Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 00.38 2020-02-29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: mottagare för IR (posten)
InläggPostat: 19.33 2004-12-09 

Posten har ju en fjärrkontroll som byter kod varje timme enligt en algoritm (matte-algoritm).

Vet nån någon IC-krets att köpa som man bara kopplar på mottagaren (jag har en mottagare med 3 ben: +5v , data , GND) och sen driver ett 5 volt relä. Som i sin tur styr en magnetkolv som sitter på brevlådan.

För jag har en kompis där problemet är att nån stjäl breven , och jag kan ju inte bara låsa brevlådan för då kan ju inte posten lägga i något.
Så här har jag tänkt mig:

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19.47 2004-12-09 
Användarvisningsbild

Det krävs en mikrokontroller för att avkoda IR-pulserna, hur du nu än ska ta reda på vilka det är.

Funderat på ett mindre hål där man bara får in post? :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21.08 2004-12-09 
Användarvisningsbild

Det är nog definitivt det bästa - att byta brevlåda alltså. Många brevlådor i dag är låsbara. Att postkillarna har lust att hålla på och muppla med med en IR-sändare för att lägga post i brevlådan är ganska otroligt.

Dessutom - hur ska du kunna få tag på algoritmen för koddosan? Dekodern i brevlådan måste ju vara både tids- och kodssynkroniserad med sändaren.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21.55 2004-12-09 

hehe.. typisk Jim stil det där.. varför göra nåt enkelt när det går att krångla till det.. :P

Nä men det är bara att hålla med dom andra, köp en ny låsbar brevlåda alt. bygg en ny brevlåda..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08.16 2004-12-10 
Användarvisningsbild

Är ni tvärsäkra på att någon stjäl breven ur lådan ?
Om han inte prenumererar på en dyr tidning är det nog bedrägeri på gång.

Det är inte svårt att anmäla adressändring för någon annan.
Kolla med banken så att de inte delat ut fler bankomatkort ?

Jag skulle omedelbart ta reda på min egen adress utifrån personnummret.
Sen är det bara att åka dit med ett basebollträ och vänta.... :twisted:

Ja jag är paranoid....... :mrgreen:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08.51 2004-12-10 
Användarvisningsbild

Går brevbärarna runt och låser upp brevlådorna m.h.a. fjärrkontroller? Det har jag aldrig sett förut?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10.30 2004-12-10 
Användarvisningsbild

Nej, men dom låser upp portarna med fjärrkontroll. Förr fanns det en post-kod som var samma på alla portarna i stan men jag antar att den spreds ganska snabbt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11.07 2004-12-10 
Användarvisningsbild

Och för att förtyliga vad en "låsbar brevlåda" är för något så är det en vanlig brevlåda där det under det vanliga locket finns ytterligare ett lock med en lagom stor brevspringa i. Och det är det undre locket som går att låsa fast med ett hänglås.

Annars finns det stora veckobrevlådor som man ställer på marken där posten, via en böj som förhindrar att man stoppar ner armen för att fiska upp breven, dunsar ända ner i botten på dom. Dom har en lucka på framsidan som man öppnar med nyckel för att komma åt posten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16.56 2004-12-10 

ToB: Det var PRECIS den fjärrkontrollen jag menade... Men den behöver inte vara tids-synkad... Den byter kod enligt en algoritm och alla koder som fungerar på den algoritmen accepteras av mottagaren. Finns en sån mottagare på de flesta kodlås som säljs för "port-bruk".

Matseng: Hon tar emot mindre paket ibland , så det måste vara en rätt så stor öppning...
De andra brevlådorna du pratar om med en mekanism som förhindrar "fiske" är för dyra...

Så jag tror en sådan IC krets som avkodar postens signaler skulle sitta fint.. Var kan man köpa en sådan... Borde ju finnas några underleverantörer till Bewator och dom som säljer kodlås och sånt...
Typ någon underleverantör som bara säljer sådana IC för postens fjärr. Dom kan man nog få för en knapp 50:lapp eftersom det bara handlar om att avkoda en IR och skicka ut en logisk 5v puls om koden är accepterad.

Eller om man kan få tag på algoritmen och göra en egen IC?

Senast redigerad av sebastiannielsen 17.00 2004-12-10, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16.59 2004-12-10 
Användarvisningsbild

Men har du inte fundearat på hur du ska komma över den algoritmen?

Om någon skulle veta den så skulle det ju vara fritt fram att använda den för att generera koder att öppna alla portar med

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17.04 2004-12-10 

Jag tror det handlar om en hash eller någonting för annars är det ju bara att öppna en sådant kodlås med post-IR , ta ut all information ut dom där IC-kretsarna (med ROM i) och läsa av algoritmen... Men jag har inte råd med ett sådant kodlås.... Så jag behöver ha den där typ kontoll-summan som man kan mata in i en vanlig IC.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17.07 2004-12-10 
Användarvisningsbild

Om du vill göra det enkelt för dig:

Öppna lådan när den känner av IR (modulerat med 38 kHz) överhuvudtaget.
Risken att eventuella tjuvar springer omkring med fjärrkontroller är nog ganska liten...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17.11 2004-12-10 

bra idé...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17.15 2004-12-10 
Användarvisningsbild

sebastiannielsen skrev:
Jag tror det handlar om en hash eller någonting för annars är det ju bara att öppna en sådant kodlås med post-IR , ta ut all information ut dom där IC-kretsarna (med ROM i) och läsa av algoritmen... Men jag har inte råd med ett sådant kodlås.... Så jag behöver ha den där typ kontoll-summan som man kan mata in i en vanlig IC.

Hört talas om lässkydd?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17.18 2004-12-10 
Användarvisningsbild

Du kan nog glömma idén om att knäcka postens koder...

Använd IR-mottagaren för att trigga en 555:a som i sin tur öppnar brevlådan under ett lämpligt antal sekunder.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme