En fråga om fräsdjup

SeniorLemuren
Inlägg: 6973
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

En fråga om fräsdjup

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag skall fräsa ut plattor i Corian. Har en enskärig 4 mm fräs monterad. Hur hittar man information på hur "tjocka skär/skärhastighet man kan ta på djupet. Jag har inte råd att använda try and error principen, så jag kör med max 1 mm 600 mm/min, det tar ju en jäkla massa tid att kuta runt 13 varv för att fräsa ut en 12.3 mm platta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 24656
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: En fråga om fräsdjup

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inget svar, men jag körde en hålfräs (dosfräs heter det väl) genom corian utan några bekymmer. Använde pelarborr och lagom hastighet så dosfräsen inte överhettade. Kändes väldigt mycket som att jobba i MDF, kanske tom lättare.

Finns inga uppgifter hos tillverkare//säljare?
SeniorLemuren
Inlägg: 6973
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: En fråga om fräsdjup

Inlägg av SeniorLemuren »

Det man vill ha reda på som huvudsakligen bestämmer är väl max matning/tand (fz) för just den aktuella fräsen/materialet antar jag. Med hjälp av den parametern kan man sedan räkna ut skärdata.
Användarvisningsbild
Lasp
Inlägg: 10598
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: En fråga om fräsdjup

Inlägg av Lasp »

msp3
Inlägg: 49
Blev medlem: 24 mars 2008, 15:18:39
Ort: Skåne

Re: En fråga om fräsdjup

Inlägg av msp3 »

Corian® is a solid, non-porous surfacing material homogeneously composed of ±1/3 acrylic resin (also known as PolyMethyl MethAcrylate or PMMA), and ±2/3 natural minerals.
Låter slitande. Om du matar för långsamt och tar för små skärdjup sliter du upp fräsen i förtid.

Hittat flera referenser till att öka matningen om du får pulver snarare än spånor vi bearbetningen.

Ser ut som fullt skärdjup:




;)
Senast redigerad av msp3 13 december 2020, 16:23:03, redigerad totalt 4 gånger.
SeniorLemuren
Inlägg: 6973
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: En fråga om fräsdjup

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är det. Finns frässtål speciellt för Corian av Cobolt. Kostar runt 1000 spänn för en 6 mm pinnfräs. Å andra sidan så får man en hel kasse pinnfräsar för det priset på ebay så man kan ju köra med slit och släng.
H.O
Inlägg: 5251
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: En fråga om fräsdjup

Inlägg av H.O »

Fräsdjupet är mer en fråga om stabilitet, tillgänglig spindeleffekt och att få undan spånorna än något annat. Finare feeds/speeds applikationer kan räkna fram erfoderlig spindeleffekt för ett visst skärdjup åt dig men jag inbillar mig att valet av verktyg har STOR betydelse. Idag finns det ju speciella verktyg och beläggningar för i princip "allt".

Och som msp3 är inne på, om du bara tar 1mm åt gången så slits ju endast den nedersta millimetern (av t.ex 20) på fräsen, sen kastar du den trots att det är 19mm skäregg kvar som aldrig "sett" nått material.

Hitta eller prova fram lämpliga skärdata (spindelvarvtal och matning), sen tar du på djupet så mycket du och din maskin är bekväma med.

Har personligen aldrig jobbat med materialet i fråga.
bobobo
Inlägg: 601
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: En fråga om fräsdjup

Inlägg av bobobo »

Som sagt ovan så är det ju bättre att slita på en större del av fräsen. Men om maskinen inte är stabil nog, eller om spånorna stockar sig så att du tvingas minska skärdjupet, så är ju fördelen med en enskärig fräs jämfört med en tvåskärig att den är lättare att kapa och handslipa hjälpligt på änden för att få fram ny fräsch sidoegg.
monstrum
Inlägg: 614
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Re: En fråga om fräsdjup

Inlägg av monstrum »

Vi fräser mycket Corian och Krion i vår produktion.
Det är ett ganska speciellt material och liknar inte alls akryl att bearbeta trots att det är huvudingrediensen. Stenpulvret i nöter nåt djävulskt på skären.
Vi kör hårdmetallfräsar från VHF och kyler rikligt med dimsmörjning med vanligt kranvatten. Då verkar fräsarna hålla många timmar mellan bytena.
Angående skärdjup och ingrepp så är det nog mest en fråga om hur stabil din maskin är och hur bra du kan hålla arbetsstycket. Om jag inte minns helt fel så tar vi ca 3-4 mm djupt som mest med 6 mm 3-skäriga frässtål (30% ingrepp), 20000 rpm på spindeln och matar ganska försiktigt, 2500-3000 mm/min vid grovfräsning och lite långsammare för finskäret.
SeniorLemuren
Inlägg: 6973
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: En fråga om fräsdjup

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu vet jag hur djupt jag kan fräsa med 4 mm enskärig fräs i Corian. Av misstag så glömde jag att ange Multiple Depths så det blev 12.3 mm djupt direkt. 5000 rpm hastighet 600 mm/min. På vägen råkade jag även fräsa bort 1/3 av en skruvskalle som jag satt fast plattan med. Det gick bra men Biltemafräsen fick ta i lite extra. Fräspinnen funkar fortfarande bra. :D
Gimbal
Inlägg: 6096
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: En fråga om fräsdjup

Inlägg av Gimbal »

Det var imponerande siffror, för fräsen är väl ett hemmabygge?
SeniorLemuren
Inlägg: 6973
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: En fråga om fräsdjup

Inlägg av SeniorLemuren »

Haha. Ett riktigt lågbudgetbygge. 18 mm Plywood, M10 gängstång med ledmuttrar av 3D-utskriven PLA. Arduino Mega driver. Glidlagrade linjärlager i Y och plywood på högkant som Fräsen glider på i X.
Första testkörningen

Edit: Fäsens nuvarande hastighet bero av att jag bytt motorerna på alla axlar till Nema 23 samt monterat nya skruvar med riktiga kulmuttrar på Y-axeln. X- och Z axeln körs fortfarande med M10 gängstång och PLA muttrar (dom l-formade bruna, i videon).
Gimbal
Inlägg: 6096
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: En fråga om fräsdjup

Inlägg av Gimbal »

:tumupp: En riktig Frankenstein.
Skriv svar