Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Värde på NTI kursmaterial
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=47315

Författare:  Swech [ 19.42 2010-12-10 ]
Inläggsrubrik:  Värde på NTI kursmaterial

En vän dök upp idag med en hög med kartonger med elektronik som hans far skaffat 1970.
Det är vad vi kan se en komplett uppsättning utbildningsmaterial från
Nordens Teknikinstitut. En korrespondanskurs.

Det är i originalkartonger och aldrig ens påbörjat att byggas.
Allt finns. Schema, teorihäften, sprängskisser och inte minst kompletta
byggsatser. Till och med medskickat lödtenn finns kvar oanvänt....
Även skriftliga prov som skulle fyllas i och skickas tillbaks till NTI finns,
helt blanka och i fantastiskt skick.

Hittills har vi identifierat

en rc box (materialsats 3)
ett vridspoleinstrument (materialsats 4)
en nätdel (materialsats 5)
en rörprovare (Materialsats 6)
ett nätaggregat (materialsats 7)
en signalgenerator (Materialsats 9)
en AM FM mottagare (Materialsats 10)
en LF förstärkare (materialsats 8+11)
en stereo (materialsats 13)

Materialsats nr är referensnummer till NTIs egna dokumentation.

Finns det någon som skulle vara interesserad av detta?
gissar på att det är 15-20 kg totalt.

Swech

Författare:  Klas-Kenny [ 19.50 2010-12-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Värde på NTI kursmaterial

Man blir ju helt klart sugen!

Vad skulle du vilja ha för kalaset?
Skulle eventuellt kunna ordna så min kusin som bor i GBG att sköta frakten hit om det går bra för dig?

Tänk vad man skulle kunna utöka sina (Nuvarande allt för små :roll: ) kunskaper med ett kit som detta.

Författare:  pbgp [ 20.21 2010-12-10 ]

Nästan relaterat, jag har en obyggd Mickey, NTI's dator baserad på en 8085 komplett med allt inlärningsmaterial i kuvert . Är det någon annan som sett en sådan?

Författare:  Swech [ 21.31 2010-12-10 ]

Det är nog mer ett kit för nostalgiker än för att lära sig grunder.
Nästan varje byggsats är uppbyggt runt minst ett rör.

Swech

Författare:  Klas-Kenny [ 21.41 2010-12-10 ]

Ja det är klart, rör är ju inte så aktuellt numera :humm: Men i övrigt så är ju ellära alltid densamma.

Är dock ändå lite intresserad ifall du släpper det till rätt pris (har inte minsta aning om vad det kan vara värt...).

så, prisidé?

Författare:  v-g [ 11.57 2010-12-11 ]

Säg inte att det är utdaterat för grundkunskaperna är det absolut inte, man får lära sig rejäla grunder i det mesta som behövs för att konstruera elektronik.

Jag har en likadan kurs och den är egeninköpt (säkert 10000:-) för att lära mig och det är en mycket bra grund att stå på även om µc-delarna är utdaterade vad gäller hårdvara. MEN en modern µc fungerar ju i stort sett exakt likadant och kan man en så kan man de flesta iom att grunden är i stort sett samma.

Nu vet jag inte om det är samma kurs som jag hade men den jag har har jag nästan funderat på att sälja, det är nästan en hel flyttkartong med material. MEN det är så skönt att ha referensmaterial förklarat på GOD svenska när man tex vill göra en komparatorkoppling.

Jag rekommenderar dessa kurser starkt då jag har en sådan att tacka för mina halvhyffsade kunskaper.

Författare:  Andy [ 12.01 2010-12-11 ]

Den kostade drygt 4000 kr på den tiden och betalades månadsvis under den tid det tog att genomföra. Tror det var 18 månader, det var rysligt mycket pengar på den tiden när jag gick i skolan.
Har för mig att en ny Volvo kostade ca 20 000kr då, hade bara cykel på den tiden. :)

Om det är precis samma som jag genomgick så innehåller den elektronikens grunder från atomkärnan och uppåt, bygge av multimeter, RCL-dekadbox, signalgenerator, rörprovare, ”labbschassi” för rör och slutprojektet var en stereo receiver (pilot ton dekoder) dock utan hölje (låda). Har tyvärr inte kvar den. :?

Mycket bra och välgjord distansutbildning.

Vågar inte tänka på vad motsvarande skulle kosta idag! :shock:

Författare:  Glenn [ 10.34 2010-12-13 ]

Hoppas det inte är värt så mycket, för farsan slängde allt vid flytten..

Lite synd, frö rörprovaren är tydligen inte så tokig, jag vet att jag använde den en gång i tiden.

Författare:  v-g [ 10.37 2010-12-13 ]

Labbagget är också smidigt iaf det jag har +5v +12v -5v och -12v i en hyffsat smidig förpackning med avstängning på 230v delen.

Författare:  jesse [ 10.45 2010-12-13 ]

Oj, uppbyggt kring rör! Det var tidigt 70-tal. Jag har rester av NTI-skolans elektronikkurs från omkring slutet av 80-talet. Mycket av den bygger kring 4000-seriens logikkretsar. Antagligen fanns det en fas på ett tiotal år däremellan som byggde på diskreta kiseltransistorer.

Författare:  v-g [ 10.58 2010-12-13 ]

jesse:Det är den du nämner som jag känner igen mest, jag hade som sagt även µc (8051) i min "sats".

Författare:  Swech [ 12.05 2010-12-13 ]

Det verkar vara tyska konstruktioner med översatta beskrivningar till svenska.
Kompisens farsa verkar bara beställt och lagt i förrådet. Det är aldrig ens öppnat.. :shock:

Swech

Författare:  v-g [ 12.29 2010-12-13 ]

Bara att gå kursen då ;)

Författare:  Platis [ 16.42 2013-02-26 ]

Hej! Är det nån som ligger på NTIs dator/mikrokontroller/elektronik-kurs från 80-talet (el tidigt 90-tal)? Köper gärna en sån kurs om den är komplett el så gott som!

Författare:  v-g [ 17.24 2013-04-06 ]

Jag har den kursen så gott som komplett. PM:a om där finns intresse!

Författare:  IsabellaS [ 13.18 2015-08-23 ]

Hej

Efter ett stort röjande i källaren hittade vi ett gäng med kartonger från NTI Skolan.
Det är en Korrespondenskurs i Transistor-Sterio-Radiotekning, från NTI Elektronikinstitutet.
Vi har delarna 4 till 53, det saknas alltså 1-3.
Tyvärr har vi ingen användning för detta och det hade varit roligare om det eventuellt kom till användning av någon.
Kartongerna är endast öppnade, men inte påbörjade.

Någon som kan vara intresserad av det?

Bella

Författare:  Magnus_K [ 14.25 2015-08-23 ]

Får man fråga var i landet kartongerna är belägna?

EDIT: Jag är alltså väldigt intresserad men måste lösa logistiken innan något annat

Författare:  Glenn [ 23.46 2015-08-23 ]

Jag är också intresserad, lite beroende på var grejerna finns då :)

Författare:  IsabellaS [ 07.46 2015-08-24 ]

Kartongerna finns 20-30 minuter ovanför Göteborg.

Bella

Författare:  Magnus_K [ 12.32 2015-08-24 ]

Dom får absolut inte slängas.
Vad har ni tänkt er för pris samt går det bra med upphämtning?

Författare:  IsabellaS [ 13.21 2015-08-24 ]

Upphämtning är helt okej.
Det är svårt att sätta ett pris på något som inte går att värdera, så vad kan du tänka dig att ge?

Författare:  Magnus_K [ 14.18 2015-08-24 ]

Självklart bestämmer ni precis själva hur ni vill göra men då det finns fler än jag som är intresserade så tycker jag att ni ska köra igång en budgivning.
Jag är själv fullständigt okunnig om värdet men skulle bli ledsen av att se dom återvinnas eller annat otäckt.

Författare:  swesysmgr [ 16.44 2015-08-24 ]

IsabellaS skrev:
Upphämtning är helt okej.
Det är svårt att sätta ett pris på något som inte går att värdera, så vad kan du tänka dig att ge?

Jag skulle kunna vara intresserad eftersom grejerna finns i närheten men det är svårt att lägga ett bud utan en bild. Är det grejer motsvarande ett par papperskassar, en flyttkartong eller mer? Är all hårdvara komplett (byggsatselektroniken som följde med)?

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att "Tradera värdet" på detta är 3-500:- om allt är med förutom böckerna du nämnde men jag är ingen expert :)

Här finns rörprovaren ute på auktion, bud 100:- just nu, men den ingick bara i äldre versioner av kursen.

Författare:  Glenn [ 00.54 2015-08-25 ]

Dock saknas multimetern man måste ha för att rörprovaren ska funka, plus för att dokumentationen ingår dock, den är ett måste för att ställa in rörprovaren.

Borde iofs gå att bygga egen mätare att koppla in.. nån borde nästan gjort det vid det här laget..

Författare:  IsabellaS [ 08.54 2015-08-25 ]

De byggsatser som finns bör vara kompletta, då kartongerna endast är öppnade, men inte uppackade.
Kommer lägga ut en annons på tradera ikväll. Kommer länka den här så kan ni gå in och titta, de som är intresserade.
Men ska försöka ta lite bilder så man kan se mängd o.s.v.

Författare:  IsabellaS [ 21.06 2015-08-25 ]

http://www.tradera.com/item/171008/2393 ... nti-skolan

Författare:  lta [ 19.59 2019-07-23 ]

Litet sent inlägg kanske (fyra år eller så...) Jag har haft den tidiga NTI-kursen med enbart elektronrör. Tyvärr gav jag bort häftena. Jag har nu i min ägo "mellanvarianten" av NTI-kursen. Denna behandlar elektronrör (men inte läran om att läsa karaktäristikor), men i övrigt är mellanvarianten densamma + att rörprovaren utgått + att det finns fylliga häften om transistorer. Alla tillbehör har jag också och har byggt. Mellanvarianten, som jag kallar den för har årtalen 1977-1979 tryckt längst bak i häfterna.
Sedan har jag en nyare version av NTI som är 39 häften i A4-format. Alla tidigare hade formatet A5. A4-formaten har tryck på sig årtalet 1980 ungefär...
Skriver detta bara för intresserade som i framtiden vill söka på EF.

Författare:  Platis [ 18.27 2019-07-25 ]

Jag har också den här mellanvarianten från andra halvan av 70-talet, dock inte riktigt komplett!
Tänkte jag skulle försöka dokumentera NTIs kurser nån gång så man får en överblick.
Jag tror man gjorde gradvisa förändringar i kursinnehållet, man moderniserade valda delar efter hand tex så har jag mikrodatorkursen från slutet av 80-talet i min ägo och där är första halvan av kursen likdan som i början av 80-talet(A5 format) men andra halvan är betydligt modernare och i A4 format.

Den nyare stereo-radio-kursen i 39 A4 häften, är den komplett? Om du har tid och lust skulle du kunna ta en bild på innehållsförteckningen?

Författare:  lta [ 19.39 2019-07-25 ]

Visst! Ljungby är du från? Inte så långt från Åseda kanske. Öh... Jag återkommer...

Författare:  Xrayer [ 11.32 2019-07-27 ]

Är det någon här som möjligtvis har manualen till undervisningsdatorn D85-2?
Är i behov av en då det enda som fattas är den :P.

Författare:  lta [ 11.41 2019-07-27 ]

Undervisningsdatorn finns inte med i mina NTI-kurser. Så tyvärr...

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme