.se/bygg/beslag/mobe ... 2000018301

Och frågat vilken maxdiameter den har, jag hoppas <13mm.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har såna från Biltema hemma, kan mäta imorgon om du inte fått svar ifrån Biltema. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Klas-Kenny »

Diametern på skallen är 15mm.

Mätte lite av varje när jag ändå höll på...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Fy fasen vad snällt, stort tack!

Vilket jobb du lagt ner!

15mm är bara 2mm bredare än mutterhålet (även om jag hade hoppats få i hatten i mutterhålet som är 13mm)

Trafon är tung och M6 är egentligen lite klent.

TomasL har sedan varit snäll med att erbjuda M8-hattar med hattskalle på typ 20mm, på bussen idag kom jag på att det faktiskt kan bli riktigt snyggt.

För när nu Biltemas (och dina) inte är mindre än 13mm så är det bättre att det överlappar rejält än lite.

Så jag kommer krypa till korset och be TomasL om 20st, han har dock tydligen stuckit på nåt slags uppdrag i 40 dar men jag har ingen brådska.

Kan ju tycka att om man ändå inte kan dölja det så kan man förstärka det :)

MVH/Roger
PS
Jag har M8 gängstång (men ingen M8 skruv av lämplig längd) vilket är allt som behövs för det här projektet för det är nog ändå rätt svårt att träffa längden på skruven så att det blir fint, kan lika gärna köra gängstång. Kåpan är 62 djup invändigt och trafon är 58 hög, godset i kåpan ä <2mm. Höjd ovan chassi blir då ungefär 64mm, chassiplåt på 1mm ger 65mm total längd på gängstång innan mutter (hattmuttern anser jag inte konsumerar höjd).

Mäter precis på min KPA_proto och kommer tyvärr på att det inte går att göra såhär för rondellen bygger trafohöjden till 65mm samtidigt som inre kåphöjd ju var 62mm bara, gjutmassa nästa!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Det allra sista stämmer inte.

Jag mätte om idag:
1) Lös trafo: 57X142
2) Kåpa invändigt: 62X144
3) Naken chassimonterad trafo med rondell: 59 hög.

Verkar alltså som om rondell plus gummirondell bara bygger runt 2mm (59-57) samtidigt som det finns 3mm (62-59) kvar inuti kåpan.

Idag mätte jag sedan också maximala bredden hos mutterhålet, visade sig vara 15mm vilket M6 hattmuttrarna också verkar vara, detta är bra men är lite på gränsen för att jag verkligen skall gilla det, hellre "fetare" hattmuttrar modell TomasL.

Fast TomasL har M8 och det är lite grovt, det är precis det går i kåporna!

Men dom täcker mutterhålet bättre.

Jag är förvånad över hur fel jag mätte igår men samtidigt glad att jag gjorde om det idag med det trevliga beskedet att jag faktiskt inte behöver mecka och slafsa med gjutmassa, det går ändå!

Kul även om jag inte känner att det blir nån kvalitetskänsla men all är ju ändå mest ytligt idag så om det ser snyggt ut räcker det för andra, själv vill jag att grejerna under huven ska vara bäst, inte utseendet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan ha sagt det innan men läser varken mina egna gamla inlägg eller andras trådar :D

Mina toroid utgångstransformatorer är fästa på två olika sätt i min KPA_B_proto respektive KPA_A.

Hos KPA_A (kopparplåtschassi) har jag dragit M6-skruv ovanifrån UTAN att nytta mutterhålet som finns i kåpan, skruven syns då inte på håll och det ser rätt fint ut.

Hos KPA_B_proto (plyfachassi) så har jag istället skruvat underifrån OCH nyttjar mutterhålet MEN det ser inget vidare ut för det sticker ut lite skruv.

Ingen lösning är faktiskt speciellt bra.

TomasL hade ju en kalaslösning på mitt kåp-problem för nättrafon, jag har nu köpt 20st M8 Hattmutter av honom, blir snyggt!

När nu nättrafon blir snyggt bestyckad med Hattmutter vill jag ju att utgångstrafon också ska bli det, denna kåpa klarar dock max M6 så min tanke nu är att köpa M6 Hattmutter från Biltema, detta för att få lite symmetri.

Jag är fullständigt okunnig om design men jag tror faktiskt att detta kan bli både proffsigt och snyggt, enda "problemet" som jag ser det är att nättrafon inte är ingjuten och lär förstärka de magnetiska kraftvibrationerna lite samtidigt som den inte blir kul att knacka på för den kommer eka tomt, utgångstrafon däremot är ingjuten från fabrik så där har jag inte dom problemen.

Tror det här blir bra, vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Biltemas artikelnummer:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Klas-Kenny skrev: 13 oktober 2020, 19:26:38 Diametern på skallen är 15mm.

Mätte lite av varje när jag ändå höll på...
Tack än en gång!

Jag kom på en sak, mutterhålen hos min trafokåpa har ett djup på 6mm och hålet därefter är 6mm i diameter, dina mätningar visar sen så trevligt att hattmuttern är närmare 9mm i diameter och har ett djup under hatt på runt 12mm.

9mm i diameter går inte i kåpans 6mm-hål om hattmutterns djup under hatt är större än 6mm vilket den är (den är ju 12mm), mutterhålet är dock bredare än 6mm så allt jag behöver göra är att dremla av 6mm (i djup)..

Lite meckigt men funkar nog :)

MVH/Roger
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av alexanderson »

TomasL skrev: 8 oktober 2020, 23:02:58
hcb skrev: 4 oktober 2020, 10:37:31 rogerk8>Jag uppskattar att temperaturen hos denna toroidtrafo kan nå 150 grader (dock är 100 grader mer troligt).
150 (och 100 också) °C och ingjutning känns inte alls bra. Är transformatorn specad för detta driftsfallet? Personligen tycker jag att det är för varmt nr man inte kan hålla fingret på transformatorn en längre stund.
[/quote Om Trafon har klass H isolerad tråd kan man tillåta en medeltemperartur av lindningen på 130 grader C.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, 130 grader alltså i bästa fall.

Dock vet jag inte klassen på den emaljerade koppartråden.

MVH/Roger
PS
Tror att det är temperaturen hos kärnan som är problemet.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av rikkitikkitavi »

130 grader är klass B, 180 grader är klass H.
Det finns högre klasser men den tråden är tokdyr.
Edit: hotspottemperatur,vilket är dimensionerande, inte medeltemperatur.

Det är NEMA standarder.
Tror inte lägre än B, eller motsvarande temperatur i o. EU är godkänt enligt de standarder som reglerar trafos.

Gjuter du in trafon tappar du kapacitet, ordentligt.

Du bör också betänka att kåpan inte får skruvas med en centrumbult mot chassit för då kan du skapa ett kortslutet lindningsvarv. På samma sätt får inte kåpan röra centrumbulten eller plåtrondellen. Kåpan skruvas mot chassit i kåpans vingar.

Det är bara låga spänningar så det går att isolera med gummidukt etc men det får gärna vara lite robust, lite eltejp hade jag inte litat på i längden.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad menar du med kapacitet?

Jag har fått köpt lite hattmuttrar av en kille här inne men jag gillar inte konceptet.

Mina senaste trafos lät jag en kollega gjuta in, alla trafos innan dess har Toroid International (aka Noratel) gjutit in.

Nu sitter jag med en toroid-transformatorpark på 17st som är nakna samtidigt som jag köp kåpor från Tyskland (Weisser) till dom.

Jag känner verkligen inte för att bara nyttja hattmutter (en del för att det kommer eka B), jag vill gjuta in dom.

Har hört av samma kollega att man kan nyttja polyuretanharts.

Det ska tydligen vara mindre krav/restriktioner för sånt.

Vad tror du om det.

MVH/Roger
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av rikkitikkitavi »

En naken 300VA trafo är inte 300VA efter du gjutit in den, utan har en lägre märkeffekt. Hur stor vet jag inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant.

Kan du gissa procenten?

MVH/Roger
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nope.
Skulle jag safeat skulle jag sagt minska 50%.

Men jag kan säga att effektförlusten i lindningarna är densamma om det är DC eller AC vid 50Hz inom rimliga mätgränser. 90% av trafons förluster är resistiva förluster i lindningen.

Så pressa genom ström i sekundärerna och primärerna på en ingjuten trafo och mät resistansen (mät U och I samtidigt) , man räknar normalt med 80C temperaturstegring på lindningen vilket motsvarar ca 30% resistansökning så då har du din givna maximala ström och kan beräkna VA.
Inte helt trivialt att mäta alltså, speciellt för en större trafo med hög ström i sekundären.

Ett annat alternativ är att titta på lite olika hemsidor och jämföra kapaciteten för likvärdiga i storlek kapslade och okapslade transformatorer.

Sedan är frågan vad är det du skall ha den till? En klassA förstärkare som drar hög och kontinuerlig effekt hela tiden eller en klassB förstärkare ? Den senare har betydligt lägre medeleffekt och därmed effektförluster.
Eller något annat? En transformator tar tid att värma upp så den tål kortvariga högre laster.
Skriv svar