Söker app med standard data för skärande bearbetning

Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Söker app med standard data för skärande bearbetning

Inlägg av teljemo »

Hej,

I mitt arbete händer det att jag behöver tillverka lite pinaler till nåt utvecklingsprojekt, prototyp eller fixtur. Då jag inte har bakgrund som CNC operatör och bara kör maskiner då och då har jag alltid problem med att hitta bra skärdata snabbt och smidigt.

Jag frågar gärna en operatör på avdelningen om råd då dom är super kompetenta men ibland vill jag inte störa produktion då det kan vara hektiskt..

Jag har kollat lite efter appar men hittar mest verktygstillverkarnas egna som är optimerade till just deras skär..
Hittade även någon med ganska mycket vad som verkade standard men den saknade borr data.

jag vill hitta de generella standard värdena som man hittar i verkstadshabdboken..
De maskiner jag kör till dessa små jobb är en Storebro support svarv och en Micron fräs (heidenhain 155)

edit:
Exempel på mina problem:
FRÄS
[*]Jag ska borra några 3,4mm hål i en metall platta ifrån en maskin. Jag vet inte exakt vad det är för material men jag vet att det inte är härdat.
[*]Jag ska använda Micron fräsen för jobbet och kommer bara nolla xyz på biten för att manuellt köra till de få punkterna.
[*]Valet av verktyg blir snabbstålsborr då det är billigt. Eventuellt har vi nåt mellanting med belagda borr som är något hårdare. Hårdmetall borr är inte aktuellt för min del oftast då det kostar en del så sparar dom till produktion.
[*]I de här fallet finns ingen anledning att programmera rörelser då jag aldrig mer kommer utföra samma jobb igen så matning sker med knappar eller ratten.
Här behöver jag veta vilken spindelhastighet som passar för de här jobbet och vilken matning jag ska köra med för att det ska bli bra.
Jag fick en bra formel av en operatör som jag memorerat för just de här fallet:
Spindelhastighet = 8000/borrdiameter
Matning = ta bort sista siffran ur kvoten

Exempel:
8000/3,4=2353
Spindel: 2353
Matning: 235

SVARV
Jag ska svarva en tapp som ska användas till en "proof of concept" del där tappen ska gängas i en plåt, ha frigång genom en annan och slutligen ska en tredje plåt låsa tappen i ett spår.
Jag ska alltså svarva en axel och gänga den i änden.
Inge konstigheter här till att börja med då jag förberett mig med en ritning med relevanta mått för svarvningen.
Jag kan tillverka min tapp men den blir ju inte fin.
Här skulle jag behövt veta hur djupt jag ska köra med ett visst typ av skär i en viss matning.
I de här fallet vet jag vilket material axeln har (inte nu med då) då det är en skrot bit ifrån produktions material.
Önskan här är att effektivisera mig själv och inte ta av för lite material vid varje slick samt att ytan på de färdiga ämnen ska bli bättre.

VERKTYG
Förutom att bli effektivare i mitt egna arbete sparar man ju på verktygen om man använder skärdata närmare vad det bör vara redan ifrån början.
Jag gissar att jag slösat ett och annat skär pga. fel inställningar.

Någon som vet en bra mobil app med detta?
En verkstadshandbok i app form.
En lathud för skärandebearbetning i app form.
Senast redigerad av teljemo 26 september 2020, 08:02:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Söker app med standard data för skärande bearbetning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har du kollat denna källa?
https://www.microtechstelladata.se/
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Söker app med standard data för skärande bearbetning

Inlägg av teljemo »

Hittade inget sådant på den sidan. :?:
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Söker app med standard data för skärande bearbetning

Inlägg av hawkan »

FSWizard LITE app använder jag.
Brukar alltid gå ner 80% eller lägre på dess värden.
Borr heter Jobber twist drill
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Söker app med standard data för skärande bearbetning

Inlägg av säter »

teljemo skrev: 25 september 2020, 17:20:04 jag vill hitta de generella standard värdena som man hittar i verkstadshabdboken..
Om du nu har verkstadshandboken(jag gissar att det är den du har), vad är då behovet av en "app"?
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Söker app med standard data för skärande bearbetning

Inlägg av teljemo »

hawkan
FSWizard ska jag testa.. Verkar lovande!
Jag får se till att pusha igenom några skärande aktiviteter i veckan så man får testa det.

säter
Jag har bok vid datorn inne på kontoret.
Verkstadshandboken och Engineers black book.
Fina exemplar. Den sistnämnda hade jag faktiskt ofta med sig ut i produktion en period för att lära sig slå i den som man kan med den förstnämnda.
Det fungerar att slå i dom böckerna. Fördelen med en app är att den har man alltid med sig och det kan troligtvis även gå snabbare att få fram rätt data.

Jag har alltid ett behov av saker som förbättrar!
Jobbar med produktionsförbättringar och utveckling så det går på rutin att leta bättre sätt att göra saker.
Ser dock en del som tycker att man ska göra som man alltid gjort eller vara nöjd bara för att nåt fungerar, och i vissa fall har dom rätt men det vet man inte förän man testat nåt nytt :wink:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Söker app med standard data för skärande bearbetning

Inlägg av swesysmgr »

Scanna skärdatasidorna från verkstadshandboken, foga ihop dem till en PDF och ha filen på telefonen?

En del tillverkare som Iscar och Sandvik har appar till Android men de täcker bara sina egna produkter. Kanske går att använda även med billigare skär om man testar först?

https://play.google.com/store/apps/deta ... ties&hl=en
https://play.google.com/store/apps/deta ... info&hl=en
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Söker app med standard data för skärande bearbetning

Inlägg av teljemo »

Vi använder Iscar och Sandvik men kollade de apparna innan och det var inte riktigt de jag sökte.. Dom är nog bättre för nästa level person..

När du sa skanna boken kom jag att tänka på att man skulle kunna skriva in de relevanta i ett excel dok.
Det ledde mig till att tänka på att göra en egen app med bara det jag vill ha..

Jag har länge velat göra en simpel app men inte haft något bra innehåll..Detta blir ju perfekt.. Tack för tipset som ledde dit.
Skriv svar