tips & trixs

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: tips & trixs

Inlägg av Walle »

Det har funkat med samtliga mobiler jag har testat med i alla fall :) En blandad kompott av Sony Ericsson, Motorola, HTC, Nokia, Sidekick, m.fl. :)

Ingen av alla mobiler jag har provat med har haft så starkt IR-filter att IR-ljuset inte har synts i mobilkameran.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: tips & trixs

Inlägg av peter555 »

Mysko, det var det första jag provade, en Ericsson tror jag, syntes inte ett skit.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: tips & trixs

Inlägg av Walle »

Det var inte så att fjärren du testade med var trasig? ;)

Nej men det är ju självklart inte alls omöjligt att olika mobiler har olika starka IR-filter. Så det är nog bara en ren tillfällighet att det har funkat med dom mobiler jag har testat med, och inte med din :)
Användarvisningsbild
rectumfrier
Inlägg: 171
Blev medlem: 3 juli 2008, 12:49:54
Ort: Falun

Re: tips & trixs

Inlägg av rectumfrier »

Om du har designat ditt kretskort fel (spegelvänt) men endå vill få dit din ICkrets med full funktion gör du såhär:

Bild

Jätteenkelt! Använd gärna en flacktång och böj 4 ben i taget :)
Sen är det bara att pluppa i kretsen i sina hål.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: tips & trixs

Inlägg av bonecrime »

Jag blev less på att min helping hand var rätt så instabil när man har större mönsterkort i den som man vill löda på. Så jag tog ett gammalt mönsterkort i glasfiber från nått gammalt junk som jag rensat på komponenter, och satte det som en extra stor fot under den, med hjälp av smältlim. Sedan satte jag självhäftande möbeltassar i filt under mönsterkortet. Nu har jag en MYCKET stabilare helping hand som dessutom inte glider iväg så lätt!
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: tips & trixs

Inlägg av Stuggi »

Jag borrade två hål i min och bultade fast den i en skitstor träkloss, tror det är en spillbit från en träpelare på cirkus 100x100mm... Sedan på med lite matolja så den håller sig fin och så lödtenn och fluss inte fastnar på den. Lite kladdigt till en början, men efter två-tre år är den ännu jättefin... :D

Ett annat tips vid PC-byggen. Använd M4 bultar med flatmejsel huvud för att fästa alla fläktar, blir helt kanon och går tio ggr fortare än de där fanstygen till fläktskruvar. Lite O-ringar och så har du dämpning också... :D
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

Re: tips & trixs

Inlägg av Xynter »

Det är många som vill ha en lite stabilare helping hand här, här kommer ett litet tips för att få till en ruskigt stabil sådan.
Bild

Det är en 10mm stålbit som har fått offra sig för att göra det här, borrade 5mm hål i foten på den och sedan borrade och gängade jag för M4 i biten.
Sedan för att den ska klara av att stå på saker utan att bli instabil så är det 10mm skumgummilist under.

En annan sak som blev gjord nästan samtidigt var att jag tog bort vingmuttrarna och lödde fast M4 muttrar i "lederna", nu måste jag bara fixa bättre bultar så att man kan dra stumt.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: tips & trixs

Inlägg av Stolleman »

Har du massvis med kablar du vill dra snyggt? använd ett dammsugarrör till det, skär ett snittfrån ena änden till den andra och tryck ner kablarna.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: tips & trixs

Inlägg av Gorgus »

Om man har en PICKit 2 med ett 20-pinnars Low Pin Count Demo Board, alltså det kort som medföljer PICKit 2 Starter Kit så kanske man inte vill hålla på att löda direkt på kortet. Man kanske inte heller vill ha ett stort kopplingsdäck bredvid kortet.

Om man då skaffar ett kopplingsdäck med 170 anslutningar från t.ex. Electrokit så passar det precis på kortet. Inte mycket plats över, men det fungerar.

Bild
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: tips & trixs

Inlägg av vfr »

Ser ju ut som klippt och skuret för den platsen. Bara att komplettera med några små hylslister för anslutningarna till PIC:en.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: tips & trixs

Inlägg av JimmyAndersson »

Om man spikar och missar så kan det ju göra riktigt ont. Har man otur så blir en nagel blå eller rent av lossnar.
Det finns faktiskt ett enkelt trick för att slippa det:

Vänd på handen. Dvs så att man har insidan av handen/fingrarna utåt. Naglarna är ju hårda. Det är därför det gör så ont.
Vänder man handen så träffas istället de mjukare delarna av fingrarna, som bromsar upp slaget.
Fick tipset av sambons morfar som snickrat i 70 år. Enligt honom så fungerar det utmärkt.
Det ska tydligen inte alls göra lika ont, och inte heller lika länge som om man råkar slå till mitt på tumnageln t.ex.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: tips & trixs

Inlägg av 4kTRB »

De som är lyckliga ägare till en förstoringsapparat för foto kan tillverka superproffsiga
kretskortsfilmer. Fotografera av den utskrivna layouten med svartvit film, bäst är att
ha film på lösmeter. Sedan kopierar man på lithfilm i förstoringspparaten. Kolsvarta
banor och knivskarp. Lithfilm finns i stora ark. En speciell framkallare ska man också
ha för bästa resultat. Har man gjort det några gånger så känns det inte alls krångligt.
Photax tex säljer lithfilm http://www.photax.se/film/film.htm#op12

Förfarande:

1. Fotografera av originalet från tex en tidning. Gärna med en finkornig film typ Kodak T-Max 100.
2. Framkalla filmen i vanlig D76 gärna längre tid än vad som står angivet för högre kontrast. Fixera och skölj.
3. Nu finns ett negativ där banorna på mönsterkortet är genomskinliga på filmen och resten svart.
4. Lägg i filmen i förstoringsapparaten och ställ in höjden så bilden projiceras i exakt rätt storlek på underlaget.
5. Placera lithfilmen på underlaget precis som ett vanligt fotopapper och exponera.
6. Framkalla lithfilmen i tex Dokumol.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: tips & trixs

Inlägg av JimmyAndersson »

I behov av små bladfjädrar?
Plocka bort gummilisten från en vindrutetorkare. Skala bort gummit.
Då finner du en utmärkt bladfjäder av (troligen härdat) stål. :)
De små "armarna" (dvs de som ser ut som { ) kan även användas som små handtag.

Två nackdelar som jag märkt med bladfjädern:
1) Försök inte borra i dem med vanliga (HSS) borr. Det händer inget.
2) Om man böjer dem i 90º så går de av. (Dock lugnt och fint, så inga flygande delar alltså.)


Sedan måste jag slå ett slag för den användbara cykelslangen. :)
Användbar till allt möjligt. För att få mjukt verktygskaft, dölja/isolera saker, som kraftigt gummiband, för att hindra nötning mellan t.ex trädetaljer, osv osv.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Re: tips & trixs

Inlägg av Henrik Kjellberg »

JimmyAndersson skrev: Sedan måste jag slå ett slag för den användbara cykelslangen. :)
Användbar till allt möjligt. För att få mjukt verktygskaft, dölja/isolera saker, som kraftigt gummiband, för att hindra nötning mellan t.ex trädetaljer, osv osv.
Ett annat bra användningsområde för den användbara cyckelslangen är såklart uppfästning av hårddiskar i stationära datorer. Spänn upp på sidorna i 5.25" racket, dra in till diskarna. Hål i slangen för skruvarna görs lämpligen med håltång. Tänk på att sätta en bricka mellan skruvskallen och slangen så inte skruven kryper ur (eller använd en skruv med löjligt bred skalle :shock: ). Sen har du den bästa tänkbara vibrationsdämpningen för den ljuddämpade datorn.
Användarvisningsbild
T0ny
Inlägg: 322
Blev medlem: 11 januari 2009, 01:13:07
Ort: Sthlm

Re: tips & trixs

Inlägg av T0ny »

Helping Hand

Fyll änden av krokodilklämmorna (hylsan) med lödtenn, så blir de inte deformerade.
Kretskort klämmer man fast i fästet för krokodilklämman.
Det usla förstoringsglaset ersätter man med en krokodilklämma; Borra ett hål på tvären genom hylsan och dra ihop med skruv och mutter.

Hembyggd helping hand

Löd fast en grov fåtrådig ledare i en krokodilklämma.
Kläm en ringkabelsko i andra änden.
Gör två till och skruva fast i en träplatta.
Klistra filttassar, gummifötter, fönstertätning eller musmatta på undersidan.
Skriv svar