Smart-TV och surroundförstärkare, CEC, RIHD och ARC

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Smart-TV och surroundförstärkare, CEC, RIHD och ARC

Inlägg av MadModder »

Har en TV vid namn TCL 75EP660 (tack black friday... :mrgreen: ) och en Onkyo TX-NR646 förstärkare.

Krånglade i flera timmar för att få till ljud från teven till förstärkaren.
Tidigare har jag haft HDMI-kabeln från digitalboxen kopplad till en ingång på förstärkaren som jag i mjukvaran kopplat till källan "TV", och en liten mediadator till en annan ingång, kopplad till källan "PC", och så teven på "MAIN OUT".
Men nu när jag kan ha olika android-appar direkt i teven för att se och lyssna på saker, och vill ha stöd för DTS-HD mm som inte går att skicka via S/PDIF, så var jag tvungen att få igång ARC, Audio Return Channel.

ARC från teven funkar endast på förstärkarens källa "TV", så det går inte att ha någon källa alls kopplad dit för att det ska funka.
Dessutom är det en bugg i förstärkarens mjukvara (trots att jag idag laddade hem nyaste). Menyn funkar inte när man i mjukvaran valt någon av ingångarna, TV, BD/DVD, CBL/SAT, eller STRM BOX, oavsett vilka fysiska ingångar man kopplat ihop med dem. Det händer inget alls ens på förstärkarens egen display.

Så kvällens krångel resulterade i detta:

Se till att kabeln mellan förstärkare och teve är en "HDMI high speed cable with ethernet", v1.4 eller bättre. Då ska den klara ARC. Det hade jag turligt nog.

På teven:
Vanliga inställningarna via fjärrkontrollen:
Sätt digitalt utgående ljud till Auto.

Inställningarna via hemskärmen med appar, längst upp till höger:
Välj ingångar, och aktivera allt under rubriken Consumer Electronic Control (CEC)

På förstärkaren:
Koppla in digitalboxen till HDMI 6, koppla källan "GAME" till HDMI 6, döp om "GAME" till "DIGITAL-TV" eller något sånt. (om det är aktuellt att glo på TV)
Meny 1-2 HDMI-inmatning, välj "---" för TV.
Meny 1-3 Videoinmatning, välj "---" för TV.
Meny 1-4 Digital ljudinmatning, välj "---" för TV.
Meny 6-2 HDMI, Välj HDMI CEC (RIHD): , och välj Audio Return Channel: Automatisk.

Gå ur menyn. Nu kommer förstärkaren leta efter enheter, och efter några sekunder hitta "TV" och säga CEC: On. Sen inget mer.
Om inget händer, stäng av CEC, gå ur menyn, gå in och aktivera igen, och gå ur.
Det hjälper inte att bara backa i menyn. Man måste ur menyn helt och hållet.

Välj "TV" på förstärkaren.
Och därmed kommer tevens egna högtalare inaktiveras, och tevens volymkontroll kommer styra förstärkarens volym.
Starta valfri app och lyssna. :D

[edit]
Glömde en viktig detalj som jag ändrade på.
Koppla inte in digitalboxen direkt i förstärkaren. Den kommer bli förvirrad av digitalboxens signal och aldrig synka med teven, då det inte går att stänga av "HDMI through" helt på Onkyon.
Koppla den istället direkt till teven, till exempelvis i HDMI 2. Det blir ju samma sak ändå i slutänden då alla signaler är digitala.