Skära kilspår - prisklass?

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4331
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av arvidb »

Jag skulle behöva skära några kilspår i aluminium (5 mm breda i hål Ø14 mm) och tittar runt lite på verktyg.
  • Paulimot, Ebay: brotsch, bussning, mellanlägg (1,3 mm, tror det är rätt?) = ca 550:- inkl frakt.
  • OTDTools: brotsch (inkl mellanlägg), bussning = ca 694:- + frakt 115:- (fast jag kan passa på att köpa lite annat också från OTD på en gång) - dock semester till mitten av augusti och beställningsvaror, så i bästa fall leverans i slutet av augusti...
  • Schuchardt Maskin: brotsch, bussning, mellanlägg = ca 1245:- + frakt 150:-
  • BRW-Tools (random tysk butik): brotsch, bussning, mellanlägg = ca 2050:-
Rätt stor prisskillnad! :shock: Finns det någon anledning att inte gå på det billigaste (nån som testat Paulimots grejer t.ex.)?

Sen har jag varken dornpress, verkstadspress eller större skruvstycke så det blir ju nästa problem...

Nån som skurit kilspår på "hobbynivå", i så fall hur och har det funkat bra?
Senast redigerad av arvidb 13 juli 2021, 20:43:11, redigerad totalt 1 gång.
msp3
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mars 2008, 15:18:39
Ort: Skåne

Re: Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av msp3 »

Går hyvla i svarv om du har en.

Sökord: keway slotting lathe
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2002
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av hawkan »

Jag gjorde kilspår i ett tandremshjul

Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2021
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av Uttis »

Jag har kört med billiga brotschar från asien (skulle tippa på att dina 3 första handlare är samma grejer) i mestadels stål och nån gång aluminium funkar bra. Använder en press, viktigt att det är rakt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4331
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av arvidb »

msp3: Intressant, men jag gissar att min lilla kinasvarv är lite för klen för det där. Det vore spännande att testa! Gäller att hitta ett stickstål i rätt storlek som inte är dubbeltrapetsslipat... hmm, faktum är att ett 5 mm stickstål kostar ungefär lika mycket som kilspårsbrotschen!



hawkan: Hehe, frustrerande med mellanlägget som rymmer! Det blir alltid sådär när man testar nåt nytt tycker jag - alltid är det nåt som jäklas! :lol: Men kul att det funkade! Jag undrar hur mycket kraft som behövs egentligen. Jag tänker att spindellagren kanske inte riktigt gillar det där? Du kanske kan trycka med spindelhuset istället?

Var köpte du brotschen?

Man kanske kan använda en lagerdragare för att pressa på nåt sätt? Gäller "bara" att få det stabilt och rakt.
Senast redigerad av arvidb 13 juli 2021, 20:42:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4331
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av arvidb »

Uttis skrev:
13 juli 2021, 20:17:34
Jag har kört med billiga brotschar från asien (skulle tippa på att dina 3 första handlare är samma grejer) i mestadels stål och nån gång aluminium funkar bra. Använder en press, viktigt att det är rakt.
Fint, det får nog bli de där från Ebay då. Vad för slags press använder du?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2002
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av hawkan »

Det var inte speciellt trögt att dra igenom den, aluminium är lätt att jobba med.
Jag tror det går bra med en bänkborrmaskin. Kanske att man får titta på en press för stål.

Här är den jag köpte https://www.ebay.com/itm/362241623387
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4331
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av arvidb »

Det låter ju hoppfullt. :tumupp: Tack för länken!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4331
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av arvidb »

Det blev köp direkt från paulimot.de vilket blev ännu lite billigare än att gå via Ebay. Totalt €50,50 inkl ett extra, tunnare, mellanlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4331
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av arvidb »

Mycket snabb leverans från Paulimot, paketavin från Postnord dök upp via mail i lördags(!).

Jag testade först att använda min pelarborrmaskin (Bosch PBD40) för att pressa igenom brotschen, men det funkade inte, den är alldeles för vek.

Detta funkade men är kanske inte nåt man vill göra varje dag:
SAM_3344_brotschning.jpg
Inte direkt stabilt, jag fick dra två varv, släppa på trycket och linjera upp det hela, dra två varv och så vidare. Man kanske kan göra nåt slags stödsko till brotschen så att det blir en större yta att trycka på. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2002
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av hawkan »

Bra improviserat, sånt kan man göra en youtube-video av :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4331
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av arvidb »

Tack!

Mja, video kräver ju en del utrustning och inte minst viss redigeringstalang! :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4331
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av arvidb »

Jag tog en närmare titt på brotschen från Paulimot idag och hörnradierna på baksidan av brotschen var mindre än innerradierna i hylsan, så när brotschen pressades ner i hylsan så nöp den! :doh: Efter lite slipande och putsande så går det mycket lättare - fortfarande inte så att jag kan pressa igenom med pelarborren, men det är en mycket trevligare upplevelse med lageravdragaren nu. Så tips till den som köper likadana brotschar: kolla att brotschen löper lätt även när den pressas ner i hylsan!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3711
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Skära kilspår - prisklass?

Inlägg av LaRdA »

Sen är det också bra att man smörjer ordentligt, både för att verktyget ska glida lättare i bussningen och för att det ska skära lättare i materialet.
Skriv svar