tips & trixs

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Perfekt! :D


Att man kan använda kaustiksoda istället för framkallningsvätska har nog de flesta läst vid det här laget, men vad finns det mer som man kan använda när man inte har "orginalet"? Det vore smidigt att samla sådana tips här. Det enda jag kommer på just nu är:

Slut på isopropanol? Använd förgasarsprit.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Slut på kaustiksoda så kan vissa tvålar gå att använda vid framkallningen, inte flytande tvål utan den hårda modellen.
Bara att ta och gnugga försiktigt med tvål och vatten, det nog är lämpligt att prova på någon spillbit innan man provar på det riktiga kortet. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

om man måste plocka bort spån så finns det en minidamsugare som heter tejp, bara tryck fast ovan spånen och dra loss så följer spånen med tejpen, om inte allt kommer med första gången så är det bara till att upprepa, detta har räddat mig många gånger när man borrat där man absolut inte får lämna spån , exempelvis vid kretskort
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Tejp är bra. :)
Det kan faktiskt fungera om man får olja eller fett på tyg också. Börjar man torka eller gnugga så stryker man ju ut det. Men om man tar lite maskeringstejp och duttar med försiktigt så tar den med sig lite. Man kan behöva göra det många gånger, med många tejpremsor. På slutet, om det sitter mellan trådarna i tyget, så kan man trycka lite hårdare så att den når ner för att få bort det sista. Om det blir nåt kvar ändå, på t.ex. en matta, så brukar smör eller margarin kunna lösa olja och fett. Man kan ta en tops med litegrann på och gnugga. Det brukar lösa upp sig då. Sen får man ta bort smör-blandningen också. Det kan man göra med en disktrasa och tvål och vatten. Vanlig tvål då. Flytande tvål brukar lämna efter sig en kladdig vätska.

Jag har provat. Det fungerade jättebra. :)

Tillägg: Men på kläder kanske det är lite olika. Det finns ju känsliga tyg-sorter har jag för mig...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Förbrukad etsvätska tar ju som bekant ganska mycket plats efter ett tag..
Men jag har lösningen på problemet. :)

Ok, man kan lämna in flaskorna på någon återvinningstation/miljöcenter, men det finns ett annat sätt:


Låt etsvätskan svalna och ställ etskärlet på något bra ställe i ungefär ett dygn.
Knacka loss det som blir kvar och häll i en burk.
Det tar knappt någon plats alls. En fotoskål (stor som ett A4-papper) till en tredjedel fylld med näst intill helt förbrukad etsvätska förminskades till en halvfull kryddburk med grönblått pulver. :D
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Du har inte kvar det i kryddburken hoppas jag. Jag tycker inte etsmedel gör sig riktigt bra annat än i mexikanskt. ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:D

Kanske bäst att tillägga att kryddburken var tom.
På alla mina ets-kemikalier sätter jag en etikett där det står "Varning", namnet på innehållet och datum.

Jag har en egen "kryddhylla" för sånt här i en stor garderob. :D
J10
Inlägg: 531
Blev medlem: 6 december 2004, 15:25:30

Inlägg av J10 »

Som apparatfötter kan man använda "Universal-list"/Tätningslist som är till fönster.

"för tätning, skydd och dämpning. Självhäftande EPDM-gummi" står det på min förpackning.

Det blev kalasbra under lödstationen som köptes utan fötter, nu står den stabilt igen!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kablar med massa veck på:
När man köpt sig en ny pryl, eller bara en ny kabel av något slag, så är det ju inte alldeles ovanligt att kablarna ligger ihopvikta och ihopsurrade, och inte i en fin rulle. Inte kul.
Då brukar jag ta kabeln i fråga, linda den fint runt en glasflaska, och fästa ändarna. Sen blåser jag på med värmepistolen så mycket jag vågar, och sen låter jag det hela svalna. VOILA! Alla veck är borta, och den ligger rakt och fint när den rullas ut. Det blir naturligtvis bättre ju större flaska man har. Det borde också gå att linda kabeln runt en kastrull med vatten i och koka upp det på spisen.

Deformerade gummigenomföringar mm:
Har du några gummigenomföringar, gummibussningar, eller något annat i gummi som format sig efter åratal i samma position, men du har inget annat, och bara måste ha en likadan?
Ta dem då och släng i en kastrull med vatten. Koka upp och låt koka ett par minuter. Slå ur varmvattnet och häll i kallvatten. Sådär. Gummina är som nya. :)
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Tips: Gör-det-själv Helping-hand Dr Octopus

Inlägg av korp »

Kombinerade 2 st förstoringsglas på svanhals, 1 st vanlig kass helping-hand och tre krokodilklämmor med krympslang på käftarna. Resultatet blev en alldeles förträfflig helping-hand som inte flyttar sig när man grejar.

Såg att Kjell & co numera har en uppsjö med billigare produkter där en svanhals ingår, så det går kanske att hitta någon annan billigare lösning. De svanhalsar jag använt är iaf stabila så det räcker för finmekanik och lödning!

Bild
Användarvisningsbild
PERfect
Inlägg: 54
Blev medlem: 1 februari 2007, 12:48:34
Ort: Skåne

Inlägg av PERfect »

Häftmassa tycker jag är riktigt bra att ha i verkstaden.
Jag använder det bla. till att hålla fast kablar i labbänken, komponenter når jag lödar, tillfälligt fästa saker tex. i små projekt/experiment, till och med batteriet (2,7kg) på prototypen till vår robotgräsklippare sitter fast med häftmassa.
Möjligheterna är många och dyker upp lite då och då, dvs. alltid bra att ha lite häftmassa tillhands tycker jag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag skulle sätta några muttrar (M3 i det här fallet) långt nere i ett chassi. Det var för trångt med hylsnyckel, så vad gör man?

Jag sågade ett spår i muttern. Tog en vanlig skruvmejsel som jag modifierade så den blev som en två-tandad gaffel. Sedan gjorde jag mejsel magnetisk.

Då var det lätt att få muttrarna på plats. :)


Tips för att göra spåret i muttern: Gör en liten geringslåda:
Ta en liten träkloss och borra ett hål som är aningen djupare än vad muttern är hög (när den ligger ner). Lägg muttern i hålet och börja såga i klossen. Efter en liten stund så har du ett fint och rakt spår i muttern. :)
Användarvisningsbild
slarvern
Inlägg: 42
Blev medlem: 5 januari 2009, 10:26:15
Ort: Linköping
Kontakt:

Borrat fel i plastlådan?

Inlägg av slarvern »

En gång borrade jag hål på fel ställe i plastlådan. Efter en del muttrande kom jag på att man kan samla ihop borrspånen och lösa upp dem i aceton. Som "blandburk" kan man använda tex en insexskruvs skalle. Efter lite geggande har man en massa med rätt färg och kan plugga igen hålet.
Användarvisningsbild
slarvern
Inlägg: 42
Blev medlem: 5 januari 2009, 10:26:15
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: tips & trixs

Inlägg av slarvern »

Ytterligare ett (gammalt?) knep:
Om man vill kolla att en fjärrkontroll fungerar kan man titta på lysdioden genom en mobilkamera, medan man trycker på den.
Snabbt sätt att se om den har slut på batterier om inte annat.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: tips & trixs

Inlägg av peter555 »

Tyvärr funkar det inte alltid eftersom IR-filtret tar bort det mesta, däremot går de flesta övervakningskameror bra.
Skriv svar