Spränger cement glas?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Spränger cement glas?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om jag kan hälla en liten blandning av sand och cement in i min fågelmatare som är av glas?

Jag gillar mataren för hålet, som är det första jag nånsin borrat i glas, är perfekt i storlek för i princip får inte skator tag i några jordnötter (eller kan förstora upp hålet pga slitage som dom gjort med mina tidigare PET-varianter) då de är typiskt 9mm breda medans min matares hål är 10mm vilket innebär att deras rätt grova näbbar inte går om nötterna.

Fast min fråga handlar inte om skator, den handlar om det något akademiska problemet att när jag fyller glasburken så funkar det ju för fåglarna att bara äta en jordnöt åt gången, de faller liksom ner.

Problemet kommer på slutet av jordnötterna för då når inte fåglarna (även om mina hackspettar har rätt lång näbb) ända in i mataren och det blir en backe.

Problemet med backen tycker jag är två, dels samlas massa jordnötter längst in som under tid kommer mögla och kanske göra fåglarna sjuka, den andra delen av problemet är helt enkelt att fåglarna inte får i sig allt.

Så jag har en tanke om att bygga en backe av cement, har annars i dagarna provat sand bara men det fungerar inte (bifogar bild).

Har klurat ett tag på nåt lim som man kan fylla ut med men faktiskt inte kommit på nåt för alla lim jag känner till kollapsar för mycket, sen kom jag dock att tänka på min sand plus cement.

Så vad tror Ni om min idé?

Kommer jag spränga glasburken eller inte?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av swesysmgr »

Normal betong krymper snarare än expanderar men Husfix är nog ett mer lämpligt material, finns även i 1kg kartonger snarare än 25kg säck finbetong.
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av Palle500 »

Köp en säck färdigblandad finbetong alt murarblandning ev kalkputs typ C. Sen provar du i en annan liknande burk. Men som redan sagts så krymper cement vid härdning, fast det bildas rätt mycket värme när den "brinner" så ev kan burken spricka av temperaturförändringen. Du behöver vattna på gjutningen under härdningen i några dagar.
Om du ber snällt på ett byggvaruhus så har dom nog en trasig säck du kan få en liter gratis ifrån. Tänk på att cement är frätande så akta ögonen och tvätta händerna ordentligt när du tagit i cementen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det måste väl finnas enklare lösningar? Blanda sand med PVA-lim som är något utspätt till en massa och kanske PVA-lim för utomhusbruk.

I gamla tider göt man in flaskor i betongsockeln till staket. Sedan krossade man flaskorna och tog ut skärvorna och kunde i hålen sedan gjuta fast staketstolparna.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av Gimbal »

Gips kanske?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Flytspackel!!!!
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av Nerre »

Nackdelen med att använda nån form av betong är väl att den inte kommer att fästa mot glaset. Det gör då dels att "kilen" kan rotera och då täcker för hålet. Och dels kommer det att fastna massor med skräp i springan mellan glas och betong.

I såna fall blir man nog tvungen att "efterlimma". Och då kan man väl lika gärna limma direkt. Gör en lämplig fixtur som håller burken i ett sånt läge att nån som man häller i kommer att flyta ut till en korrekt "kil".

Blanda sen epoxy med nån form av utfyllnad (grus/sand/glassplitter) och häll i, placera burken i fixturen och låt epoxyn härda. Lämpligen långsamhärdande epoxy som Araldit. Utfyllnaden sjunker ju ner så det finns ingen risk att t.ex. glasbitar sticker upp, översta lagret blir ren epoxy. Det blir lite som epoxygranit.
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Spränger cement glas?

Inlägg av Palle500 »

Visst enklare att köpa husfix för 250kr, en påse gips för 129kr.
Men en säck finbetong får man för 42kr och den kan man använda till annat roligt. Gjuta ett fågelbad, gjuta fundament till fågelmatarna, fylla i botten av skivspelaren så den står stadigt, ja kanske rentav få bättre ljud i högtalarna med betong i botten.

Fast enklaste lösningen på specifika fågelmataren kan ju vara en ihopskrynklad plastpåse i botten med en tillklippt plastskiva från en plastburk som invändigt lock/botten i fågelmataren glasburk.

Dessutom får Roger styrketräning av att transportera hem 25kilos betongsäcken på spårvagnen.

Edit
Såg Nerre's svar och jag missade att Roger ville ha en backe i burken, vilket iosf går bra att fixa med betong. Men Nerre har rätt i att det blir en glipa och att cementklumpen kan rotera.
Är hålet i nederkant av glasburken? Om så så behövs det endast en liten kil i botten och enklast gör man kilfunktionen av ett tillklippt plastlock med bra klämpassning och en enkel stödbit i bakkant. Detta plastlock kan även tas bort så man kan diska mataren ordentligt ibland.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

@Palle: du behöver nog inte en stödbit om du t ex kör med 0,5mm plexiglas vilket är ganska flexigt. Skär man ut en elliptisk bit hamnar den ju på snedden som TS vill ha det. Man kan ju fästa upp den med en bit tejp så den inte slirpar runt och täcker för hålet.
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Spränger cement glas?

Inlägg av Palle500 »

@HUGGBÄVERN du har så rätt, en elliptisk plastskiva är lösningen. Kul att samarbete som vanligt ger bättre resultat än en "one man show".
Fast enklaste lösningen kanske är att bara montera burken lutande i ca 30 grader? Då rinner även ev regnvatten av från burklocket så att det inte rostar onödigt fort.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:doh: Jamen så klart ... så klok du är Palle.

K.I.S.S.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av Glenn »

P-pudding ?

..Plastic Padding alltså..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gamla jobbarkompisar tätade en hembränni ... vätskeseparator med PP. Den spri ... vätskan smakade inte gott. Kanske Rogers smilfinkar är riktiga konnäsörer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av Glenn »

tror iofs att det är lättare att lösa upp saker med varm sprit än med kalla jordnötter :)
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Spränger cement glas?

Inlägg av Palle500 »

Vänta bara när burkarna laddas med jästa rönnbär!
Skriv svar