Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 01.51 2020-02-29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: 11.47 2019-10-16 
Användarvisningsbild

Lasp skrev:
OK, jag vet att man inte behöver en revisor numera, men att välja bort detta är synnerligen kortsiktigt tror jag.
Numera har jag inga bolag eller annan verksamhet, så jag är inte insatt i det senaste, så jag borde ha avstått från att kommentera. Ja så får det bli! ;-)

Mitt bolag är som sagt en bisyssla och är inte stort nog för att behöva en revisor, men vill göra rätt oavsett så klart.

InläggPostat: 21.56 2019-10-17 

Låt en kompis sätta ut en annons på blocket på den. Köp den från kompisen via din firma. Sedan tar kompisen ut pengarna kontant och ger till dig. Ingen spårbarhet. Det är då en "offentlig" transaktion i alla synliga delar. Se helst till att du och kompisen INTE finns i samma sociala flöden... Kort sagt ni skall inte ingå i samma cirklar officiellt. T.ex så kan troligen någon på EF som du litar på hjälpa dig.

InläggPostat: 04.05 2019-10-18 
Användarvisningsbild

Urdum idé.
Varje steg i din beskrivning har syftet att lura någon i någon mån.
Att det mesta är lagligt är en annan sak.

Folk vet vem drLove (och limpan4all) är. Kontakter och rykte är otroligt värdefullt.

Ditt tips vore att ta krokben på hela grejen.

InläggPostat: 07.16 2019-10-18 
Användarvisningsbild

Det ÄR ju ok att jag privat säljer den till firman så förstår inte riktigt syftet med alla omvägar. Det enda som är intressant är ju hur man fastställer ett rimligt värde (dvs topic) :) Eller?

InläggPostat: 08.36 2019-10-18 
Användarvisningsbild

Lagarna har ändrats en del på senare tid för att förenkla övergång från anställd/hobby till egen firma så det kan vara
väl värt att se om det finns några undantag/lättnader för små nystartsbolag.

Eftersom att det är bra teknikhöjd i det du gör så kan du nog hitta gratis rådgivning via bank, kommun, företagarnätverk,
Almi, Uppfinnarföreningen eller dyl.

"Du som funderar på att starta företag eller precis har startat eget, välkommen på kostnadsfri rådgivning!"
https://www.nyforetagarcentrum.com/

InläggPostat: 13.28 2019-10-25 
Användarvisningsbild

Ställde frågan i Vismas forum:

Citera:
Fråga 1: Vad jag förstår finns det egentligen inget hinder för bolaget att köpa den av mig privat, bara jag på ett spårbart sätt värderar den. Jag är även medveten om att den kommer behöva skrivas av och jag får inte dra av moms. Har jag uppfattat detta korrekt?

Fråga 2: Jag har kontaktat en konsult för själva värderingen men om de inte kan hjälpa mig med detta, vore det helt fel att sätta värdet till vad ingående delar kostat? Jag har en gammal Excel-fil med rader för varje inköp, dock inga kvitton/fakturor i ngn större utsträckning.

Fråga 3: Måste jag som privatperson hantera försäljningen skattemässigt på ngt sätt? Blocket skriver att om man säljer en enskild vara (ej återkommande) med en vinst över 50tkr måste man skatta på försäljningen. I mitt fall kommer jag sannolikt inte ta ut ett högre pris än jag lagt på maskinen så vinsten blir ju obefintlig. Dock har jag ju lite svårt att bevisa vad jag lagt ut.

Svar:

Citera:
1
Det går bra att sälja, ingen momshantering
2
Ja styrkt kostnad går också bra
3
Du får använda dig av din dokumentation som underlag Fastställa ett skäligt pris och deklarera ev vinst av försäljningen eftersom du säljer till eget bolag
Enklast blir att sälja till den kostnad du har dokumentation på

Frågan är vad som menas med dokumentation, har en specifikation på alla köp men inte så mycket kvitton/fakturor :(

/L

InläggPostat: 15.20 2019-10-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag tror att de menar att inköpen kan styrkas genom att ange leverantörer, artikelnummer osv. Det borde ju vara uppenbart att det har använts till att bygga maskinen. Egentligen så spelar det ju ingen roll för värdet av maskinen för företaget om du har köpt materialet eller hittat det på tippen. Maskinen är ju ändå likadan. Däremot kan det kanske påverka din "vinst" om det nu är relevant...

InläggPostat: 17.28 2019-10-25 
Användarvisningsbild

Låter rimligt.
Hittat fakturor i mailen på de stora köpen å kan säkert hitta priser på resten på nätet. Har några rader med ”Diverse” på många tkr dock, vet inte ens själv vad som avses :)

Kartläggningen är främst för privata deklarationens del, vill inte betala skatt en gång till på mina pengar. Tar nog bara betalt av bolaget för tot belopp jag kan styrka så slipper jag fundera.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme