Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 17.00 2019-08-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 16.22 2019-07-28 
Användarvisningsbild

xxargs skrev:
...enhetsmaskiner med allt hårdlött så är det sällsynt att de tappar gas, visst vibrationssprickor och läcka av mekaniska yttre orsaker förekommer, men är relativt sällsynt.

Nej på dagens är det nog inte vanligt som på som äldre, då är det mer elektronik eller så som gått. Men på ett jobb jag var på för en hög med år sedan fick vi ofta in en viss typ av små kylar som skrot då de inte gav någon kyla längre. Dessa hade dock en del av kondensorslingan ingjuten ovanpå toppen och där inne kunde fukt samlas då det inte var superbra isolerat vilket fick detta rör som var gjort av järn att haverera och läcka ut all gas.

Dessa fixades genom att koppla förbi det och vi sålde sedan dessa som campingkylar för rätt hyfsade summor men de gick åt som smör kan jag säga under sommaren. Fyllde för övrigt på dessa kylar från en stor tung 20 kg flaska med R22 i som jag inte vet hur många liter gas den rymde men när företaget lades ned då chefen gick i pension och jag slutade där så var den flaskan fortfarande mer än halvfull och jag har ingen aning om vad som hände med den, hoppas bara den togs om hand rätt.

InläggPostat: 17.20 2019-07-28 

xxargs skrev:
köper man L/L-split-anlägningar för fast installation så kommer man alltid behöva hantera kondensvattnet - oavsett sida, det finns ingen uppförångning eller andra arrangemang för att göra sig kvitt kondensvattnet.

Jo tack, det märkte vi när vi var på Kos för en massa år sen. Mitt i natten började nåt rassla/tjuta jättehögt. Det visade sig att hela innedelen var igenisad och det som lät var att ett stort sjok is lossnat och låg mot fläkten. Vi fick såklart slå av den tills vidare och det var en rätt rejäl pöl vatten under på morgonen...

Det var egentligen gjort så att ACn slog av när man gick från rummet (man var tvungen att sätta nyckelringen i en dosa för att elen skulle vara igång, men vi ville få ner temperaturen medans vi åt middag så var lite "fula" och tog bort nyckelringen från nyckeln så ACn kunde gå hela tiden). Vi körde den lite lugnare resten av veckan och slapp mer problem.

InläggPostat: 21.40 2019-07-28 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

De flesta brukar få nöja sig med att ha ismaskinen längst bort i korridoren en trappa upp... :-)

InläggPostat: 21.42 2019-07-28 
Användarvisningsbild

Så sant. :D

Utmärkta svar för övrigt. Precis vad jag hoppades på. :tumupp:
Jag återkommer med fler tankar.

Jag har hittat en modell med R410A,0.42 köldmedium. Några tankar om det?
(Apropå gas: Återförsäljaren berättade att de inte fick in några AC förrän april...) De hade 2st :)

InläggPostat: 22.05 2019-07-28 
Tidigare citizendildo
Användarvisningsbild

Jag funderade ´på denna maskinen när jag kikade.. Nu blev det en luft/luftvärmepump istället men men...
https://e-klok.se/hem/produkter/mundocl ... abel-ac/ac

InläggPostat: 14.00 2019-07-29 

Försök att hitta en med två slangar istället för en. En sådan vore mer effektivt, för den blåser inte ut redan kyld luft och skapar undertryck i rummet.
https://youtu.be/_-mBeYC2KGc?t=5m55s

InläggPostat: 18.10 2019-07-29 
Användarvisningsbild

Nu när vi är inne på ämnet, vilka problem skulle man få om man placerade en utedel från en luft-luft pump uppe på vinden? Den skulle ju självklart värma luften där uppe, och kanske blåsa runt en del skit. Kondensvattnet rinner ju ändå ut i en slang vid normal installation och rören till inomhusdelen bör ju lika gärna kunna gå ner genom innertaket som genom ytterväggen? :humm:

InläggPostat: 18.15 2019-07-29 

Nej utedelen kommer kyla vinden (Edit, äh kyla och inte värma med pumpen handlade det ju om..) och den omsätter väldigt stor mängd luft så har du inte en väldigt välventilerad kommer det fungera dåligt, och sannolikt dåligt hur som helst.

Senast redigerad av Borre 18.21 2019-07-29, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 18.19 2019-07-29 

Ska du köra den i värmeläge eller kylläge? I kylläge lär du få problem med att det är dålig luftväxling på vinden så det kommer bli varmare och varmare.

I värmeläge så blir det ju mer att du tar tillvara spillvärmen som läcker upp genom innertakets isolering. Men samtidigt kyler du ju luften på vinden och jag vet inte om det är så himla bra.

Vi har ett luftväxlingsaggregat med värmepump i, tar alltså värme från frånluften och värmer tilluften. Det är troligen en bättre lösning (kräver dock mer ventilationsdragning). Går att köra för kyla, men då det är stenålders måste man först byta plats på alla anslutningar (kompressor och fläktar går alltid åt samma håll, enda skillnaden är om termostaten slår till eller ifrån kompressorn när inställd temperatur är uppnådd. Modernare aggregat är enklare att slå om till kyla, men har inte riktigt hittat nåt som passar för montering på vind (de flesta har alla röranslutningar upptill).

InläggPostat: 18.25 2019-07-29 

Findecanor skrev:
Försök att hitta en med två slangar istället för en. En sådan vore mer effektivt, för den blåser inte ut redan kyld luft och skapar undertryck i rummet.
https://youtu.be/_-mBeYC2KGc?t=5m55s

Den typen av maskin fanns för några år sedan men lyser med sin frånvaro idag, vinsten med 2-slang märks först när det börja vara varmare utomhus än innomhus, innan dess så bidrar den svalare insugna luften till att kyla mer med enkelslangs-aggregat - ja under förutsättningen att luften som dras in verkligen _är_ kallare med planerade insläpps-punkter...

InläggPostat: 20.27 2019-07-29 
Användarvisningsbild

För min del är endast kylning intressant, den kommer alltså bara gå på sommaren och då när det är som varmast. Jag har bra ventilation på vinden, rejäla spalter runt om och dessutom "230mm kattgluggar" i båda gavlarna... Jag tittar på alternativa placeringar men ville höra forumets syn på vindsplacering.

InläggPostat: 21.06 2019-07-29 
Användarvisningsbild

Intressant tanke, Peter.
Det är bara kul med olika diskussioner om det här i tråden. :tumupp:
Värmen är ju något som nog alla här funderat över.

InläggPostat: 21.16 2019-07-29 
Co Admin
Användarvisningsbild

Verkningsgraden och effekten på din luftkonditionering kommer att sjunka drastiskt efter en stund när det blir varmt på vinden.
Den stora fläkten i utedelen är till för att hålla kondensorn så nära utetemperaturen som möjligt.

Prova sätt upp en 5kW byggfläkt på vinden under sommaren och se vad du får för deltaT mot utomhustemperaturen...

InläggPostat: 09.42 2019-07-30 

PeterH skrev:
Nu när vi är inne på ämnet, vilka problem skulle man få om man placerade en utedel från en luft-luft pump uppe på vinden? Den skulle ju självklart värma luften där uppe, och kanske blåsa runt en del skit. Kondensvattnet rinner ju ändå ut i en slang vid normal installation och rören till inomhusdelen bör ju lika gärna kunna gå ner genom innertaket som genom ytterväggen? :humm:

Om vi antar du har en oisolerad kallvind skulle du få allvarliga problem sommartid. Takfallet tar emot tiotusentals watt solvärme, så några kW från värmepumpen är förumbart men de flesta sådana vindar håller en hög temperatur när solen står på och det är inte säkert att din utedel klarar av att leverera kyla. Vi har toppat 42-43 grader på nockvinden i en vanlig 1,5 plans, och då har vi god ventilation och hela husets långsida vätter mot havet med frisk vind.

Motsatt gäller på vintern, du riskerar kyla ner din vind kraftigt och det finns inte så mycket värme. Möjligen kan kan se en oisolerad vind med svart tak som en solfångare som skapar lite varmare utrymme än uteluften.

InläggPostat: 11.52 2019-08-04 
Användarvisningsbild

Dessa vanliga portabla innomhus-AC med slang är ju som dokumenterat hemskt ineffektiva.

Hur hade det varit om man vänt på steken? Dvs. att ha enheten utomhus och istället leda in den kylda luften?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme