Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

[Löst] K: Svinbillig bil
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=95428

Författare:  Marta [ 08.54 2019-06-24 ]
Inläggsrubrik:  [Löst] K: Svinbillig bil

Framhjulslagret på min rosthög havererade. Tar flera veckor tills jag kan få det lagat till drägligt pris.

Söker därför en körbar svinbillig rosthög nära Landskrona som har några månader kvar på besiktningen. Enda kravet: Billig. Jo, förresten, den skall vara billig.

Författare:  säter [ 09.46 2019-06-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: K: Svinbillig bil

En halvrutten Volvo V40 får du väl nästan gratis?

Författare:  Glenn [ 11.16 2019-06-24 ]

Det brukar ligga i sakens natur att när man behöver en tillfällig "nästan gratis" bil så hittar man INGEN, men när man inte behöver det eller till och med vill bli av med en själv dräller det av dom..

Jag vet inte hur många gånger man varit i båda situationerna..

Författare:  HUGGBÄVERN [ 13.09 2019-06-24 ]

Du gör rätt som frågar härinne. Det är oftast via kontakter man får tag i t ex skitbilliga bilar.

Om Du kollar begagnatfirmor tänk utanför boxermotorn. En liten VW skåpbil funkar nog lika bra som en nerkörd Sierra.

Författare:  maverick4door [ 15.09 2019-06-24 ]

Hej !
Denna bil står hos mig i Landskrona
Finnes 1 st Ford Mondeo halvkombi 2,0 2002 som skall bort p g a jag köpt en ny Dacia Duster 2.

Finnes rost i underredet, men bilen reparerades inför besiktningen i januari .Bromsarna renoverades, + byte av sensor till kamaxeln + en styrled. Besiktigad utan anmärkning. Bilen har klabb ibland med motorstyrningen, men det är bara att starta om, så går den som en klocka.

Hade tänkt skrota den i Billeberga någon av de närmast veckorna. Tänkt pris 1000:- jämförbart med skrotvärdet.

Odubbade vinterdäck finns på, 2 uppsättningar sommardäck på fälg skickas med.

Om du är intresserad, PM a mig. Jobbar skift i Eslöv.

Mvh
Ingvar

Författare:  Marta [ 19.59 2019-06-25 ]

Tack till Er alla för Era svar. En dräglig bil är nu inköpt.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.06 2019-06-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: [Löst] K: Svinbillig bil

Får du köra bil med ett stort hål i förlängda nerven ....?! :wink:

(Kul att du är tillbaka Marta! 8) )

Författare:  Lasp [ 21.38 2019-06-25 ]

Jamen Marta. Vad blev det! Den lilla röda är alltså borta!

Författare:  Marta [ 13.50 2019-06-26 ]

Ja, den lilla fina röda Ford Fiesta kommer sannolikt att skrotas. Utöver lagret har den en spricka i vindrutan som godkänts en gång i besiktning och dessutom mycket rost. Om det är sådant de bryr sig om vet jag inte.

Nu är det en grön Opel Agila 18 år gammal. Packad med modernt crap, men så är ju bilar numera och värre blir det för varje år. Vissa nymodigheter anser jag är direkt farliga, andra bara jobiga. Enkla detaljer som hade varit bra saknas däremot. Men som helhet är jag helnöjd. Allt som finns är numera knökat med crap.

Författare:  Glenn [ 14.27 2019-06-26 ]

Jag måste ju bara fråga om vad det är du anser vara modernt crap :)

Det finns mycket saker jag själv anser vara onödigt och tillkrånglat, men för 18 år sen var det väl inte så vanligt.

Författare:  säter [ 14.28 2019-06-26 ]

18 år är ju ganska ny bil och fullsmetat med allehanda skit.

Författare:  Glenn [ 14.37 2019-06-26 ]

Det beror på om man tycker elektronisk tändning, insprutning och ABS är crap :) ..dessa saker vill jag gärna ha i mina bilar, men klarar mej utan en del annat modernt.

Författare:  säter [ 14.39 2019-06-26 ]

Det du nämner tycker jag bara är skit.
Det finns säkert 20 punkter till också.

Författare:  Skogen [ 16.20 2019-06-26 ]

Startmotor är ju modernt crap. Kunde man veva igång motorerna förr så kan man gott göra det nu också.
Folk är bara lata!!!!

Om du inte fattar att det är ironi så är det bara ett av dina problem :)

Författare:  HUGGBÄVERN [ 17.05 2019-06-26 ]

Startmotor måste man ju ha så man får fart på vindaggregatet till elmotorerna ....

Länk

Författare:  jihe [ 17.28 2019-06-26 ]

Jag håller med marta och säter. Fast i och med att jag blivit äldre har jag reviderat uppfattning lite och betraktar numera servostyrning som ett plus och luftkonditionering som ett stort plus. Allt annat i utrustningsväg är bara sånt som ger problem.

Författare:  säter [ 17.33 2019-06-26 ]

Nja, självstart är ganska bra, men jag har alltid en ny liggande i skuffen.

Det finns så mycket annat onödigt.
Elektriska fönsterhissar, farthållare, airkondition, intervalltorkare mm.
Allt detta gör att risken för fel ökar.

Författare:  hummel [ 20.35 2019-06-26 ]

HUGGBÄVERN skrev:
Startmotor måste man ju ha så man får fart på vindaggregatet till elmotorerna ....

Länk

Hoppas verkligen att detta är fake annars så tappar jag tron på mänskligheten eller i alla fall tron på politiker.

Författare:  Henry [ 20.52 2019-06-26 ]

Det är tyvärr inte fejk och mänskligheten tappade jag tron på för länge sedan.

Författare:  HUGGBÄVERN [ 20.55 2019-06-26 ]

Alltså - behåll startmotorn!

(Jag har en vansinnesvideo till men den sparar jag då vi inte vill orsaka ond bråd död så här i semestertider)

Författare:  Humulus [ 22.38 2019-06-26 ]

Visst finns det en del "moderna" finesser som man kan vara utan (eller eg. vara utan felen som uppstår i dom systemen)
Men skulle aldrig köpa en bil utan AC numera och styrservo kom ju för väääldigt länge sedan :-)
Själv använder jag aldrig farthållaren och tycker backkamera är oftast onödigt. Däremot säkerhetsdetaljer
är nog dumt att gå tillbaka till "förr" vem vill vara utan bälte eller krockkuddar etc.

Däremot så är det skit att allt ska övervakas av processorsystem som tillverkaren bara ger märkesverkstaden
tillgång till! Inte bra för priserna på reparationer.

Författare:  mrfrenzy [ 22.50 2019-06-26 ]

Alla verkstäder kan köpa samma diagnosprogram och dokumentation som märkesverkstaden använder. Det är lag i både EU och USA.

Man behöver inte ens köpa olika kablar till varje märke eftersom alla moderna bilar ska vara kompatibla med J2534.

Är man inte intresserad av att lära sig dom märkesspecifika programmen till dom nyaste modellerna så finns universalprogram som klarar äldre bilar från dom flesta märken.

Författare:  breflabb [ 22.57 2019-06-26 ]

Skogen skrev:
Startmotor är ju modernt crap. Kunde man veva igång motorerna förr så kan man gott göra det nu också.
Folk är bara lata!!!!

Om du inte fattar att det är ironi så är det bara ett av dina problem :)

Min 70 tals peugeote 404 hade både startmotor och vev,som jag faktiskt hade
nytta av när batteriet strejkade på vintern :D

Författare:  säter [ 07.29 2019-06-27 ]

Humulus skrev:
Visst finns det en del "moderna" finesser som man kan vara utan (eller eg. vara utan felen som uppstår i dom systemen)
Men skulle aldrig köpa en bil utan AC numera och styrservo kom ju för väääldigt länge sedan :-)
Det är ju två detaljer som det ofta blir fel på.
Helt onödiga på en personbil.

Författare:  Marta [ 07.51 2019-06-27 ]

Lite fel area för diskussion, borde flyttas till övrigt. Moderator?

Det viktigaste är ju funktion och skick på de väsentliga delarna och där är jag helt nöjd. Det är konstruktion och okynnesfinesser i moderna bilar jag ogillar.

T.ex. jag vill ladda mobilen eller höra nyheterna på radion en varm sommardag och gläntar på dörren. BEEEEP...BEEP..BEEEP.... Skall dörren öppnas måste nyckeln ur låset för att slippa detta och då bryts strömmen. Hur tänker konstruktören, om han ens gör det...

Elektriska fönsterhissar, speciellt när strömmen bryts om inte tändningen är på. Så onödigt.

AC är en bensinslukare. Bilar som ha denna funktion bränner avsevärt mera bensin då den används. Nästa bil så finns förmodligen denna sk*t där. Invecklingen kan vi alltid lita på.

Servostyrning, detta gissel finns i allt numera. Vingligt, trögt och glappigt. Käns för f*n inte som en riktig ratt skall göra. Dessutom, tänk om det blir fel så den förbannade servomotorn går igång okontrollerat. Orkar nog inte hålla emot och det kommer plötsligt. En nerkörd cyklist eller högfartscrash kan bli ett faktum.

Airbags, ja de räddar en del liv, men hur många blir skadade? Känns jätteobehagligt att ha dem där. Finns obligatoriskt i alla nya bilar. Jag vill få välja risker själv och den här vill jag inte ha. Det ÄR farligt:
The company says airbag systems are "sensitive to driving conditions that emulate an impending vehicle rollover and/or side impact. The likelihood of generating these driving conditions is amplified when driving on dirt or loose gravel roads."
The company also says the second deployment was not related to any vehicle or system malfunction, but due to "the customer's distinctive driving habits on their local road conditions."
Visst f*n skall en bil kunna köras på en skitig grusväg utan att föraren får en bomb i nyllet. Det är ju helgalet när sådant anses normalt fungerande.

Författare:  säter [ 08.00 2019-06-27 ]

Jag hatar skivbromsar.
De där jäklarna har krånglat ända sedan tiden då jag hade Mercedes 190D/200D.
Tacka vet jag rejäla bromstrummor.

Författare:  FormerMazda [ 08.35 2019-06-27 ]

Det är kul att läsa om gammelelitens (ej avseende personens ålder, snarare teknikålders tillhörighet) uppfattningar om moderniteter som skivbromsar och servo. :D
Speciellt på ett elektronikforum, fast man kanske inte uppskattar transistorn heller? Denna nymodighet, mycket nyare än skivbromsen ju! Rör är mycket bättre!

Författare:  säter [ 08.39 2019-06-27 ]

Kan du nämna några fördelar med skivbromsar, förutom priset?

Författare:  FormerMazda [ 08.52 2019-06-27 ]

Färre delar, mindre justering, bättre effektivitet/kylning, kan gå i vatten och skit utan underhåll.
Några fördelar from the top of my head.

Hade trummor bak på mina första bilar, trots självjustering så var det alltid behov av smörjning och justering.
Har idag kombo av skivor med trummor för handbroms. Handbromsen behöver alltid justeras inför besiktning.
Körde mycket volvo terrängbil med trummor runt om, och trots storleken så slets banden ner fort, för det var ju ofta skit i trummorna från skogskörningen. Vilket krävde justering, smörjning, byten.
Man sneglade mycket på de skivbromskonverterade kompisarna, det var på riktigt underhållsfritt. Och ja, dom kunde ju dessutom få stopp på åbäkena även i landsvägsfart. :D

Så, min relation till trummor är .. tvärt om din tror jag. Jag förstår inte varför de finns än, mer än att jag kan tänka det som en kostnadsfråga vid tillverkning. För dom har ju inga fördelar i övrigt.

Författare:  Marta [ 08.55 2019-06-27 ]

Skivbromsar är ju mera utsatta, men i gengäld snabbt och lätt att byta backar om de är vettigt konstruerade och inte har något fastrostat. I övrigt har medelsvenson som inte kör racing noll nytta av dem.

Författare:  säter [ 09.06 2019-06-27 ]

Citera:
mindre justering
På den punkten kan jag hålla med.

För övrigt, efter 2 år sitter någon kolv fast, beläggen är helslut och även skivorna.
Jag har kört med mina trummor i över 20 år, och enbart gjort justering.

De inbyggda trummorna för parkeringsbroms inuti skivorna ska man inte ens tala om.
Vilken jäkla skitkonstruktion.

Helst hade man velat ha tryckluftsbromsar, men det blir väl för trångt på en personbil?

Författare:  Glenn [ 09.10 2019-06-27 ]

breflabb skrev:
Min 70 tals peugeote 404 hade både startmotor och vev,som jag faktiskt hade
nytta av när batteriet strejkade på vintern :D

Citroen hade bilar med startvev långt in på 90-talet, jag tror man slutade efter nån olycka när ett
koppling till en startvev hade rostat ihop och därmed inte löste ut när motorn startade och då slog
sönder tummen på bilens ägare.. nåt sånt..

Författare:  säter [ 09.14 2019-06-27 ]

Vaz/Lada körde väl med vev in i det sista?

Vev är inget för mig, då jag nästan alltid har kört dieslar.

Författare:  Glenn [ 09.27 2019-06-27 ]

FormerMazda skrev:
Färre delar, mindre justering, bättre effektivitet/kylning, kan gå i vatten och skit utan underhåll.
Några fördelar from the top of my head.

Faktum är att trumbromsar är effektivare än skivbromsar, men det förutsätter att man kan göra sej av med värmen vilket är mycket svårare.

Därför blir skivbromsar oftast effektivare i praktiken.

Citera:
Hade trummor bak på mina första bilar, trots självjustering så var det alltid behov av smörjning och justering.
Har idag kombo av skivor med trummor för handbroms. Handbromsen behöver alltid justeras inför besiktning.

Hyudraliska trumbromsar brukar dock inte ha det problemet, att handbromsar har det beror ju på att dom antingen inte är självjusterande
eller så kläggar mekanismen för självjustering ihop.

Hyudraliska trumbromsar är ju självjusterande på samma sätt som skivbromsar, kolvarna åker helt enkelt ut mer och mer.

Men över lag föredrar jag skivbromsar.

Författare:  Olle61 [ 09.29 2019-06-27 ]

6V, likströmgenerator, plusjordat...

Författare:  säter [ 09.31 2019-06-27 ]

Citera:
Även på din Fiero?
Där det sitter plastkolvar i bromsoken som sväller?

Författare:  säter [ 09.32 2019-06-27 ]

Olle61 skrev:
6V, likströmgenerator, plusjordat...
Inget större fel de systemen.

Författare:  SeniorLemuren [ 09.34 2019-06-27 ]

hummel skrev:
HUGGBÄVERN skrev:

Länk

Hoppas verkligen att detta är fake annars så tappar jag tron på mänskligheten eller i alla fall tron på politiker.

Går det att få energi från vindsnurror i fören på fartyg så kanske det går på bilar också.
Citera:
Även andra rederier ligger långt fram i miljöarbetet. En av de mer spektakulära lösningarna finns hos Stena Line som installerat två vindkraftverk i fören på färjan ”Jutlandica”.

Genom att bryta luftströmmen i nosen på fartyget minskar vindmotståndet och på årsbasis räknar vi med att spara mellan en och två procent bunker. Det låter kanske inte så mycket, men omräknat i pengar handlar det om upp till en miljon kronor per år, säger Bjarne Koitrand på Stena Line.

Författare:  säter [ 09.41 2019-06-27 ]

Glenn skrev:
Hyudraliska trumbromsar är ju självjusterande på samma sätt som skivbromsar, kolvarna åker helt enkelt ut mer och mer.
Nej, på en vanlig trumbroms har du inte den funktionen.
Det där är jäkligt smart gjort på skivbromsar, tack vara att den kvadratiska tätningen fungerar som returfjäder.

Författare:  Glenn [ 09.46 2019-06-27 ]

säter skrev:
Citera:
Även på din Fiero?
Där det sitter plastkolvar i bromsoken som sväller?

Hade det varit tumbromsar hade dte säkert suttit plastkolvar i dom med :D

F.ö är väl typ alla ersättningskolvar jag sett till fiero-oken av metall, mina verkar dock ha kvar originalen från 1987..

Författare:  säter [ 09.49 2019-06-27 ]

Mekaniska bromsar kanske inte är så dumt ändå?

Författare:  Humulus [ 11.08 2019-06-27 ]

För trumbromsar krånglar ju aldrig....
Alla bromsar krånglar i vårt klimat, men jag väljer skivbromsar ur servicesynpunkt i alla fall.

säter skrev:
Jag hatar skivbromsar.
De där jäklarna har krånglat ända sedan tiden då jag hade Mercedes 190D/200D.
Tacka vet jag rejäla bromstrummor.

Författare:  Glenn [ 11.12 2019-06-27 ]

säter skrev:
Mekaniska bromsar kanske inte är så dumt ändå?

Då bilen stått still ute i typ 10 år så är jag helt övertygad om att trumbromsar hade varit ännu värre att få igång.

Hade jag köpt nya kolvar hade det ju varit enkelt att fixa bromsarna dessutom, nu envisades jag med att använda originalkolvarna av plast :)

Författare:  säter [ 21.01 2019-06-27 ]

Humulus skrev:
jag väljer skivbromsar ur servicesynpunkt i alla fall.
Genom att serva dessa varje år då?
Jag har inte gjort någonting åt mina trumbromsar på 20 år.
Enda problemet har varit huvudcylindern, men där kvittar det om det är trum eller skivbromsar.

Författare:  säter [ 21.03 2019-06-27 ]

Glenn skrev:
originalkolvarna av plast :)
Du hör väl själv hur dumt det är?

Författare:  peolah [ 19.37 2019-06-28 ]

säter skrev:
Humulus skrev:
jag väljer skivbromsar ur servicesynpunkt i alla fall.
Genom att serva dessa varje år då?
Jag har inte gjort någonting åt mina trumbromsar på 20 år.
Enda problemet har varit huvudcylindern, men där kvittar det om det är trum eller skivbromsar.

Antar du inte kör så där väldigt mycket om du inte gjort något på 20 år! :)

Skivbromsar är överlägsna trumbromsar i servicesynpunkt om man kör någorlunda regelbundet och använder originaldelar och inte Biltema skit!

Trumbromsar på släp med vajer, helt kanon! :tumupp:

Trumbroms på bilar oftast bak, helkorkat (enligt mej) och dåligt fungerande med oftast undermåliga cylindrar. Att jämföra en bromscylinder till en trumbroms
mot en skivbroms OK haltar rejält. Antar ni vet att det största problemet med trumbromsar är värmen, och med den sämre bromsverkan ju längre man kör då backarna inte expanderar lika mycket som trumman. Men om man bara kör till byn och handlar en gång i veckan är det säkert kanon!

Ger mig inte in i den övriga debatten om ABS, SSR, Servostyrning, AC, Elhissar eller debattera vidare om det jag skrivet!

Författare:  säter [ 08.21 2019-06-29 ]

Citera:
Antar du inte kör så där väldigt mycket om du inte gjort något på 20 år!
Nej, jag kör inte så mycket.
1000 mil/år kanske, så dessa bromsar har gått 20 000 mil ungefär.

Författare:  peolah [ 19.00 2019-06-29 ]

Det är ju ändå så pass mycket att trummorna och backarna får regelbunden motion. Har även hört bilar som rullat 20 000 mil med samma skivor och belägg.

Men det gäller inte mig, tyvärr får jag väl säga. Jag brukar nog ligga på 10 000 när jag byter frambromsbeläggen, men då är dom inte helt slut!

Kul iaf att det fungerar bra för dig med trumbromsar.

Lite offtopic om insprutning och tändning.

Jag saknar själv tiden innan insprutning och elektronisk tändning kom - som du nämner. Körde rally på 90 talet och då labbade vi med att viktjustera "vikterna" och byta fjädrar i fördelaren för att optimera tändningen på höga varv. Men med dagen miljökrav är det väl svårt om inte omöjligt att få igenom en sådan bil!? Om man inte har avgas-dispens, vilket väl bilar över 30 år har? Men jag antar att denna möjlighet försvinner på sikt. Har ingen direkt koll på detta, eller har någon sådan bil kvar!

Författare:  säter [ 09.20 2019-06-30 ]

Grejen är att det ska vara stora och breda trummor.
Trumbromsarna jag hade på Duetten var bara skräp.

Författare:  Glenn [ 07.20 2019-07-01 ]

peolah skrev:
Jag saknar själv tiden innan insprutning och elektronisk tändning kom - som du nämner. Körde rally på 90 talet och då labbade vi med att viktjustera "vikterna" och byta fjädrar i fördelaren för att optimera tändningen på höga varv. Men med dagen miljökrav är det väl svårt om inte omöjligt att få igenom en sådan bil!? Om man inte har avgas-dispens, vilket väl bilar över 30 år har? Men jag antar att denna möjlighet försvinner på sikt. Har ingen direkt koll på detta, eller har någon sådan bil kvar!

Nej, för att slippa avgasgodkänande helt måste bilen vara av årsmodell 1975 eller äldre. På så gamla bilar kan man i princip byta motorer och modifiera motorer hur mycket man vill så länge man håller sej inom effekt och vridgränser, bara den klarar CO och har sluten vevhusventilation är det okej.

Har man däremot en bil nyare än 1975 men äldre än 1993 så kan man byta till avgascertifierade motorer i originalskick, man får alltså fortfarande inte ändra på något. (dessutom tror jag det är nåt med att du inte kan byta till en sämre, typ byta från en katalysatormotor till en utan)

Nyare bilar än så måste reggas som ombyggt fordon för att kunna byta motor, men även då måste den vara i originalsskick, man får alltså inte modifiera motorn då heller.

Så i princip, en bil från 1976 eller nyare får du inte göra nånting som invaliderar avgasgodkännandet på, det inkluderar ju givetvis att byta mjukvara ("chippa"), byta turbo, byta kamaxlar osv.

Författare:  säter [ 08.01 2019-07-01 ]

Citera:
Nej, för att slippa avgasgodkänande helt måste bilen vara av årsmodell 1975 eller äldre.
Gäller det även för dieslar?

Författare:  Glenn [ 11.17 2019-07-01 ]

Oj, det vet jag faktiskt inte, dieslarna har ju haft andra miljöregler iaf..

Författare:  3uba296 [ 11.34 2019-07-01 ]

http://www.klassiker.nu/reportage/skarp ... iska-bilar

Iaf. just nu hjälper inte 1975 eller äldre, från och med maj 2018 ska alla klara Co. 4.5%, fick själv detta bekräftat när jag var inne med min Volvo -75 förra sommaren.

Författare:  Glenn [ 11.51 2019-07-01 ]

Fast bilar äldre än 1975 har haft CO-krav länge, vissa hade dock dispens om en högre gräns, det är denna dispens som försvann.

Grejen med dessa bilar är ju dock att dom inte är avgasgodkända (coh inte behöver vara det) så man kan modifiera dom, det kan man inte
göra med nyare motorer förutom med tillverkaren/generalagentens godkännande - ett godkännande ingen ger idag men vissa gav förr.

Exempelvis gick det att turbokonvertera vissa saabar och volvos genom att följa tillverkarnas instruktioner och byta exakt rätt delar.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme