K: Äldre Simpel Multimeter

Kategoriregler
• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".
Användarvisningsbild
Hobbyisten

Re: K: Äldre Simpel Multimeter

Inlägg av Hobbyisten »

Glenn skrev:
19 januari 2021, 22:41:21
Säkringar i multimetrar är f.ö speciella, och brukar ofta vara ganska dyra.

Det där funkar väl temporärt men helst ska man ersätta den med en riktig "multimetersäkring".

Typ här: https://www.electrokit.com/produkt/sakr ... 5mm-fluke/

..fast just den är nog fel för just din multimeter, men bara som ett exempel.
På min gamla UNI-T var det bara en vanlig glasrörssäkring, 250 V 500 mA (trots att det stod 400mA utanpå multimetern. Det var enkelt fixat.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Vi skall komma ihåg att denna säkring på 500 mA är skydd för det låga strömmätningsområdet. Vet inte ens om man kan blåsa säkringen om man är i resistansmätning och råkar mata in tex 12V på mätkablarna. Men det som händer är att om man i strömmätningsläget råkar mata in för hög ström genom att tex försöka mäta spänning och då får en så hög ström att säkringen går sönder.
Om vi pratar 10A mätområdet så blir det en helt annan kortslutningsström om man råkar mäta spänningen på tex 230 VAC och det är i detta läge säkringen (och även instrumentet) kan explodera om det inte sitter rätt typ av säkring.
Sen brukar även jag sätta dit en vanlig säkring för just den där special säkringen som behövs har man ju inte hemma för den var ju så dyr!
Detta har tex Beckman (och troligen även Fluke mfl) löst genom att det sitter en reservsäkring i instrumentet, men när man bytt till den så glömde man ju att köpa hem en ny så andra gången det small blev det en vanlig säkring.
Fast jag vill varna för användning av vanliga säkringar. Lägg någon hundring och köp hem rätt säkringar och förvara i närheten av instrumentet. Vill det sig illa kan det bli personskador om fel säkring använts.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

E Kafeman skrev:
19 januari 2021, 18:07:02
Om du nu köpt en handhållen multimeter så är det inget hinder att även ha en präktig bänkmultimeter, det har nog de flesta som sysslar med elektronik och man slipper osäkerheten att mätaren visar konstigheter pga av dåligt batteri.
Är väldigt tveksam till detta uttalande, tror knappast *de flesta* här på forumet tex. Har en bänkmultimeter, och än mindre att den är det primära som används.

Jag har tex ingen bänkmultimeter hemma.
Och på jobbet har vi *en*, som jag köpte in här om året. Den används sällan till vardags så att säga, det är bara om man behöver den (högre mätupplösning, kalibrerad, långtidsmätning och särskilt loggning mm är några anledningar till att dra igång den). En vanlig handhållen är helt enkelt så mycket smidigare. Går snabbare att starta, enklare att välja mätområde, kan ställa den där den behövs för stunden om man har en större arbetsbänk mm.

Felvisning pga. dåligt batteri löses genom att ha kvalitetsinstrument.
Tar man en Fluke, Keysight eller motsvarande kvalité så mäter de inom spec. tills de slocknar.
pfyra

Inlägg av pfyra »

Klickmans skrev:
19 januari 2021, 22:58:09
Har ju snart två som blir överflödiga, [...]
Om jag hängt med rätt så har du just nu 2 multimetrar och en tredje är inköpt och det är 2 av dessa 3 som snart är överflödiga. Det brukar vara bra att ha två multimetrar, dels för att kunna jämföra dom men framförallt för att kunna mäta ström och spänning samtidigt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Klas-Kenny skrev:
20 januari 2021, 07:58:33
Är väldigt tveksam till detta uttalande, tror knappast *de flesta* här på forumet tex. Har en bänkmultimeter, och än mindre att den är det primära som används.
Vete sjutton, med tanke på hur mycket instrument folk här har :)

Jag har fyra bänkmultimetrar, fast bara en som faktiskt står på labb-bänken förvisso. ..Då sålde jag ändå en av mina fluke bänkmultimetrar för 700:- för ett par år sen.
Jag har tex ingen bänkmultimeter hemma.
Och på jobbet har vi *en*, som jag köpte in här om året. Den används sällan till vardags så att säga, det är bara om man behöver den (högre mätupplösning, kalibrerad, långtidsmätning och särskilt loggning mm är några anledningar till att dra igång den). En vanlig handhållen är helt enkelt så mycket smidigare. Går snabbare att starta, enklare att välja mätområde, kan ställa den där den behövs för stunden om man har en större arbetsbänk mm.
Fast man BEHÖVER ju inte ha en herrejössesmultimeter som har starttid och extra hög precision bara för att det är en bänkmultimeter.

De jag har är väl ungefär lika snabbstartade och har samma prestanda som en handhållen.

Och att en vanlig multimeter skulle vara mer lättanvänd beror nog mer på den specifika ni har än rent allmänt.

Samma sak med kalibrering, hemma är ingen multimeter kalibrerad, på jobbet är ALLA det, både bänkmultimetrar och handhållna, även de som är 30+ år gamla.

Jag tycker en bänkmultimeter har många fördelar, till att börja med finns den faktiskt på plats till skillnad mot en handhållen som lätt får fötter,
sen är den mycket bekvämare att använda då den är gjord för att stå på ett bord och kunna läsas av enkelt.

Dessutom stänger den inte av sej efter ett tag för att spara batterier.
Tar man en Fluke, Keysight eller motsvarande kvalité så mäter de inom spec. tills de slocknar.
Där håller jag med, en av anledningarna till att välja ett beg kvalitetsinstrument kan jag tycka.
Användarvisningsbild
Klickmans
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev:
20 januari 2021, 03:43:09
Vi skall komma ihåg att denna säkring på 500 mA är skydd för det låga strömmätningsområdet. Vet inte ens om man kan blåsa säkringen om man är i resistansmätning och råkar mata in tex 12V på mätkablarna. Men det som händer är att om man i strömmätningsläget råkar mata in för hög ström genom att tex försöka mäta spänning och då får en så hög ström att säkringen går sönder.
Om vi pratar 10A mätområdet så blir det en helt annan kortslutningsström om man råkar mäta spänningen på tex 230 VAC och det är i detta läge säkringen (och även instrumentet) kan explodera om det inte sitter rätt typ av säkring.
Sen brukar även jag sätta dit en vanlig säkring för just den där special säkringen som behövs har man ju inte hemma för den var ju så dyr!
Detta har tex Beckman (och troligen även Fluke mfl) löst genom att det sitter en reservsäkring i instrumentet, men när man bytt till den så glömde man ju att köpa hem en ny så andra gången det small blev det en vanlig säkring.
Fast jag vill varna för användning av vanliga säkringar. Lägg någon hundring och köp hem rätt säkringar och förvara i närheten av instrumentet. Vill det sig illa kan det bli personskador om fel säkring använts.
När man läser detta är det lätt att förstå att jag trots vissa protester är rätt på det.

Som synskadad kan det vara bra att ha lite olika hjälpmedel, och man bör undvika mög som jag har nu.
Därför beställde jag den lilla med Autorange, där instrumentet hjälper till att välja när detta är möjligt.
Kafeman har en poäng i det han skriver med studentproof. Den begagnade bänkmultimetern som erbjöds.
Eftersom den är avsedd för skolundervisning är den nog byggd "studentproof", dvs överlever en och annan olämplig mätmetod.
Därför skickade jag igår svar till FormerMazda att jag är intresserad av att köpa hem även den. Inget svar än.

Multimeterpoll.JPG
En intressant sak har hänt i samband med att jag skrev denna Köpestråd: Det har nu även blivit en Poll av det.
Det tyder på ett visst intresse, själv vet jag inte riktigt vad jag ska svara på den frågan just nu. Tiden får utvisa.
Det enda jag vill, är att när jag mäter är det säkert, men mest av allt att mitt mätresultat går att förlita sig på.

Det är inga orimliga krav när man som 62-åring försöker lära sig mer om Elektronik.

Hur man än resonerar så är det oerhört stimulerande att faktiskt kunna laga gammalt, eller bygga nytt av det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja, jag blev nyfiken eftersom det påstods att de flesta har och främst använder bänkmultimeter..

Frågan är ju inte vad man "skulle vilja ha", utan vad man faktiskt har och använder.
Du har ju bara handhållen, så då är det vad du ska rösta (om du vill vara med, jag tvingar ingen ;) ).

Valde i undersökningen att man kan ändra svarsalternativ i efterhand. Så när/om du skaffar dig en bänkmultimeter är det fritt fram att ändra svaret, om du känner för det. :)
Användarvisningsbild
Klickmans
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Klas-Kenny

Tycker att din poll ska bli intressant att följa, det är ju en inte helt oviktig fråga i dessa kretsar.
Och om jag får tillfälle kommer jag definitivt att komplettera med en stor, för synbarheten mest.
Min Wellerhörna byggs ju upp så sakteliga, men jag skaffar bara sånt jag tror mig kunna använda.

Efter fokuserat studerande såklart, jag har en del att läsa in. :jimmyhacker: (läs Video, text kukar sig ofta)
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Jag tittade på olika YT filmer som beskrev hur man bygger enkel elektronik (transistor, 2 motstånd, LDR och en LED) och mätte lite.
Helt värdelös för dom ritade aldrig upp schemat, utan endast hur man lödde ihop och mätte lite. Jag blev tvungen och försöka rita hur dom hade kopplat och slå upp om det var en NPN trissa eller PNP.
Hur tänkte man att detta skulle vara pedagogisk?
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Klas-Kenny skrev:
Tydligen ger Fluke 79 felaktiga värden så fort indikatorn för lågt batteri visas enligt https://www.eevblog.com/forum/testgear/ ... iscovered/

till skillnad från min Uni-Trend multimeter jag köpte ny för 275 kr som ger korrekta värden fram tills multimetern stänger av sig: https://lygte-info.dk/review/DMMUNI-T%20UT61E%20UK.html
Användarvisningsbild
Klickmans
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Eftersom jag nu har fått igång det röda på riktigt så har jag idag börjat med små mätövninger.

Detta område ska bli intressant att utforska, :humm: idag Diodmätning.

Mätning diod 20210120_164708.jpg
Men först ska jag lyssna på Presidenten, och allt ståhej det kanske blir där under installationen.
Palle500

K: Äldre Simpel Multimeter

Inlägg av Palle500 »

Palle500 skrev:Här har du ett digitalt med stora siffror och fix mätområden. 270kr från amazon.se
https://www.amazon.se/Draper-41818-Dmm2 ... B0779F6JZT
Köpte ett sådant för att ha liggandes hos dotter och svärsonen så att man kan laga saker när man hälsar på.
Men oj vad det var litet i verkligheten, men det fungerar och relativt tydlig display.
IMG_1371.jpg
Användarvisningsbild
Klickmans
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Det där är ju nästan standard verkar det som, en bra bild, som inte riktigt visar hela sanningen.
Därför brukar jag läsa specs extra noga, såsom dom rent fysiska måtten på det jag önskar köpa.
Men ibland när man är exalterad missar man det finstilta, för min del får det gärna vara stort..

Den jag beställde är nog inte det, kollade inte.

Men den lär visas upp när den väl kommer, ska försöka ta lite bilder på det jag mäter med den.
Egentligen skulle jag kunna avsluta denna Köpestråd nu, men intresset verkar inte riktigt svalna.
Kan den ge vägledning och tips är det ju i dubbel bemärkelse en viktig rådtråd, inte bara för mig.

Så vi får se var det slutar, har fått kontakt med FormerMazda nu.

Bänkmultimetern ska kollas upp först så den verkligen gör vad det ska. Vi får hoppas på framgång.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Klas-Kenny skrev:
Nej man ska kanske reducera det till att enbart omfatta de som redan har ett par hyllrader med instrument i hobby-hörnan.
De som gått ner sej i elektronik-träsket till den grad att de föredrar att se lustiga figurer på oscilloskop istället för att titta på TV.
De som samlar på allt som slängts på arbetsplatsen de senaste 40 åren och som köper prylar på HAM-loppis istället för att betala hus-hyran.

För denna grupp, för att få någon arbetsyta alls för verktyg och lödstationer när man skaffat sej bas-instrument måste man organisera hobbyhörnan. Som basinstrument räknar jag oscilloskop, signalgenerator, tongenerator, spektrum-analysator nätaggregat, ett antal lödstationer och eftersom jag sysslar mycket med små-saker har jag både mikroskåp och Mantis och naturligtvis multimeter. Kanske har man odlat hobbyn så länge att man även har tidigare oscilloskop som man uppgraderat från. Köper man dessutom billiga och mycket gamla instrument är det ofta 30-50-kilos prylar anpassat för rack-montering, Jag har t.ex. några HP8753 och en calltester Anritsu MT8802 i hyllan samt ytterligare några liknande antikviteter, funktionsdugliga och med prestanda som man inte har råd med som nytt instrument. Många har special-intressen inom elektronik typ HAM, radio-astronomi, RC-hobby, musik, programmering, PCB-tillverkning och då bygger det på med ytterligare några större saker som man behöver inom armlängds avstånd.

Att ha allt på hyllor är då ett praktiskt alternativ.

Här kan man se skillnaden, övre bilden visar hur den inringade handhållna multimetern upptar värdefullt arbetsutrymme men genom byte till bänkmultimeter placerad på ny hylla frigjordes utrymme så det blev som på undre bilden.
bench2.png
Skriv svar