Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 07.21 2020-02-28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 00.58 2020-02-18 
Användarvisningsbild

Nån som råkar ha en liggandes ?

Ja jag vet att dom i normalfallet inte gör så mycket nytta då dom oftast bara förstärker en dålig signal, men i mitt fall är det en originalmonterad antenn som fungerade bra med originalstereon, men inte med en eftermarknadsstereo, och enligt "folk på nätet" beror det på för låg nivå på antennsignalen, vilket kan avhjälpas med en förstärkare..

InläggPostat: 04.37 2020-02-18 
Co Admin
Användarvisningsbild

Om det är lång och tunn kabel så sitter det en original antennförstärkare uppe i taket där antennen kommer in. Får inte den ström blir det jättedålig signal.
Bäst är ju att hitta ett schema och använda den befintliga, annars får du riva taket och byta till en eftermonterad.

Att sätta en förstärkare bakom stereon gör ingen nytta, den förstärker ju bruset lika mycket som signalen och gör det inte bättre än vad tunern själv kan klara.

InläggPostat: 10.16 2020-02-18 
EF Sponsor

Vad är det för bil?

InläggPostat: 12.54 2020-02-18 
Användarvisningsbild

Ja, googlar man på det kan det ofta vara så att det sitter en antennförstärkare i basen, men det verkar inte gå nån kabel dit, så isåfall fantommatas den ?

Kan ju sitta en på vägen med men..

Det är skruttomobilen, en opel astra kombi G '99

Mottagningen är verkligen USEL, knappt så man får in SR, det sprakar och har sej, övriga stationer låser den inte på alls, mina andra bilar har perfekt mottagning på det mesta på samma plats.

InläggPostat: 13.59 2020-02-18 

Antennförstärkeren brukar matas med 12v genom kabeln, på VAG får man montera en liten burk på antennkabeln som man ansluter till el antenn utgången på stereon. Dock inte erfarenhet av Opel, men gissar de är samma.

InläggPostat: 15.01 2020-02-18 
Användarvisningsbild

Konstigt att man hittar en zillion trådar om detta men ingen lösning, utom dom som borrar in en ny antenn i bilen då, det vill jag helst undvika.

Kan ju mycket väl vara så att originalstereon spänningsmatar antennförstärkaren via antenningången, rent teoretiskt sett borde väl det bara vara nåt motstånd och en konding som DC-spärr kan man gissa ?

InläggPostat: 17.16 2020-02-18 
Co Admin
Användarvisningsbild

Om man tittar i reservdelskatalogen så har vissa av kombimodellerna en antenn med två kablar och kabeln fram till radion är tvådelad, förmodligen för spänning och signal. Om du följer kabeln från stereon en bit bör du hitta skarven?

Annars kan man ju alltid plocka bort originalantennen och montera en universal på samma plats.

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 08.34 2020-02-19 
Användarvisningsbild

Var hittade du reservdelskatalogen ?

Jag kollade i Haynesboken och där nämns det att det finns tre varianter av antennen, FM FM/GSM och FM/GSM/GPS, men inget om strömmatning.

(Jag torde ha varianten med bara FM, då bilen är snikutrustad)

Synd att jag inte tänkte på att leta efter det här när jag rev hela mittpanelen (för att laga belysningen i klockan), får se hur lätt det är att leta om man bara lossar stereon.

Vore ju jäkligt smidigt om det bara var att ansluta strömmatning till antennförstärkaren till utgången för elantenn på stereon.

InläggPostat: 17.26 2020-02-19 
Co Admin
Användarvisningsbild

Man måste ha inloggning och abonnemang för att se katalogen.
Fanns typ 5 olika varianter på radioantenn till modellen så behöver inte vara exakt denna typen.

InläggPostat: 10.15 2020-02-24 
Användarvisningsbild

I helgen felsökte jag..

Det gick mycket riktigt en kabel från förstärkaren i antennbasen till kontakten i panelen, men stereoadaptern som förra ägaren monterat innehöll faktiskt ström på "power antenna" anslutningen, jag mätte att den höll >12V.

Då rev jag innertaket i kombiutrymmet och slet bort allt skumgummi och vävtejp som inneslöt kablaget upp till antennen, och konstaterade att det fanns kontakter både för antennkabeln och strömkabeln där, det fanns även >12V där bak.

Då plockade jag loss antennen (bökigt..) och tog in den, lyckades få isär den och.. ja..

Bilaga:
antenn1.jpg

Observera att det var mycket mer "pulver" i den som ramlade ur när jag öppnade den..

Bilaga:
antenn2.jpg

Försökte rengöra och se om det gick att reparera, men flera kopparbanor var helt borta så det var svårt att se hur det hade sett ut.

Istället plockade jag bort hela PCB't och lödde ihop antennkabeln med anslutningen till antennsprötet och isolerade med krympslang.

Resultatet var att mottagningen på de kanaler som sprakade innan (P3 och P4) blev nästintill perfekt, medans tex bandit som inte gick att ta in alls innan gick att ta emot men sprakade.

Så mycket bättre än innan, men förstärkaren sitter där av en anledning..

Hittade en firma i tyskland som säljer en eftermarknadsantenn som har rätt hålbild och rätt antennanslutning (men man får löda på den gamla strömkabeln), 220:-

Får se hur jag gör, det funkar ju hyfsat nu.

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme