seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Krillegbg83
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 januari 2016, 15:09:49

seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Krillegbg83 »

Tjenare Krille heter jag och är ny här på forumet, jag har ingen bred kompetens av el typ dioder och motstånd så jag tänkte ställa några frågor, som för mig är koplicerade då jag har svårt att läsa mycket pga min dyslexi och ta in för mycket information på en gång.

jag har en stort gäng med dioder och motstånd som jag har införskaffat mig då jag vill bygga lite slingor och roliga lampor av dessa, både vanliga i olika färger och RGB

några exempel följer,

om jag vill ha 10 st led i rad
eller
20 st led i rad
eller
30st i led rad
med mera med mera, hur ska jag då koppla dessa och hur många motstånd skall jag ha?

Jag är verkligen nybörjare men älskar att pilla med elektronik och teknik.


Mvh Krille
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Miramithe »

Hej och välkommen till världens bästa forum!

Först av allt kanske denna tråden ligger i fel sektion, men det kan nog någon fixa till senare.

Sen om man kollar på hur en diod fungerar så har den ett spänningsfall över sig, vilket betyder lite kort att den har en spänning man ska komma upp till innan den börjar leda igenom ström, en lysdiod är i grunden helt lika, den behöver en viss spänning för att leda igenom ström, det brukar stå i databladet eller vara skrivet när man köper dom. tex röda lysdioder brukar ha kring 1.8V spänningsfall. När man väl kommer upp i denna spänning finns inget i lysdioden som stoppar hur stor strömmen blir.
Jag tror att all den här infon finns både här på forumet och Wikipedia om du vill googla mer på ämnet.