Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Futurlec.com
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=1598

Författare:  Teddy [ 12.34 2004-04-24 ]
Inläggsrubrik:  Futurlec.com

Är det någon som har handlat därifrån?
http://www.futurlec.com/

De verkar vara väldigt billiga, nästan så billiga att man blir misstänksam
Berätta om era erfarenheter av dem.
Funderar på vart de skickar ifrån, vill såklart inte betala tull.

Författare:  strombom [ 13.55 2004-04-24 ]
Inläggsrubrik: 

Hej!

Jag har inte handlat där men jag tycker inte det verkar särskilt skumt

http://www.futurlec.com/AboutUs.shtml

De skickar nog sina varor från asien.

/Johan

Författare:  cykze [ 17.30 2004-04-24 ]
Inläggsrubrik: 

Någon som vet hur det blir med skatter och tullavgifter och sånt?

Författare:  matseng [ 18.06 2004-04-24 ]
Inläggsrubrik: 

Australien verkar vara troligt. Vilket innebär att 25% svensk moms, tull på någon enstaka procent för vissa varor och tullhaneringsavgifter kommer att läggas på i när paketet kommer in till sverige. Men förståss, har man tur så fastnar den inte i tullen och då slipper man ju alla extra pålagor.

Författare:  matseng [ 18.11 2004-04-24 ]
Inläggsrubrik: 

Men billiga är dom, det kan man ju lugnt säga. 14 kr för en matris med 64 grön/röda lysdioder. Ett par sådana skulle vara perfekt för att bygga den lysdiods-Tetris som har diskukteras i en tråd här på forumet.

Bild

Edit: Inte nog med att prylarna är billiga. Frakten är helt ok oxo.

Standard Ground 5 to 14 Business Days

For Orders Up to $30, Shipping Charge $3.00
Orders $30 to $49, Shipping Charge $5.00
Orders $50 to $99, Shipping Charge $8.00
Orders $100 and above. Shipping Charge $12.00

Författare:  Teddy [ 18.19 2004-04-24 ]
Inläggsrubrik: 

Om man lyckas övertala dem att skriva samples eller liknande på paketet, kommer man inte runt tullavgiften då?
Och moms kan de inte ta ut då heller.

För när man handlar med kort måste de väl inte skriva ut pris mm?

Men måste gå iväg och skaffa mig ett MasteCard...

Författare:  matseng [ 18.29 2004-04-24 ]
Inläggsrubrik: 

Sample (varuprov) påverkar inte det hela. I praktiken skulle jag kunna få en Ferrari som varuprov, inte blir den tull och momsfri bara för det. Det är varans värde som ska beskattas.

Om värdet är under 22 Euro så slipper man tullen, men momsen ska iallfall betalas.

Men visst är det säkert enklare för småpaket att slinka igenom tullen om det står sample/no commerical value på paketet.

Författare:  cykze [ 19.14 2004-04-24 ]
Inläggsrubrik: 

Hur blir det om dom inte skriver hur mycket grejjerna i paktet kostar, som Teddy skrev?

Författare:  matseng [ 19.44 2004-04-24 ]
Inläggsrubrik: 

Skulle kunna tänka mig att tullen öppnar paketet och gör en bedömning. I visa fall kontakter dom säkert avsändaren och ber att få informationen.

Fast i ett paket från en leverantör finns det ju nästan alltid fakurakopia och levsedel så det är nog inga problem för tullen att ta reda på beloppet om dom vill.

Författare:  Teddy [ 20.15 2004-04-24 ]
Inläggsrubrik: 

Ajdå, då är det bara att hoppas på att det är sen fredagkväll när paketet kommer till tullen :D

Författare:  mullemeck [ 20.36 2004-04-24 ]
Inläggsrubrik: 

lite newbie på att beställa från utlandet, om tullen bestämmer sig för att man ska pröjsa mer, hur får man göra det då? kommer paketet till en som postförskott så man får lösa ut det eller?

Författare:  matseng [ 00.24 2004-04-25 ]
Inläggsrubrik: 

Tull och moms är inget som avsändande bolag bryr sig ett skvatt om. Det tar tullen (eller posten) hand om här i sverige.

http://www.tullverket.se/raw/documents/ ... ternet.pdf
Citera:
Varor som beställs från ett land utanför EU räknas som privatimport
och ska förtullas. På uppdrag av Tullverket tar Posten
hand om förtullningen av varor som sänds som postförsändelse.
Tullavgift och moms beräknas på det tullpliktiga beloppet som består av det ursprungliga priset samt fraktkostnad.
Dessutom tillkommer fraktkostnad*) och Postens administrations- och expeditionsavgifter (speditionsavgift).
Beställer du mot postförskott tillkommer också en avgift på 50150 kronor.
Hur stor den avgiften blir beror på vilket betalningssystem avsändaren har. Fråga innan du beställer. Det totala priset kan därmed öka ganska kraftigt jämfört med det ursprungliga priset. Det är därför klokt att ta reda på hur avgifterna beräknas innan du beställer din vara.

Författare:  gvs [ 09.23 2004-04-25 ]
Inläggsrubrik: 

Har alltid sluppit tullen. På elektronik brukar det inte vara någon tull, bara moms. Även när jag beställde en gps från hongkong som det stod värde: 60$ så slapp jag. Så jag vet inte vad de har för "taktik" mer än att jävlas.

Författare:  cykze [ 10.01 2004-04-25 ]
Inläggsrubrik: 

Tullavgiften är väl bara på 3%? Så den har ju ingen större betydelse om man inte köper väldigt mycket. Det är ju den svenska momsen som förstör allt. 25% är en hel del! :evil:

Går det inte att få företaget man handlar av att skriva att värdet uppgår till 10 kr eller att det är en gåva? Eller får dom inte göra så?

Författare:  gvs [ 11.48 2004-04-25 ]
Inläggsrubrik: 

De felsta brukar gå med på det och vissa gör det utan att man frågar!

Författare:  cykze [ 11.56 2004-04-25 ]
Inläggsrubrik: 

Så man slipper troligtvis tullavgiften och och svensk skatt om det står Gift eller Gåva på den?

Och hur blir det med frakten? Tillkommer det några extra avgifter förutom fraktavgiften som man betalar till företaget man köper grejjerna ifrån?

Författare:  danei [ 14.09 2004-04-25 ]
Inläggsrubrik: 

Tänk på att det är olagligt att fuska med skatterna. Har vi de här reglerna så ska man följa dem också.

Författare:  baltazar [ 16.30 2004-04-25 ]
Inläggsrubrik: 

Det är ju småpengar...till och med våra folkvalda skattefuskar ju... då kan man väl inte haka upp sig på om några unga grabbar vill slippa momsen på såna småsummor...

Författare:  danei [ 17.33 2004-04-25 ]
Inläggsrubrik: 

Om vi vill ha den nivån på sammhällstjänsterna som vi har så måste vi betala för det också. Vill man inte det så ska man försöka byta de folkvalda. Inte fuska med skatterna.

Författare:  dow [ 18.50 2004-04-25 ]
Inläggsrubrik: 

Vill bara tillägga att det är knöligt att skicka paket som privatperson ifrån Australien.
Det är väldigt noga med vad man skickar ut, och man måste deklarara detta noggrant. Det har hänt mig flera gånger att sakerna jag skickat har varit öppnade och genomgångna trots denna deklaration (Dom sätter på ett klistermärke om det) samt att det man skickar blir upp till en månad försenad ;(

Detta är dock bara mellan privatpersoner, jag vet ej hur det ligger till med företag. Jag har fått för mig att dom är ganska noggranna dock, kan vara svårt att få det som 'gift'.

Författare:  Illuwatar [ 11.58 2004-04-26 ]
Inläggsrubrik: 

Har beställt två gånger från detta företag http://www.dontronics.com/ som ligger i Australien, behövde inte betala något extra båda gånger. Däremot när jag köpte rör från USA var tullen där och fingrade. Samma när jag köpte något i klädesväg från USA. Vid beställningar från Kanada (bland annat Nixie-rör) slapp jag tullavgifterna. Så det varierar hur pass noga saker kollas. USA verkar vara hetare tullobjekt än mer "udda" länder.

Författare:  Forsgren [ 23.05 2004-04-26 ]
Inläggsrubrik: 

Har beställt från futurlec två gånger, ena gången med den billigaste frakten, är då posten som tar hand om det här i sverige, å då blev det moms på sakerna. Fick hämta ut paketet som vanligt postförskott.. Andra gången med den lite snabbare frakt-alternativet, då kom det med FedEx, slapp då också moms osv..
Och sakerna skickas från Thailand..

Författare:  Forsgren [ 23.14 2004-04-26 ]
Inläggsrubrik: 

Lite skillnad i pris..

18 Pin ZIF Socket:

www.elfa.se 165 SEK = ca: 22 USD
www.dontronics.com $16.73 USD
www.futurlec.com $4.00 USD !!!

alla priser exklusive moms..

;)

Författare:  matseng [ 23.19 2004-04-26 ]
Inläggsrubrik: 

Forsgren skrev:
Andra gången med den lite snabbare frakt-alternativet, då kom det med FedEx, slapp då också moms osv..
Och sakerna skickas från Thailand..

Var den andra gången med "Express Post" eller "Courier"? Det känns lite dyrt med $60 i frakt på $100 med komponenter som det blir i Courier fallet. (FedEx låter som om det skulle kunna vara Courier-varianten tycker jag.)

Författare:  Forsgren [ 23.34 2004-04-26 ]
Inläggsrubrik: 

Det var "Express Post" 15$ frakt upp till 100$ order.. Priserna på ordersidan stämmer inte riktigt.. prova att lägg en order så kommer man till en sida där man kan välja fraktsätt, å där kan man se priserna..

Författare:  Lallas [ 23.55 2004-04-26 ]
Inläggsrubrik: 

Att skriva "gift" eller att paketet inte innehåller något av värde kan innebära problem om paketet försvinner eller blir skadat i transporten. Går inte att komma till FedEx och säga att det var nya elektronikkomponenter för 1000:- när det står "gift" på paketet.

Ett tips som alltid har fungerat för mig och mina kompisar när vi började ta in DVD-filmer för ett antal år sen, var att beställa det till arbetsplatsen/i firmans namn. Det åligger nämligen företaget att momsa in grejerna och har inte misslyckats någon gång vad jag kommer ihåg.

Däremot försvann mina tjeckiska ciggaretter vid flertalet tillfälle :D Men dom paketen var öppnade innan dom kom till sverige :twisted: så det fick man sluta med..

Författare:  Buffi [ 09.08 2004-04-30 ]
Inläggsrubrik: 

Forsgren: Hur länge tog det för dig innan dom skickade dina paket ifrån lagret?

Jag lade iväg en beställning med express post för 2 dagar sen och dom har fortfarande inte skeppat ordern :/

Blev en massa blandad elektronik för $70 efter frakt :P
Och man får inte lite prylar för det där alltså, tokbilligt verkligen.

Författare:  cykze [ 12.19 2004-04-30 ]
Inläggsrubrik: 

Buffi: Jag beställde lite grejjer därifrån (futurlec) för $29.96 ($32.96 inkl frakt) den 26:e och så står det att ordern "skeppades" igår den 29:e.

Författare:  Buffi [ 13.03 2004-04-30 ]
Inläggsrubrik: 

Ok, inte allt för länge alltså :)
Tack så mycket för svaret

Edit: Nuså, skickades tydligen iväg idag :)

Författare:  Buffi [ 18.58 2004-05-03 ]
Inläggsrubrik: 

Föresten. Märkte just en sak.

Dom har tydligen skickat paketet med EMS!

Jag har endast betalat dom $15 för express frakt fast ems är ju courir shipping och brukar ju kosta bra mycket mer.

Fan vad najs :D
Helt jävla perfekt helt enkelt. Borde ju ha grejerna på 4-5 dagar då eller nåt.

Författare:  cykze [ 12.02 2004-05-04 ]
Inläggsrubrik: 

Fick mitt kuvert med grejjerna idag. Härligt! :)

Författare:  Buffi [ 14.14 2004-05-11 ]
Inläggsrubrik: 

Fick min låda med prylar idag :)

Ingen tull heller :)

Har $70 med diverse prylar att leka med nu >:D

Författare:  Dansken1 [ 22.00 2019-08-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Futurlec.com

Någon som handlar därifrån än idag? Har själv inte gjort det sedan det begav sig men det kanske inet är lönt längre, småt otroligt att sidan ser exakt likadan ut

Författare:  Henry [ 22.21 2019-08-03 ]

Det var en trådlyft som hette duga. Inte så värst konstigt om sidan ser likadan ut, tycker de att det är ett vinnande koncept så kör kineserna med det till korna går hem och det kan man se på många kinesiska sidor. Det funkar säkert lika bra att köpa från de än skulle jag tro.

Jag köpte inte grejer där för att det skulle vara billigt eller dylikt jag frågade om de kunde få tag på en speciell styrkrets som hade havererat till en hårddisk vilket de kunde och jag kunde få igång hårddisken igen.

Författare:  Glenn [ 22.21 2019-08-03 ]

Senast var 2015, då tog det 15 veckor mellan beställning och leverans så jag handlar nog inte där igen.

Se: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... &p=1187798

..Men det var ju bra priser iaf :)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme