Letar efter bakelit

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 11079
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Letar efter bakelit

Inlägg av swesysmgr »

Orgelhandtag 2.jpg
Den horisontella ytan som vetter uppåt gick att få mycket fin genom att välja ett oregelbundet mönster (Hilbertkurvor) och sedan låta skrivarhuvudet släta ut den linjärt (ironing) ovanpå. Bottenytans mönster blev däremot mycket grövre än vad jag hade hoppats.

En lösning kanske kan vara att dela den stora, yttre delen av handtaget horisontellt i två montera ihop dem, en annan att vända på delen och acceptera att ytan som syns minst är lite ful? Nackdelen med ett är att även sidoytorna blir sämre eftersom det antagligen kommer att krävas stödplast där för att delen inte skall tippa under utskrift.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 11079
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Letar efter bakelit

Inlägg av swesysmgr »

xxargs skrev:
15 mars 2021, 23:39:27
om man flamberar ytan med några svep med gasollåga - delar det sig till det värre eller försöker plasten att smälta ihop till hel yta
Gasolbrännare har jag ingen, fungerar det med en tändare som test?

https://help.prusa3d.com/en/article/petg_2059

PETG är den värmetålig plast, slipning är vad som rekommenderas men det verkar även göra den mattare i ytan.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 11079
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Letar efter bakelit

Inlägg av swesysmgr »

Nu har jag trimmat processerna lite, det fungerar att skriva ut orgelknoppen med den stora flata ytan uppåt utan stöd, blir lite randigt där överhänget är som störst men annars ok. Jag tror detta går att minska ner genom att göra lagren mindre, problemet är att det tar en hel förmiddag att skriva ut en knopp i högsta uppläsning.

Botten får samma mönster som utskriftsplattan.

Bottenhål 8mm dia, 10mm djupt.

Vill du ha ett par stycken att visa upp?
Knopp utskriven.jpg
Knopp botten.jpg
Knopp buffad.jpg
Att slipa fungerar men ytan blir mycket mattare än i original. Buffa med Dremel gick sådär, hjulet biter in i ytan och börjar avverka väldigt snabbt, jag tror plasten är lite för mjuk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 10886
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Letar efter bakelit

Inlägg av prototypen »

Det är som du säger att plasten är för mjuk, det är en termoplast och det kanske inte var optimalt.
Jag tror jag går vidare med Wibergers knopp, även om den inte är lika så är det bakelit och går troligen polera till bättre finish än orginal.
Men tack för ett stort engagemang, alla vägar bör prövas.

Som vanligt så blev man lite puttad åt ett annat håll än man tänkt sig så tack alla.

Protte
Nerdboy123
Inlägg: 94
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Letar efter bakelit

Inlägg av Nerdboy123 »

Vill minnas att vi använde bakelit för att gjuta in stålprover som skulle slipas för mikroskop undersökning.
Kanske kan vara ett alternativ att gjuta knopparna i någon annan resin och sen polera upp?
https://kmk-instrument.se/produkter/mat ... /montering
Annars kan du köpa POM här billigt https://metallbiten.se/plast/rundststan ... t-pom-30mm
Skriv svar