Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ja det är ingen dum ide. Går ju att använda vp rör också tror jag eventuellt har nån stump liggandes
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Tänkte bara berätta vad som händer om man andas in en aning för mycket av gasen som bildas över etskaret. Jag gjorde nämligen just detta för ett par dagar sedan. I samband med etsningen så råkade jag ha lite för varmt så att gasbildningen blev större än vanligt. Jag brukar vara under köksfläkten som får gå på full muff och det brukar räcka. Men denna gång fick jag av misstag två "kallsupar" in genom näsan med gas. Just när det hände kändes det inte så farligt - det stack till i näsan och i övre delen av luftstrupen. Tänkte inte så mycket mer på det just då. Sedan jag etsat klart och börjat syna kretskortet så började näsan rinna något alldeles förskräckligt. Det formligen RANN ur näsan - jag har aldrig någonsin varit med om något liknande - inte ens vid en dunderförkylning. Jag började också nysa, sedan hosta och sedan både nysa och hosta samtidigt. Det här fortgick hela kvällen och jag kunde inte somna på flera timmar. Kan tillägga att jag övervägde att åka in till sjukhuset. Dagen efter var de flesta symptom borta förutom att näsan var ganska irriterad som vid en vanlig förkylning.

Så var försiktiga! Troligtvis kan det hända ännu värre saker om man får i sig mer.
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

http://www.solectro.se/?Link=http://www ... tionId=870

Kostar lite ioförsig men jag använder dom och dom är suveräna.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Hur lång tid brukar det egentligen ta att etsa ett "normalstort" kretskort?
Jag måste göra nått fel, för mig tar det så lång tid så jag inte ens vågar berätta...
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

för mej tar det 8 min +- 2min
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Vad använder du för etsmedel?
Jag använder Kjell & Companys, verkar inte fungera så bra.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Du kanske har för mycket etsmedel. Eller för kallt.
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

Det är mycket som spelar in.
belysningstiden, mängden etsmedel, temperatur, blandningen av framkallare.
Jag har säkert förstört minst en halv kvadratmeter laminat innan jag hittade en kombination som passade för mej.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag ska försöka lite mer imorgon.
Antagligen så är det inte medlets fel utan mitt.
måste införskaffa mig ordentlig utrustning för jag tror det är det som felar.
belysningstiden och framkallningen tror jag inte det är nå fel på för mönstret träder fram så fint efter framkallningen men det är sen det inte vill.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag fick liknande resultat, men när jag köpte nytt etspulver så fungerade det direkt! (Körde med samma temperatur och utspädning.) Mitt gamla etspulver hade råkat hamna på vinden och låg där i ca 10 år innan jag använde det.

Min ets-metod:
På spisen ställer jag en ugnsplåt som jag fyller 1/3 med varmt vatten.
I plåten placerar jag en skål (samma sort som används för att framkalla foton) och där i häller jag etsvätskan och lägger i kortet som ska etsas. Sedan justerar jag temperaturen på vattnet i plåten genom att variera värmen på en spisplatta. (1an eller 2ans läge brukar vara lagom). Vattnet i plåten värmer skålen som etsvätskan finns i.

Riktigt enkelt och fungerar varje gång. Se bara till att inte spilla etsvätska på ugnsplåten. :)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Ahhhh, äntligen! :D

Efter ett antal tester och misslyckanden så blev resultatet perfekt!
Felet var antagligen att jag inte framkalladekortet ordentligt så efter att ha blandat en ny sats ovh framkallat lite längre så blev det bra.
Kretskortet etsade jag sedan i en gammal "glasgrej" från en kaffebryggare i ett vattenbad på spisen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Grattis!

Hm, man kanske skulle bygga om en gammal kaffebryggare till "etsmaskin". :)
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Inlägg av Greve Hamilton »

Jag gör på följande vis:

Jag skriver ut mönstret på ett OH-papper spegelvänt. Sedan lägger jag pappret ovanpå laminatet och därefter en tämligen tung glasskiva på toppen. Belyser i 1min & 45s, med Kjell%co:s UV-lampa på 250W. Laminatet kastar jag sedan ned i en glasslåda fylld med en blandning av 6dl varmt vatten samt 7-8ml kaustiksoda, vilket brukar ta runt 10-15s tills det är klart. Efter det kör jag på "som vanligt": 3dl vatten, 0.5dl etspulver och kanske någonting att dricka.

JimmyAndersson: Jag testade det där med ugnsplåten på spisen idag. Det var skitbra! Det skall tillämpas samtliga gånger i framtiden. Tack för tipset! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Varsågod 8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Natriumhydroxid är vad påsen med framkallare man köper innehåller. Och ja, det löser även upp den fotoresist som borde sitta kvar på laminatet, om man blandar för starkt. Ett kryddmått per dl vatten enligt instruktionerna, och det funkar ypperligt på alla laminat jag testat, bl.a från elfa och kjell.

Jag såg också en rekommendation här i tråden om mellan 1-1,5dl av "elfas" etspulver (som de köper in från scankemi, som också kjell & co köper sitt från) till 0,5L vatten. På tok för mycket.
Mer pulver löser inte upp mer koppar. Blandar man i mer pulver än ca 15ml per dl vatten, blir lösningen mättad och orkar inte lösa upp koppar lika bra längre. Halva den i inlägget angivna koncentrationen är mer lämplig (1,5dl till 1L vatten), och kommer definitiv ge ett snabbare resultat.

Gammal slö etsvätska blir INTE bättre av att man blandar i mer pulver. Snarare tvärt om. Häll bort skiten och blanda ny.

Allt enligt scankemis utvecklings- och provavdelning.
Skriv svar