Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Ztefan
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2004, 23:30:04

Inlägg av Ztefan »

Glasburkar är bra att förvara etsvätskan i. Har också mina burkar lite ventilerade för säkerhets skull 8)
Jag är också lite fundersam över limmet till min blivande etstank,och hur det kommer att påverkas av vätskan.
Hittade ett foglim på claes ohlsons som ska tåla bensin och andra kemikalier, så det borde funka.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Angående doppvärmare för akvarium, jag har för mig att jag läst någon stans att man kan koppla bort termostaten?!?

Modda den lite... :D
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Jag hade limmat lite dåligt så min tank läckte...

men hittade en tub silicon så nu borde det funka fint... ska försöka etsa första kortet i tanken i morron...
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Hjälp... nått gick åt H*EL*ETE....

Etsvätskan blev mörkgul efter nån minuts etsande?????


det ska den ju inte bli...

Nån som vet vad det kan bero på?

Till tanken har jag använt Plexiglas, plexilim och våtsilikon.
för att hålla nere luftslangen använde jag ståltråd.
Ståltråden var ganska äten på men kan den göra så att hela vätskan färgas gul?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo, det kan nog vara det.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Jo nu är det bekräftat det var ståltråden som gjorde att det blev gult..

etsade en liten platta i vanlig skål och testade efter lägga i ståltråd och då blev vätskan gulaktig...


aja då har man lärt sig nått till nästa gång...
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Jag konstaterade igår att:
Det är billigare att köpa clipframe's på ClasO än plexi - och dom finns i bättre storlekar.
Stål-epoxy verkar inte riktigt hållfast i 50-gradig natriumpersulfat.
Aluminium klarar sig bra dock.

Doppvärmaren på ClasO skulle nog 'rosta' på nolltid om man använde den.

Min tank kommer att bestå av 4st sidor glas och en botten av aluminium - som sedan kommer att ställas på en (spis)platta för värmehållning.

Får se först om mitt akvariesilikon klarar natriumpersulfatet bara.

Någon kemihjärna som vet vad som man eventuellt skulle kunna använda för att få den att även hålla för etsmetoden 'väteperoxid och saltsyra'?
Går det ens?
Glaset klarar sig, men fogarna?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Tja silikon är ju ganska tåligt... d borde finnas nån industrisilikon som typ tåler allt....
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Vissa plaster håller för 'väteperoxid och saltsyra'-lösning så det finns ju en risk för att silikon håller, men det är nog bäst att testar före man limmar ihop karet.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Hmm köpte för en stund sen köpte jag en doppvärmare på kjell o company som stod skulle vara för etsning, men när jag kom hem och undersökte den så upptäckte jag att den maxade på ungefär 32 grader, dessutom var den lite trasig så jag lämnade tillbaka den..

då är frågan hur kan de sälja en doppvärmare för etsning som endast går till 32grader om man ska ha 50gradig etsvätska?


Hmm när jag skulle hitta en länk till den nu så hittade jag den inte på deras hemsida... de kanske också har upptäckt felet..
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Jag hittade en kasserad kaffekokare i grovsoprummet som jag strippade skalet av. Hade en sprucken gummislang men fullt fungerande värmeplatta.
:D

Nu blir det till att bygga en 220V regulatorkrets för att kunna reglera värmen på plattan.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Är inte värmeplattan (den som kannan står på) i en kaffebryggare redan temperaturkontrollerad? Om den inte vore det skulle ju det färdigbryggda kaffet börja koka i kannan, och det gör det ju inte. Det bara förvandlas långsamt men säkert till beck.

Eller tänkte du använda den delen som kokar upp vattnet innan det hamnar i kaffefiltret?
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Jo, den har en termostat - men jag tycker att den verkar hålla en för hög temperatur för min applikation.
Till kaffekokarens försvar :!: måste man ju nämna att den trots allt ska kunna hålla kaffet varmt via både stålplatta och glaskanna.

Förhoppningsvis kommer min etstank att leda värmen till vätskan på ett effektivare sätt. Då borde det inte behövas lika mycket värme.

Det skadar ju inte att ha bättre kontroll på temperaturen än 'bang-bang regleringen' man får med en termostat.

--
'Eller tänkte du använda den delen som kokar upp vattnet innan det hamnar i kaffefiltret?'

Kanske.
Jag är osäker på om jag vill / klarar att bygga 'pipes' från etstanken. Men det skulle defenitivt snabba upp uppvärmningen när / om man utgår ifrån kall vätska.
:D
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

ehm....väldigt snygga resultat och doningar ni har fixat, men finns det värkligen inga enklare sätt än att exponera och framkalla o etsa o grejja.
Har för mig att jag för ett tag sedan (alltså kanske 5-10 år sedan) läste om ett sätt där man "målade" med nån sorts beständig färg på kretskortet och sedan lade ner det i ett bad som tog bort all koppar utom det som var målat på. Sedan tvättade man bort färgen med sprit eller liknande. Väldigt enkelt verkar det iaf för inte så himla stora projekt. Problemet är juh att rita alla mönster, men jag tänkte att det kanske skulle kunna gå med non sorts tryck papper som man skriver ut på skrivaren med.....nån som vet nåt annat sätt? Jag har inte riktigt tid att bygga tankar o lådor o sånt....

peace
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jodå, man kan ju köpa kretskortslaminat som inte är lackerade och rita direkt på kopparytan med en spritpenna, cd-penna eller liknande men du måste ju fortfarande etsa, vilket jag tycker är det mest omständiga. gillar inte kladd ;)

/Johan
Skriv svar