Spränger cement glas?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av Spisblinkaren »

Många roliga och trevliga förslag, jag tackar för detta!

Gips var jag dock inte i närheten av tänka på, genialt Gimbal!

Palle500 har sedan en poäng med 42kr per 25kg-säck cement, jag var mycket osäker på priset på cement men vill minnas att det var ganska lågt för 20 år sedan och rent allmänt kan man kanske se det som att cement/betong lär vara billigt för annars hade vi inte råd att bygga typ broar.

Min kära farfar hade alltid lite cement och han nyttjade det till allt mellan att bygga trappsteg ner till trädgården till att blockera för att ogräs skulle kunna växa upp på "gården" som annars var belagd med olika platta stenar.

Jag gillar cement och kommer köra på det, kruxet är dock att jag inte har nån plats för en 25kg-säck i varken min lilla lägenhet eller i förrådet.

Men jag kan ha hittat en lösning på det problemet.

MVH/Roger
PS
Det byggs en del i Hovås, såg en dag en hel pall med cement. Detta var dock innan mitt "problem" men dom bygger hela tiden så kanske jag kan snika till mig lite cement samtidigt som en hel säck ju tydligen kostar mindre än en bärs ute :) Tackar annars mest för informationen att cement inte expanderar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag var på Panduro igår.

Berättade om min situation.

Hon hade
1) Betong (typiskt 5L)
2) Gips (typiskt 1L)
3) Lera

Lera kom hon själv på och vi förflyttades oss en hyllmeter, där fanns lera på runt 2hg som hon berättade bara behövde brännas i ugn i 130 grader och 30min.

Verkade bra men jag blev tveksam pga kostnaden på 150 spänn och även själva nödvändigheten till hela grejen.

Fast mest tveksam blev jag till trådtiteln fast med avseende på lera, spränger bränd lera glas?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hittade annars den här lufttorkande leran till nästan halva priset:

https://www.clasohlson.com/se/Lera-Das- ... gIY6fD_BwE

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av swesysmgr »

Varför ens bry sig om konstnärsmaterial som lera när du har mycket bättre byggmaterial som husfix (cementbundet) eller reparationsbetong tillgängliga? De kräver ingen bränning för att härda, blir mycket starkare än lera och kan köpas på Clas O eller Bauhaus.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tyckte mest idén var intressant, var inte ens i närheten av att tänka lera :)

Dock har jag precis insett att jag inte behöver göra nåt åt matar-burken.

Jag är ofta väldigt korkad när jag får ett problem för lyssna på detta: Inte ens hackspett med sin långa näbb når ända in i den 3" breda matarburken så det blir en liten backe med jordnötter som fåglarna inte når.

Min tanke var då alltså att bygga en liten backe inne i glasburken så att nötter inte blir gamla, möglar och orsakar fågeldöd.

Men hallå vilken idiot jag är :D

Det är ju bara att banka med handen på burken varje gång jag fyller på mat, man kan tom tilta burken lite så att det flödar över av jordnötter kring hålet.

Problem solved :D

Ursäkta jag upptog eran dyrbara tid.

MVH/Roger
Skriv svar