IR-absorbent

jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

IR-absorbent

Inlägg av jah »

Hej!

Någon som vet något lättillgängligt material som är kraftigt IR-absorberande?

Skulle vilja lura en fotocell till en garderobsbelysning att tända i viss position trots att skjutdörren inte öppnat förbi sensorn.

/J
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: IR-absorbent

Inlägg av Icecap »

Mattsvart färg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: IR-absorbent

Inlägg av TomasL »

I princip allt som inte är reflekterande, en tygbit borde göra jobbet till exempel.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: IR-absorbent

Inlägg av jah »

Nu har jag inte testat med mattsvart färg då jag inte hittade någon på hyllan, men olika tygmaterial funkar inte, oavsett hur svarta.
Vissa plaster borde nog också funka, men inga av de bitar jag testat.
Även koppar borde funka vad jag förstår, men nej, det detekteras alldeles utmärkt...

Problemet är svårare än man tror, därav frågan här på forumet.
/J
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: IR-absorbent

Inlägg av YD1150 »

Vilken våglängd handlar det om? Passiv IR kring 10μm eller near-infrared 880-940nm? (fjärrkontrollsvåglängd)

Vanligt fönsterglas gör att en "IR-deckare" rörelsedetektor inte fungerar, tänkte ha en inomhus riktad ut men
det fungerade inte alls.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: IR-absorbent

Inlägg av jah »

Ingen aning om våglängd egentligen, men det är väl sannolikt att det är "fjärrkontrolls"-området vi pratar om här.

Det är Ikeas "Norrfly" garderodsbelysningar med inbyggd sensor det handlar om.
Vet inte mycket mer om dem än att de pulsar en IR-LED i 100us med Xms intervall och ca 30-40mA, och tar emot pulserna via en fototransistor, som sedan förstärks och filtreras.
Avståndet från sensor till baksidan av dörren är inte heller särskilt stort (storleksordningen 5cm), men det mesta jag provat detekterar omkring 15-20cm.

Att ett material inte släpper igenom IR behöver inte betyda att det är absorberande, och det kan lika gärna vara reflekterande.

/J
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: IR-absorbent

Inlägg av jah »

Kom faktiskt på en lösning som kan fungera...
Man placerar en vinklad spegel på dörrens baksida som skickar IR-pulserna sidledes där inget reflekterande finns.
Lite begränsande i att få plats och inte stöta ihop med något, och nog endast möjligt på den bakre dörren, men sensorn detekterade iaf inte spegeln vid 45°vinkel.

Fortfarande intressant med bättre lösningar.

/J
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IR-absorbent

Inlägg av Nerre »

Ja, det är ju ett problem att ett material som ser svart eller absorberande ut kanske inte är det för IR. Det vi ser är ju bara var som händer med ljus inom det synliga våglängdsintervallet. Men en färg som ser svart ut för synligt ljus kan faktiskt reflektera IR. Det är kanske inte så vanligt, men det är i alla fall full möjligt.

På samma sätt som t.ex. att en blå yta ser svart ut i rent rött sken så är det inte svart i blått sken.

Det var nåt jag lärde mig när vi eventuellt skulle prova en 20W CO-laser på jobbet. Säkerhetsföreskrifterna sa att rummet måste vara låst och skyltat att man inte får gå in utan skyddsglasögon, just eftersom man inte ser IR och inte vet om det reflekteras mot olika ytor.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: IR-absorbent

Inlägg av xxargs »

hmm... att hitta IR-notchfilter (minus-filter) i området 850 - 980nm var inget lätt, däremot finns det många filter som just släpper igenom området men spärrar allt ovanför (till IR-strålkastare etc. - 850 nm är mycket svag synligt med mörkeradapterade ögon - syns som diffus grå fläck med lite orangeton i mörkret om det är starkt. under 900 nm brukar det inte synas).

jag skulle köra vidare med försöken med speglar - du kanske kan lösa det med fler mindre strip istället för en stor - alternativ maska med aluminium just i området du inte vill ha genomlys.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: IR-absorbent

Inlägg av Wirewrap »

Jag har använt kimrök, pudrat i nymålad våt färg som nearIR absorbent.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: IR-absorbent

Inlägg av jah »

Det där låter ju intressant, och får mig också att tänka på lasertoner som nåt man kan testa.
Får hem o skrapa lite i braskaminen ikväll
/J
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: IR-absorbent

Inlägg av farskost »

Skulle någon typ av matt borste alternativt luftigt kardborreband hjälp? Borsten torde ha liten yta rakt mot sensorn för direktreflektion men ganska mycket yta för ljuset att absorberas eller reflekteras diffust från.

En annan sak med en borste är att den skulle kunna vara lång nog i stråna att nå fram till sensorn och helt enkelt stoppa ljuset redan vid källan.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: IR-absorbent

Inlägg av jah »

Kardborrband av olika sort var redan provat, och det funkar inte. Lite kortare detekteringsavstånd, men inte i närheten av användbart.

Provade några borstar idag, men det verkar svårt det också.
Borsten måste vara väldigt tät, annars reflekterar det i borstens botten ist.
Gillar annars idén, och det känns som att den skulle kunna funka under rätt förutsättningar.

Kimrök eller tonerpulver har jag inte, så inte kunnat testa.
Provade dock att torka rent i braskaminen med en papperstuss tills den var ordentligt nedsvärtad, men även denna detekterades, med lite kortare avstånd dock.

Den där detektorn är grymt känslig, vilket gav en annan idé (som man givetvis borde tänkt tidigare :wall: ).
Om man dämpar ljuset till/från sensorn så blir det lättare att absorbera det kvarvarande ljuset.
Ganska enkelt att dämpa genom att sätta tejp över sensorn. Lite utprovning med olika typer/material förstås, men hyfsat framkomligt.

Hittade också en ny kandidat på absorbent - (våt)slippapper... enkelt att applicera dessutom.

Bra idéer som kommer upp här i forumet dock.

/J
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: IR-absorbent

Inlägg av farskost »

Dämpa utgående ljus låter verkligen mest rimligt. Variabel dämpning borde gå med typ svart eltejp där du med nål eller skalpell försiktigt öppnar ett hål tills lagom genomsläpp.
Skriv svar