Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 07.44 2020-04-02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: S: Kossel mini 3d-skrivare
InläggPostat: 01.42 2020-03-26 
Användarvisningsbild

Har skaffat en större skrivare och tänkte att Kosseln kunde vara till glädje för nån annan.
https://reprap.org/wiki/Kossel

Bilaga:
IMG_20200325_222945_HDR.jpg

Bilaga:
IMG_20200325_223010_HDR.jpg

Bilaga:
IMG_20200325_230720_HDR.jpg

Bilaga:
IMG_20200326_012009.jpg

Bilaga:
IMG_20200326_012027.jpg

Byggvolym: 170x235 (cylinder d*h)
Munstycke: 0,35
Elektronik: SKR 1.3 + TMC2130 drivsteg samt FSR för bed leveling

Den är i relativt fungerande skick, och med det menar jag att den är inte helt starta och skriv, men den kan skriva. Se testkub ovan.

Styrkort är nyligen (i drifttid sett) bytt och på detta kör jag just nu Klipper vilket kräver en styrdator, t.ex. en raspberry pi 3 som jag har kört, men en vanligt pc ska också funka.
Problem ett är bedlevelingen, vilket just nu sker genom att man trycker ner nosen på plattan för att aktivera motstånden plattan vilar på. Ev. beror det på att plattan inte har något riktigt fäste eller att den sviktar när man probar, eller kanske att man måste trimma känsligheten på sensorerna (ändra anläggningsytan).
Alternativt kanske man kan trimma in klipper-profilen bättre och inte behöva proba - eller byta till tex en BLtouch.

Drivstegen ska ju vara tysta, men jag tror att det saknades en liiiiten lödbygel på dessa för att det ska bli bra. Det var ett tag sen petade på dem, men jag vill minnas att det var vad jag kom fram till då (och att det var trångt att nå).

Klipperkonfigurationen jag har funkar, men jag kan inte garantera att den är helt spot on. Vill man kan man ju byta firmware till t.ex. Marlin 2.

Jag har tre byggplattor som medföljer. IKEA-speglar med PEI-yta (clas ohlson).

Pajen på bilden medföljer ej.

Det finns ingen fläkt för kylning av objektet (part cooler).

Som synes på bilden är elektronikinstallationen lite tillfällig. Tanken har varit att bygga en sockel till den med agg och elektronik i, men det har ännu inte hänt.

Det var ett antal år sedan jag byggde denna så jag minns inte riktigt vad det är för hotend på den.

Jag har styrt nätagget via en optokoplare och ett plugin till octoprint och kört pajen på +5v standby.

Kanske är dålig säljtaktik att lista alla problem, men kan vara bra att veta vad man köper :) .

Jag tänkte att bud från 1000 + frakt kunde vara rimligt.
Vi provar att sätta slutdatum ett dygn efter senaste bud, men tidigast efter helgen. 29e 23:59

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme