seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Krillegbg83
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 januari 2016, 15:09:49

seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Krillegbg83 »

Tjenare Krille heter jag och är ny här på forumet, jag har ingen bred kompetens av el typ dioder och motstånd så jag tänkte ställa några frågor, som för mig är koplicerade då jag har svårt att läsa mycket pga min dyslexi och ta in för mycket information på en gång.

jag har en stort gäng med dioder och motstånd som jag har införskaffat mig då jag vill bygga lite slingor och roliga lampor av dessa, både vanliga i olika färger och RGB

några exempel följer,

om jag vill ha 10 st led i rad
eller
20 st led i rad
eller
30st i led rad
med mera med mera, hur ska jag då koppla dessa och hur många motstånd skall jag ha?

Jag är verkligen nybörjare men älskar att pilla med elektronik och teknik.


Mvh Krille
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Miramithe »

Hej och välkommen till världens bästa forum!

Först av allt kanske denna tråden ligger i fel sektion, men det kan nog någon fixa till senare.

Sen om man kollar på hur en diod fungerar så har den ett spänningsfall över sig, vilket betyder lite kort att den har en spänning man ska komma upp till innan den börjar leda igenom ström, en lysdiod är i grunden helt lika, den behöver en viss spänning för att leda igenom ström, det brukar stå i databladet eller vara skrivet när man köper dom. tex röda lysdioder brukar ha kring 1.8V spänningsfall. När man väl kommer upp i denna spänning finns inget i lysdioden som stoppar hur stor strömmen blir.
Jag tror att all den här infon finns både här på forumet och Wikipedia om du vill googla mer på ämnet.
Men då för att begränsa strömmen kan man använda ett motstånd i serie med lysdioden. Tex vi har 5v matning och en röd lysdiod som vi vill att den ska lysa. Vi kollar i databladet och ser att den har framspänningsfall 1.8V och max ström 20 mA. Vi vill att den ska lysa för starkt och bestämmer att vi ska ha 15mA genom kretsen. Kirchhoffs lag säger att summan av alla delspänningar är lika med huvudspänningen, i en seriekoppling, då kan vi sonika ta 5-1.8=3.2V och då vet vi att över vårat motstånd ska det falla 3.2v. I en seriekoppling så finns det bara en ström, och över lysdioden vill va ha 15mA alltså måste vi ha 15mA över motståndet. Då kan vi ta OHMs lag och räkna ut motståndet, 3.2/0.015=213 och sen får vi kolla närmsta resistorvärde vi kan få tag på, standard är 220ohm och det duger bra.

Vill du räkna mer så kolla på kirchhoffs lagar och ohms lag.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

LED ska ha en given ström genom sig för att lysa lagom. Hur stor den ström är beror på vilken LED, data osv.

När denna ström dras genom LED'n kommer det att skapas en spänning över LED'n, vilken spänning beror på LED, färg och ström. Spänningen kallas Vf (Voltage forward) och den varierar med temperatur också - och två LED som annars är lika är inte <identiska>!

Detta är anledningen till att man inte bör parallellkoppla dom.

Är det röda och gröna LED och det är vanliga 5mm har de oftast en Vf på 2V och man brukar oftast mata dom med 20mA.
Blåa (och vita) har ofta en Vf på 3,2-3,5V.

Om du t.ex. har 12V att driva slingorna med ska man ha ett motstånd i serie med lämpligt antal LED, antal LED per stripa beror jo på Vf. Röda och gröna LED kan det rent teoretisk vara 6 st i serie vid 12V - men det går inte, det ska vara ett motstånd varför det bara kan vara 5 st LED i serie.

Detta ger ~10V över 5 st LED (röd/grön) och sedan 2V över motståndet. Ska det sedan dras 20mA genom blir det enkelt att räkna: 2V / 20mA = 100 Ohm.
Krillegbg83
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 januari 2016, 15:09:49

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Krillegbg83 »

Tack för era bra beskrivningar, jag funderar på om jag ska göra en platta med 30x30 led´s av typen rgb som jag sedan kan styra med en led controller, kanske överkurs, men jag älskar verkligen det där att leka med ljus och jag har en kompis som bygger ljudbil och jag ska hjälpa han med led belysning men vill då veta grunder och olika tips som man kan använda för att få riktigt cool belysning både inne och utanpå bilen.

Mvh Krille
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Icecap »

Mitt råd: Skissa eller beskriva vad du vill bygga, vad du vill uppnå och hur du vill styra - och posta det i forumet. Om du inte beskriver "såhär ska det lösas" men istället "dessa enheter har jag och detta vill jag uppnå" kommer du att få all hjälp du kan begära.
Krillegbg83
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 januari 2016, 15:09:49

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Krillegbg83 »

Nu har jag gjort en snygg liten beskrivning =) proffs i Paint hahaha

på bilden beskriver jag hur jag vill koppla 10st ledchip på 10w vardera som jag ska bygga in i en ramp och montera på bilen för extraljus. Visst kan man köpa en färdig ramp men det är inte lika roligt, och jag kan forma själva ramen själv då jag kan svetsa och jag snart är klar med min 3D skrivare,
Vad behöver jag för att kunna driva detta exempel och hur ska jag löda dessa och behövs det motstånd, isf vad för motstånd?.

Mvh Krille


ledrampprojekt.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Gruppera 3 x 3 så är det enklare och säkrare!
Krillegbg83
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 januari 2016, 15:09:49

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Krillegbg83 »

Okey så 9st är enklare då? om jag har en led driver på 30w kan jag då koppla 3st 10w chip till en driver då?

Mvh Krille
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Andax »

Det är inte helt säkert att det funkar. Om LED drivern är designad för en 30W LED kan det vara så att den bara kan driva en diod med en max spänning över sig. Om 3 st seriekopplade 10W LED har högre spänningsfall än driverns max spänning så funkar det inte. Har du något datablad på drivern?

Om de tre 10W LED är exakt identiska skulle man i princip kunna koppla dem parallellt. Då blir spänningen över dem bara som spänningen över en LED, men driveri skulle belastas med 3 ggr högre ström. Dock är de aldrig exakt lika, och då kan det vara så att det går mer ström genom en av dem som då kan gå sönder. När den går sönder så går det helt plötsligt för mycket ström genom de andra också som också går sönder då.

För att jämna ut variationer mellan parallellkopplade LEDs kan man ha ett litet seriemotstånd på varje, men det ger extra förluster och gör det hela lite mer komplext.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av TomasL »

Eftersom TS använder LED-Chip avsedda för 9-12 V måste de kopplas parallellt, såvida man inte använder en step-up driver.
Krillegbg83
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 januari 2016, 15:09:49

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Krillegbg83 »

jag hittade en driver på 150w


Specification:
Input Voltage: AC 85-265V
Output Voltage: 12V DC
Wattage: 150W
Shell Material: Metal case / Aluminum base
Protection: Shortage Protection, Overload Protection, Over Voltage Protection
Widely used in Industrial automation, LED display, communications, etc.
Safety Compliance: CCC/ FCC / CE
Working Temperature: 0~40℃
Storage Temperature: -20~60℃
Ambient Humidity: 0~95% Non-Condensation


http://www.banggood.com/AC-85-265V-To-D ... 22823.html


sen en annan på 30w
http://www.ebay.com/itm/10w-20w-30w-50w ... b-yntHphgQ
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Icecap »

Och var ska du få 230V ifrån i bilen?

Och kan du inte skriva exakt vilka LED du vill använda? Du anger ingen data värd namnet och det gör det omöjligt att hjälpa.
Krillegbg83
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 januari 2016, 15:09:49

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Krillegbg83 »

På bilden längre upp som jag bifogade tidigare står all info om ledchipen jag kan få tag i,
det är platta leds, all info står i bilden,

kopplar drivaren på 12v?

ja jag vet, jag är urkass men vill lära mig så sorry =)
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av Miramithe »

Lättast är en sådan här drivare till varje led http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... AU&alt=web 
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)

Inlägg av TomasL »

Du skall ha den i en bil, där är det normalt endast 12V (lastbilar har 24, och gamla bilar kan ha 6)
Det innebär att du måste ha en led-driver avsedd för att matas från 12V DC.
Det innebär i praktiken att spänningen ut från LED-Drivaren blir lägre än 12 V.
Dina LEDar har en drivspänning på mellan 9 och 12 V, frågan är om de inte har inbyggd driver, men det är omöjligt att veta utan att veta vad det är för några LEDar du skall använda.

Oavsett innebär det att LEDarna INTE kan kopplas i serie, antingen har man en driver per LED, eller så kopplar man ett par parallellt till lämplig driver (om nu LEDarna saknar inbyggd driver) (dvs Pluss-anslutningarna på ett antal LEDar kopplas ihop och ansluts till driverns utgäng, minussladdarna kopplas till bilens chassi eller batteriets minuspol.

Har LEDarna inbyggda drivers, så kopplas de helt enkelt bara in på batteriet.
Skriv svar