K: Äldre Simpel Multimeter

Kategoriregler
• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: K: Äldre Simpel Multimeter

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske Klickman skulle ha ett stationärt instrument av den gamla modellen (första generationen digitala instrument) med höga siffror och separata sifferblock?
De var ju både lättanvända och lätta att avläsa.

Analoga instrument har ju sin charm, men de är ju exakt vad de är.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den dagen man har synproblem nog slänger jag upp en tv på väggen och har en kamera som jag kan ha som förstoringsglas för många saker

ex 32" tv/bildskärm, dator och webbkamera

funderar redan på det nu när det gäller lödning av mindre saker
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nädu, Klickmannen, en DMM med STOR displej vore grejen för dig och om det är LCD-displej ska den ju vara bakgrundsbelyst, eller varför inte se om du kan hitta en bättre begad bänk-DMM med lysdioder.

Jag har en analog kina-mätare, mest för att det är så himla praktiskt när man ska trimma in något. Precis som en analog klocka visar ett visarinstrument liksom både före, efter, igår/idag/morgon.
Palle500

K: Äldre Simpel Multimeter

Inlägg av Palle500 »

@Klickmans jag ber om ursäkt. Jag skrev dåligt, speciellt i en "köpes" tråd.
Men vad är problemet att mäta resistans med din befintliga?

Det som jag ser är lite ovanligt är att du måste flytta mätsladden mellan spänning och resistansmätning. Detta behövs oftast inte på andra DMM.
Men som sagt tidigare har din DMM fasta mätområden. Välj tex 20K alt 200k Ohm för att mäta på fotomotståndet.
Användarvisningsbild
Klickmans
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Inga problem, vi är ju Elekroniska Kompisar.

Nästa gång är det jag som tokar till det, och då hoppas jag att mina vänner här "förlåter" mig.
Annars får jag väl krypa till korset offentligt och be om ursäkt. Dock inte på Katolikvis som R8.
Dom biktar sig efter att ha slagit ihjäl grannen, sen är det inte mer med det, tills nästa granne.

Förlåt offttopis, är lite irriterad.

På vad går att finna i annan tråd här, kände att jag var tvungen att lätta mitt hjärta på riktigt.
Det kan kosta mig fler "poäng", men om det är priset jag får betala så var det fanimej värt det.
Nåväl, vi pratar om det där instrumentet istället. Det jag har verkar ju inte visa vad jag önskar.

Som här, med en 10K pot.
20210117_211915.jpg
Testade lite löst vid lödbordet, nu när jag fått upp ljuset i taket så jag ser lite bättre än innan.
20210117_183054.jpg
Nu har jag lite mer ljus och hoppas kunna se ordentlig när jag leker i Wellerhörnan nästa gång.
Båda startar samtidigt med en timerknapp där man ser den oranga kabeln gå in (Wellerstationen)
15 Minuter eller 2 Timmar är bara dom knappar jag kommer åt nu när x3 klumpen sitter på plats.

Den tiden räcker gott.

Så var det det här med instrument.. En bänkmultimeter hade kanske varit det bästa i min hörna?
Lite tveksamt om det får plats där, men tanken är lockande. Helst skulle jag ha allt i samma låda.
Nu när jag ser bättre kan jag kanske kosta på mig att köpa hem grejor som visar rätt, det vore kul.

Vi får se hur det blir.

10K sa du, så jag tog en 10K pot och anslöt ett ytterben och mittbenet. Inget händer vid vridning.
Så det är något jag missat, fullt förståeligt eftersom jag fortfarande kryper fram mot mer kunskap.
Det gör inget, det viktiga är att jag utvecklas, trots att jag ibland är som en legitimerad trögskalle.

Men som sagt, ljuset lär få fart på en hel del.

Ser man ordentligt är det så mycket lättare att fästa tåtar och sånt med lödpennan. Roligare med.
För frustrerad som satan har jag varit innan jag fick upp ljuset. Behövde inte ens borra hål i taket.
Fan, nu blev det så där långt igen. Får skylla på att jag blev så himla glad åt mitt nya fina ljus här.

Det är nästan som att ha mött Gud, utan att behöva flytta dit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Inga problem, vi är ju Elekroniska Kompisar.

Nästa gång är det jag som tokar till det, och då hoppas jag att mina vänner här "förlåter" mig.
Annars får jag väl krypa till korset offentligt och be om ursäkt. Dock inte på Katolikvis som R8.
Dom biktar sig efter att ha slagit ihjäl grannen, sen är det inte mer med det, tills nästa granne.

Förlåt offttopic, är lite irriterad.

På vad går att finna i annan tråd här, kände att jag var tvungen att lätta mitt hjärta på riktigt.
Det kan kosta mig fler "poäng", men om det är priset jag får betala så var det fanimej värt det.
Nåväl, vi pratar om det där instrumentet istället. Det jag har verkar ju inte visa vad jag önskar.

Som här, med en 10K pot.
20210117_211915.jpg
Testade lite löst vid lödbordet, nu när jag fått upp ljuset i taket så jag ser lite bättre än innan.
Ljuset som syns på denna bild är vid fototillfället det enda jag hade tänt, så det blev rätt bra.
Panele sitter med 2 fästpunkter och lina, den ena vid gardinstångsfästet, den andra i tygväggen.
20210117_183054.jpg
Nu har jag lite mer ljus och hoppas kunna se ordentlig när jag leker i Wellerhörnan nästa gång.
Båda startar samtidigt med en timerknapp där man ser den oranga kabeln gå in (Wellerstationen)
15 Minuter eller 2 Timmar är bara dom knappar jag kommer åt nu när x3 klumpen sitter på plats.

Den tiden räcker gott.

Så var det det här med instrument.. En bänkmultimeter hade kanske varit det bästa i min hörna?
Lite tveksamt om det får plats där, men tanken är lockande. Helst skulle jag ha allt i samma låda.
Nu när jag ser bättre kan jag kanske kosta på mig att köpa hem grejor som visar rätt, det vore kul.

Vi får se hur det blir.

10K sa du, så jag tog en 10K pot och anslöt ett ytterben och mittbenet. Inget händer vid vridning.
Så det är något jag missat, fullt förståeligt eftersom jag fortfarande kryper fram mot mer kunskap.
Det gör inget, det viktiga är att jag utvecklas, trots att jag ibland är som en legitimerad trögskalle.

Men som sagt, ljuset lär få fart på en hel del.

Ser man ordentligt är det så mycket lättare att fästa tåtar och sånt med lödpennan. Roligare med.
För frustrerad som satan har jag varit innan jag fick upp ljuset. Behövde inte ens borra hål i taket.
Fan, nu blev det så där långt igen. Får skylla på att jag blev så himla glad åt mitt nya fina ljus här.

Det är nästan som att ha mött Gud, utan att behöva flytta dit.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

säter skrev:
17 januari 2021, 13:53:21
Palle500 skrev:
17 januari 2021, 11:46:39
hatar autorange.
Skönt att man inte är ensam om den uppfattningen.
Varför det, har inga problem med det.
pfyra

Inlägg av pfyra »

Klickmans skrev:
17 januari 2021, 22:17:14
Låter mer som att pot:en missar att göra det den ska.. fungerar den verkligen? händer det något med resistansen mellan de andra benen?
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Vad bra att du fått bättre belysning.
När det gäller resistansmätning så brukar man kortsluta mätspetsarna och se att man får 0 Ohm och att det visas typ "Ovld" (oändlig resistans) vid oanslutna sladdar, allt för att veta att instrumentet fungerar.
I dittfall är du lite fel på mätområdet 2000 Ohm, du borde välja 20K Ohm. Hur som jag gissar att du bränt säkringen i instrumentet, den på 500mA?
Manual:
https://www.clasohlson.com/medias/sys_m ... 285918.pdf
Byte av säkring
IMG_1358.png
Användarvisningsbild
Klickmans
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@pfyra

Ja, det händer något vid mätning, men jag är osäker på om det är rätt något.

Ska titta på det igen när jag är lite piggare i tittorna.

Siktar på sängen om en stund, har varit en lång dag, mestadels i bilen med lilla frun.
Användarvisningsbild
Klickmans
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Såg dit svar precis innan jag skulle logga ut efter att ha skrivit annat.

Säkringen är inte kollad, men med bilden du bifogade nu lär det inte bli så svårt att göra.

Vad säger man? Tack? 8)
Användarvisningsbild
Hobbyisten

Inlägg av Hobbyisten »

Jag vet inte hur man ser med din extrema närsynthet, jag har -5 på båda mina ögon, och fortfarande är det så att t.o.m terminalglasögonen åker av när jag ska se på riktigt nära håll. Då ser jag superskarpt. Ett par terminalglasögon med fokus på 2-3 dm och du kunde kanske hantera en vanlig DMM ?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

TomasL skrev:
17 januari 2021, 22:25:44
säter skrev:
17 januari 2021, 13:53:21
Palle500 skrev:
17 januari 2021, 11:46:39
hatar autorange.
Skönt att man inte är ensam om den uppfattningen.
Varför det, har inga problem med det.
Om det är lite dålig kontakt när man mäter, då byter instrumentet område automatiskt stup i ett.
Min syn är för dålig för att se symbolen med mätområdet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det där beror också lite på vilket instrument man har, har bara upplevt det som ett problem på nåt billigt instrument med autorange, aldrig på mina fluke.

Autorange med möjlighet till manuell låsning och analog "bar" är det ultimata :)
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Autorange skulle jag inte vilja vara utan, men i kompisens garage har dom en multimeter som dessutom ska välja mätläge själv, alltså bestämma om den ska mäta resistans, AC, DC eller summer själv... Där har någon slagit i huvudet ordentligt.
Skriv svar