Alternativt sätt att ta ur stavbatterier som svällt fast

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Alternativt sätt att ta ur stavbatterier som svällt fast

Inlägg av flyvert »

En av mina fjärrkontroller slutade abrupt att fungera häromkvällen och jag skulle till att byta batterier.

Till min besvikelse hade läckage uppstått (trots att det endast gått timmar sedan jag upptäckte det mitt i en film) och batteri nummer två satt ordentligt fast trots bruk av PowerUp och ”considerable force & gravity extension method á la Heinz 57 varieties” för att avlägsna det. :( :( :(

Jag fick ta till en alternativ metod för att få ut det ur fjärrkontrollen (som består av solid metall).
D00972BF-CC6F-4E7C-9E8B-A1D00E006881.jpeg
Jag hade övat på det andra batteriet, tom testat att förborra ett hål. Dock krävs inte det - sätt skruven mot batteriets (i mitt fall minus) pol och ge den ett lätt slag med en hammare så att det nätt o jämnt går hål på metallhöljet; dra sedan åt skruven något innan du försiktigt drar ur batteriet.

Den svensktillverkade (åtminstone till design) fjärrkontrollen verkar trots allt våld den fått utstå fungera med nya kraftkällor inmonterade men jag skall låta vädra ur den nån dag till innan jag sätter ihop den. Den stod i en pöl av PowerUp i morse... bra krypegenskaper.


TREVLIG HELG KÄRA FORUM!!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Alternativt sätt att ta ur stavbatterier som svällt fast

Inlägg av Klickmans »

Skitsmart problemlösning!

Dock hade jag aldrig använt Ikeas batterier i en så exklusiv och fin fjärrkontroll.

Annars ett tips jag kommer att minnas, så Tack.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Alternativt sätt att ta ur stavbatterier som svällt fast

Inlägg av mrfrenzy »

Det vore intressant att veta vad det står för datum på det uppsvällda batteriet.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Alternativt sätt att ta ur stavbatterier som svällt fast

Inlägg av jihe »

Ikea slutade med engångsbatterier 2013, så de är väl inte pinfärska. Jag slängde några härom dagen som hade börjat läcka i förpackningen.
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Alternativt sätt att ta ur stavbatterier som svällt fast

Inlägg av flyvert »

Korrekt.

Gamla batterier, men still gåing strång tills igår kväll när det efter påslag o diverse volymjusteringar inte längre fungerade att fjärrstyra bioljudet. Skulle aldrig montera gamla batterier i något. Dessa har helt enkelt hållt sedan de var nya trots nästan dagligt bruk i mansgrottan.

Nu är det Varta som gäller i 5-6 år framöver.

Den ytterst robusta fjärrkontrollen heter C32 och kommer från svenska Primare, f.ö. den bästa fjärr jag haft - nästan i paritet med den ”lilla banan” som följde med Sonys värsting-bull-TVs på mitten av 90-talet.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Alternativt sätt att ta ur stavbatterier som svällt fast

Inlägg av stenD »

Om jag inte minns fel så var det väl varta som gjorde IKEA's batterier då det begav sig.
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Alternativt sätt att ta ur stavbatterier som svällt fast

Inlägg av flyvert »

Ajaj... hur man än vänder sig så har man...

Konstigt att man alltid får haveri i dyra och besvärliga prylar? Har aldrig sett ett läckande batteri bland alla man bytt i ungarnas 39.90 SEK leksaker o LED-lampor på cyklarna.

Tiden är nog en faktor... drar man ur batteriet på något år är det lugnt, sitter det däremot länge så ökar risken?

Har f.ö. en brandvarnare kvar från när vi köpte huset för över 10 år sedan. Aldrig bytt, still gåing... länge leve lithiumoxidbarriärerna! Har fyra till, övervakade av Verisure om någon undrar varför chansa på gamla batterier i brandvarnare.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Alternativt sätt att ta ur stavbatterier som svällt fast

Inlägg av Micke_s »

Har även haft flera Ikea batterier som har spytt ut innehållet långt innan utgångsdatumet.

Har sabbat ett Sennheiser headset så, jättekul..
Som tur är så slutade Ikea sälja dessa.
Skriv svar