Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 02.21 2020-02-29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: S: Isopropanol
InläggPostat: 15.51 2019-12-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

bearing skrev:
Vilken freon var det, och vad rengjorde man?

R11 var vanligt som tvättmedel fram till slutet av 80-talet, användes av Kemtvättar, Elektronikindustrin mm, i princip överallt där man ville ha ett fettlösande medel som dessutom avdunstade fullständigt, och inte lämnade några rester efter sig.

InläggPostat: 16.13 2019-12-14 

Den var väl bar väldigt ren på non volatiles, precis som den USP IPAn jag har hemma. Bara 99,5% men max 5 ppm non volatiles.

Inget krafs kvar med andra ord.

Jag är tveksam till att man kan speca halten till 99,99% med trovärdighet. Det måste vara en beräknad halt där man utgått från 100%-analyserade föroreningar, vilket då innebär att odetekterade föroreningar falsifierar resultatet.

Oavsett är det tillräckligt.

InläggPostat: 20.46 2019-12-14 
Användarvisningsbild

Om ingående material är rena blir slutprodukten likaså men iso är rätt ordentligt hygroskopiskt där vattnet blir en förorening som så om än inte partiklar, oljor eller annat. Iso innehållande vatten som förorening är dock inga problem för det jag använder till men vil veta att det är rent från annat skit.

Men om jag lägger en droppe av iso på en minutiöst rengjord glasskiva så efter avdunstning skall jag inte kunna se något som helst på ytan efteråt, det har jag dock gjort med många varianter även med 99.95%. Vid 99.995% och över ser jag inget alls och är det jag brukar använda för rengöring av optik och vakuumutrustning men är svårt att få tag på numera i lite större kvantiteter, mindre går och hittade tom en liten flaska på en mack en gång som inte gav något ifrån sig.

Råkade dock på en säljare på ebay för en 6 år sedan som precis lagt upp iso och som sålde 1 liter flaskor med väldigt ren sådan och 99.995% när jag frågade men för en skitsumma, så jag var säker på att det väl knappt var ens 99.5% men behövde det till annat så jag köpte en 6 eller 8 flaskor för typ bara en 200:- inkl frakt. När jag fick hem det så gjorde jag glastestet och det blev ingenting överhuvudtaget kvar så jag skulle köpa fler men då hade han höjt priset en 10 ggr som var ett mer normalpris.

InläggPostat: 14.26 2019-12-17 

Då var det sålt.

För övrigt spårade annonsen ur fullständigt.
En egen tråd kanske inte vore dumt om ni vill diskutera diverse kemikalier, bara ett tips...

InläggPostat: 16.22 2019-12-17 

Jag tror att OT-diskussionerna bara var bra för dig. Därför att då lyftes tråden en massa gånger. Annars hade den förmodligen bara legat tom och sakta sjunkit nedåt i listan.

Min gissning iaf.

Det finns ju annons-sidor utan möjlighet till diskussioner ifall man föredrar det.

InläggPostat: 19.57 2019-12-17 
Användarvisningsbild

JOLO725M skrev:
För övrigt spårade annonsen ur fullständigt.
Vad då spårade ur?
Det är väl inte helt fel med en diskussion om det som ska säljas?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme