Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar vad Ni rekommenderar för gjutmassa för att gjuta in en toroidtransformator i en kåpa av plast.

Jag uppskattar att temperaturen hos denna toroidtrafo kan nå 150 grader (dock är 100 grader mer troligt).

Jag behöver minst 2,5dl per "kanal" dvs en halv liter gjutmassa.

Har Ni nåt bra tips?

Har annars hittat den här men den är dyr och "lamineringsepoxy" känns inte riktigt relevant:

MVH/Roger
PS
Jag har för några veckor sedan lämnat in ritningarna på min KPA till ett plåtslageri på Ringön/Hisingen, han lovade vara färdig om typ 2 månader. Senast då skulle jag vilja ha gjutmassan :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi amatörer saknar något som är väldigt behändigt - en vacuumugn. Ett skäl att gjuta in något är att få bort "skrammel", orsakat av vibrationer i transformatortrådar med lite för mycket luft runtomkring. Att lösa det kräver vacuum som först drar ut all luft och sedan när man trycksätter igen, pressar gjutmassan i håligheterna.

En amatörlösning är att använda expoxi (harts och härdare) vilket blir mer visköst vid uppvärmning och därmed fyller håligheter bättre. Man kan bättre på effekten genom att knacka på eller rucka på det som ska gjutas in. Om man dessutom värmer upp upp objektet som ska gjutas in får man en liten "vacuum/tryck-verkan".

Standard är som sagt, epoxi - harts och härdare. ELFA hade för många många år sedan nån sorts gummimassa som var trevlig att gjuta in saker i som bara behövde ett "ytskydd". Vill man kan man blanda i fyllmedel.

Det går säkert att använda gjutmassor för hobbybruk. Kolla Panduro, CCHobby, SkapaMer.se, Slöjd-Detaljer, PMC m fl.

Ser att Malux har en silikonmassa för el.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av hcb »

rogerk8>Jag uppskattar att temperaturen hos denna toroidtrafo kan nå 150 grader (dock är 100 grader mer troligt).

150 (och 100 också) °C och ingjutning känns inte alls bra. Är transformatorn specad för detta driftsfallet? Personligen tycker jag att det är för varmt nr man inte kan hålla fingret på transformatorn en längre stund.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Personligen tycker jag att det är för varmt nr man inte kan hålla fingret på transformatorn en längre stund.
Och den temperaturen är runt 60°C.

Jag missade temperaturen och tänkte mig max temp när trafon skulle bakas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

hcb skrev: 4 oktober 2020, 10:37:31 rogerk8>Jag uppskattar att temperaturen hos denna toroidtrafo kan nå 150 grader (dock är 100 grader mer troligt).

150 (och 100 också) °C och ingjutning känns inte alls bra. Är transformatorn specad för detta driftsfallet? Personligen tycker jag att det är för varmt nr man inte kan hålla fingret på transformatorn en längre stund.
Hej hcb!

Jag har sedan gammalt ingjutna toroidtransformatorer från Toroid International (aka Noratel), de funkar kalasbra men ärligt blir inte dessa OTP så varma, dock kör jag just nu med ingjutna nättoroider i form av anodtrafos till mina rörslutsteg, dessa blir tom rejält varma.

En kompis har gjutit in dom på hans jobb men har ingen möjlighet att gjuta in fler, mina trafos kommer bli "exakt" lika varma så visst fungerar det att gjuta in trafos.

MVH/Roger
Pebert
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 september 2020, 19:19:48

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Pebert »

inte direkt för detta ändamålet, men för gjutning med resin generellt

istället för att vakuumsuga, så brukar man nu för tiden lägga det man gjuter i en tryckkammare istället, vilket kan vara lite enklare att snickra ihop själv om man har lite koll på saker å ting.

man häller resinet i formen, in it tryck kammaren, upp till ca: 3 bar, och låt härda fullt ut. alla luftbubblor är komprimerade så små att de inte syns.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av JohnGalt »

Pebert, det där var ett riktigt bra tips. Tack för det!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad tror Ni om den här?

https://www.clasohlson.com/se/Quick-Cem ... gL2tPD_BwE

MVH/Roger
PS
Om cementen krymper så kan man alltid fixera med lite silikon.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av TomasL »

hcb skrev: 4 oktober 2020, 10:37:31 rogerk8>Jag uppskattar att temperaturen hos denna toroidtrafo kan nå 150 grader (dock är 100 grader mer troligt).

150 (och 100 också) °C och ingjutning känns inte alls bra. Är transformatorn specad för detta driftsfallet? Personligen tycker jag att det är för varmt nr man inte kan hålla fingret på transformatorn en längre stund.
Undrar det också, de flesta lindningstrådar brukar vara specade upp till 105 grader som max, vill jag minnas.

Hittade detta
Dry-type transformers are available in three standard temperature rises: 80C, 115C, or 150C
Har aldrig sett 150 graders trafos själv dock
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Cement som gjutmassa?! Låter inte som en god idé alls.
Vatten + el/elektronik( speciellt HSP) är ingen bra mix.
Cementen är ju dessutom lite frätande/korroderande och "grynen" i cementen skulle kunna gnaga hål på isoleringen på trådarna.

Bättre tips är att köpa en "transformatorburk".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

rogerk8 skrev: 8 oktober 2020, 22:56:50 Vad tror Ni om den här?

https://www.clasohlson.com/se/Quick-Cem ... gL2tPD_BwE

MVH/Roger
PS
Om cementen krymper så kan man alltid fixera med lite silikon.
Det här inlägget råkade hamna i fel tråd :)

Jag försöker bygga en mer effektiv fågelmatare också, där tror jag denna cement kan funka.

Men till min trafo så letar jag fortfarande, tack för era kommentarer men konkreta förslag är mer välkomna.

Jag kör egenhändigt ingjutna trafos idag som funkar dvs detta verkar inte vara raketforskning.

Dock, hur hittar jag min gjutmassa?

MVH/Roger
PS
Tror inte jag kommer så mycket högre än säg 70C om jag tänker efter, det går liksom alltid att lägga handen på trafon (men det lär vara varmare längre in).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av TomasL »

https://tribotec.se/produkter/ingjutnin ... komponent/
https://www.elfa.se/sv/ingjutningsmassa ... p/11041221
https://www.tme.eu/se/details/ep118/ing ... 43-hy2966/

Till exempel.
Problemet med Epoxy är att det är kringgärdat med en massa bestämmelser, och får mig veterligen inte säljas till privatpersoner, typ.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tänk att ELFA hade, det slog mig aldrig!

Stort tack för detta!

ER2001 verkar massan heta, lämplig för ingjutning av komponenter sägs det.

Lite hellre skulle jag velat haft UR5044 som tycks tåla höga temperaturer.

Men jag gillar det här förslaget, 250g är väl sedan vad som behövs för varje trafo gissar jag.

Lite dyrt med drygt 200 spänn per trafo men man kan inte få allt :)

MVH/Roger
PS
Jag är visserligen privatperson men jag kan också handla som företagare, ett litet ess upp i ärmen :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av TomasL »

ER2074 is suitable for relays and transformers.

Som sagt
Farlig kemikalie. Följ användningsanvisningarna. Säljs inte till privatkunder.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tror faktiskt jag kan klara mig på en påse.

Läste att allt är typ en-gångs men utrymmet toroidtrafon upptar är säkert 75% av tillgängligt utrymme som är runt pi*0,8dm^2*0,5dm=1L.

Säg då 1/4 liter över för gjutmassan, då får faktiskt inte den ens plats!

Allt jag behöver är sedan att kunna vända kåpan uppochner utan att trafon ramlar ur.

Jag tror nu faktiskt att en halv påse räcker per trafo, kostnad per trafo blir då bara lite drygt 100 spänn.

Än en gång tackar jag för det här tipset!

MVH/Roger
Skriv svar