Demontera cykelvev som sitter fast.

Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Demontera cykelvev som sitter fast.

Inlägg av Palle500 »

Det var som fasiken. Allt ser rätt ut och ändå lossnar den inte trots värme. Ja då är jag rådlös hur du skall få loss det i användbart skick. Men om du provar andra sidan och inte får loss den heller, ja då skulle jag ge upp.
Ev så sitter muttern som håller kassetten från andra sidan och om armen lossnar så kan du ta bort kassetten och kanske slå loss veven på drevsidan?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Demontera cykelvev som sitter fast.

Inlägg av swesysmgr »

Akai skrev: 24 juli 2021, 15:53:59 Så jag sågade sönder veven och köpte allt nytt.. visserligen var det kanske lika bra, cykeln var gamal och dreven slits väl också en del.
Tror också på detta. vevlagren är en slitdel och inte mycket att spara på, ett nytt Shimano med fyrkantaxlar kostar 143:- på Cykelkraft. Vill du behålla vevarmarna för att de har en stil du gillar, offra lagret. Antar du kan komma åt att såga av det mellan ram och vevarm även om det är en del jobb?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Demontera cykelvev som sitter fast.

Inlägg av danei »

Det är lågbudget som gäller i det här bygget. Jag ska testa med bilmaskinen. Men går inte det är det nog bara att välja på om lagret eller veven ska skrotas. Det är äkta biltemakvalite. Så det är bra grejor.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Demontera cykelvev som sitter fast.

Inlägg av Palle500 »

Går det att komma åt att knacka ned en brytgaffel mellan lager och vevarm?
Då borde de ge upp. Bilmaskin tror jag inte på, brukar vara bättre att smida på lite med en ordentlig hammare och en handslägga som mothåll.
IMG_2147.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar