enkel faskomensering

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

enkel faskomensering

Inlägg av grym »

skriver ner detta då jag ändå håller på

fräsmaskin i garaget
allt avsäkrat med 16A

har en motor på ? 5.5 kw, men ser ut att vara utbytt till lite modernare, kanske då maskinen byggdes om runt 1982
även en halvstor trefastrafo till servostyrningen

så den tar en del ström
provade innan jag körde igång testet, och med spindlen i gång på lågt varvtal, låg belastning på motorn, så tog det 7.6A
sannolikt mest induktiv belastning

hadde en lådda med 450v 3µf plastkondingar

ordnade fäste för detta och hittade 24 kondingar

gjorde en liten fuling och satte hälften före motorkontaktorn, och hälften efter, så man annvänder en del till faskompenseringen av trefastrafon med

kondensatorerna är kopplade fas till fas tre åt gången


lite strömmar

motor ström vid lågt varvtal 7.2A, den är det som går till motorn, samma ström hur man än gör
med kondingarna anslutna och motorn igång så går det 2.5A till paketet med motor och kondingar

totalt tar maskinen 3A med motorn igång, med kondensatorpaketet inkopplat

ganska stor skillnad mot 7.6A, vilket ger mig mera spelrum att använda annat under tiden

med spindlen i högsta varvtal så tar motor och kondingar 3.6A
eller troligen runt 700w mer i mekaniska förluster, vilket känns rimligt

kondensatorpaketen tar 2.6A styck

när man belastar spindeln och kör motorerna så kommer den naturligtvis ta mera ström, och faktisk effekt, men eftersom det oftast är lätta körningar och mycket stillestånd så är det här helt ok för min del

så för er som har motsvarande bekymmer med säkringar och maskiner i verkstaden, ni kan faskompensera och göra det relativt enkelt

jag hamnade som det är nu på en motor runt 5.5 kw med kondensatoreffekt på 3.6 kva

eller 24µF mellan varje fas

för mellan tummen och pekfingret lagom faskompenserat

helt utan större uträkningar :mrgreen:
japp, jag skulle kunnat gå den korrekta vägen , kollat upp motorskylten, som jag inte kommer åt utan mycket bekymmer
räknat ut för korrekt faskompensering
och satt dit, hm, exakt samma kondingar eftersom jag ändå inte hadde fler liggandes :lol:

det ända jag gjorde nu var att kolla att strömmen till motor/kondensatorpaket minskade för varje omgång av tre kondingar jag satte dit :wink:

hm, undras om jag inte hadde några kondingar till, vore kul att se var man hamnar i kondensatorväg innan strömmen börjar öka igen, då med kapacitiv last