Dremel klotrasp

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av MadModder »

Ja man bör väl vara typ under vatten när man gör det. Eller iaf konstant flöde från en slang.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar ett par bilder på den klotrasp jag faktiskt har.

Dess axel är dock 6mm vilket inte går in i Dremel (3,2mm max).

Fasen, det känns som om jag redan skrivit om detta :humm:

Diametern på raspen är dock mer optimal.

Tror att det trevliga tips jag fick av MadModder faktiskt gör det svårare att dremal upp en kanal för tänk er hur man gör i praktiken för först dremla man ju ett spår vilket är skitenkelt MEN sen skall du försöka bredda det här spåret och det är faktiskt inte lika enkelt om man vill ha det "snyggt".

Så helst skulle jag vilja ha tag i en klotrasp som har säg 15mm diameter.

Funderar nästan på att skicka upp den jag har (13mm) och låta stackars LaRdA svarva ner axeln :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av MadModder »

En så stor klotrasp kör du inte i en Dremel.
Antingen stannar maskinen pga överhettning, eller så bränner du upp MDFen pga den ohyggliga periferihastigheten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Pinnfräs! :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av MadModder »

Jag får lite av en Déjà vu-känsla här...
En överhandsfräs är mycket bra till att fräsa spår med, och spåret får exakt samma djup hela vägen.
Precis det har vi pratat om förut. Undrar hur många år sen det var. :lol:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av TomasL »

Dremels frästillbehör är väldigt praktiska för småjobb.
En överhandsfräs är det naturliga valet för ett sådant jobb.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av MadModder »

2017 var det viewtopic.php?f=13&t=87490
Och det ser inte ut som jag skrev något i den tråden. :humm:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av AndLi »

Conrad har en hel del frässtål.. jag har köpt klotraspar där till min fräs.. men det kan ha varit 6mm...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack AndLi för ditt tips!

Det slår mig dock en sak, jag fattar sällan speciellt mycket här i världen men jag fattar att jag har en handöverfräs modell CoTech.

Jag har fräst lite spår för skjutbara AL-paneler i plyfa-låda, det blev bra.

Om man skall försäka tänka sig in i den mekaniska världen kan det kanske gå att använda mitt 3mm cylindriska frässtål och arbeta upp en kanal.

Om jag säg vill ha 12mm bred kanal, kan jag ju kanske börja med ena ytterläget och arbeta mig inåt?

Frågan är bara hur jag fixerar den rätt lilla plyfa-biten och handöverfräsen :humm:

MVH/Roger
PS
Jag försökte "fräsa" på skoj med min 13mm klotrasp och min Skil borrmaskin, gick inte alls :D Flexibla axlar till vanliga borrmaskiner lär ju inte heller finnas för hur ska dom tåla 600W typ, min Dremel såg jag var på 125W men vad som var mer anmärkningsvärt var att vartalen 10000-37000 stod påstämplat dvs när jag försökte borra i kaffekannan körde jag med minst 10000 varv :D
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av jihe »

rogerk8 skrev: 10 januari 2021, 19:40:26 Tog ett par bilder för din skull.
Aha. Inte sett såna i så liten dimension. Skall jag nog försöka få tag i. De borde funka bra när man skall borra hål i asbestskivor för att kunna skruva och klamra i innertaket i källaren. Nu kör jag med ett betongborr som jag slipat vass egg på (utan slag), funkar någorlunda, men inte optimalt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Tycker dom verkar bra men kom ihåg att du inte får ha för högt varvtal om du borrar/sågar i nåt hårt alltså.

Enligt etiketten på min Dremel så körde jag med minst 10000 varv när jag förstörde min 3mm:are.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av Spisblinkaren »

När det gäller anledningen till trådämnet har jag börjat lura på ett par alternativ.

Jag vill alltså få till en kabelkanal som säg är 10mm djup och 10mm bred (och typ 20cm lång) och önskar då nyttja klotrasp för att fixa detta.

Mina tester med min 13mm klotrasp för borrmaskin (6mm axel) visar att detta inte ens fungerar om man har en rejäl skåra att följa!

Så då har jag kommit på två alternativ:
1) Jag sågar två slitsar med 10mm mellanrum, därefter nyttjar jag en bortglömd teknik kallad stämjärn (köpte min 6mm från ELFA för typ 3 år sedan).
2) Jag bygger nya CT med kabelkanaler redan från början och då med hjälp av planhyvlade lister.

MVH/Roger
PS
Jag vill gärna ha plyfalameller framåt så 2:an ligger i lä.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av MadModder »

Om du nu har en fräs och vill göra en rund kanal, varför inte skaffa ett sånt här frässtål?
A1B50F41-B040-46B4-98C6-0DDDAF746223.jpeg
De kallas hålkälsfräs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilket sanslöst trevligt tips, tack!

Jag gillar Conrad och hittade den här: https://www.conrad.se/p/bosch-accessori ... s&vat=true

200 spänn nånstans, inte så farligt men värre är det med mina fräskunskaper :D

Vet inte riktigt hur jag ska fixera träbiten på typ 50X200mm samtidigt som jag är en klåpare och har bara dessa två plyfa-bitar.

Det lutar faktiskt åt min Sandvik 300 med fina tänder som jag sågar ett par slitsar med och stämjärnar bort resten.

Lär ju inte bli jättesnyggt men jag tror det blir "Good Enough".

Jag kommer inte sälja den här förstärkaren, vill mest knåpa ihop den och lacka den med båtfernissa tre gånger :)

Jag har redan borrat lite snett, pappersmallen förskjöt sig y-ledes av nån anledning.

Sen har jag lyckats få det att spricka och detta tom när jag kör full fräs på min borrmaskin och borrar ynka 6mm, det spricker ändå.

Så idag tror jag mig kommit på ett trick som går bortanför tejpning, jag borrar hälften åt vardera hållet, vad tror du om det?

I morgon är planen just detta men med 32mm centrumborr.

MVH/Roger
PS
Jag älskar att jobba i trä (trots att det lätt spricker) för trä är så förlåtande för om man t.ex avser måla nåt så kan det ju få spricka nästan hur som helst för det är bara att spackla. Om det repas på en metallbit så kan du sällan slipa ner det, borrning i metall kan sedan få borret att nypa.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dremel klotrasp

Inlägg av MadModder »

Du tar några andra större bitar i samma tjocklek och skruvar fast i en större bit så att det blir ett hål i mitten där din lilla bit passar. Använd dubbelhäftande tejp (mattejp t.ex, den är tunn, bred och sitter bra) och tryck fast biten i hålet. Den kommer då ingenstans.
Skriv svar