K: / ÅF: korta, tunna ljusstarka varmvita 24V diskbänksarmaturer med LED

Kategoriregler
• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

K: / ÅF: korta, tunna ljusstarka varmvita 24V diskbänksarmaturer med LED

Inlägg av Glenn »

Igår gick jag ut i köket och det luktade kraftigt av bränd elektronik, jag sniffade mej fram och kunde konstatera att det kom från diskbänksarmaturen, jag kunde även konstatera att den inte längre lös.

Nu är det lite speciellt då det är höj och sänkbara skåp med ganska lite plats, helst max 30cm bredd och kanske 4cm höjd, men lite större kanske går. ..Jag letade och letade på div websidor och hittade nån enstaka som skulle passa,
tills jag skruvar loss den gamla och inser att det är 24V och inte 230V.

Nån som vet var man kan hitta ?

Det finns ju en del runda armaturer men dom verkar lysa väldigt svagt, vid diskbänken behöver man ju rejält lyse.

Över huvud taget är det svårt att leta med 24V som sökparameter
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: K: / ÅF: korta, tunna ljusstarka varmvita 24V diskbänksarmaturer med LED

Inlägg av TomasL »

Köpte biltemas LED-rörsarmatur till min labbbänk, lyser väldigt bra, Dock 230V
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det går ju inte att få ner 230V dit på enkelt sätt tyvärr.

Men det var ont om sådana i mindre format ändå, hittade dock en på clas ohlson som nog skulle passa, förutom 230V då..
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Den skulle få plats, men lite dyr, och så saknas ju on/off-brytare med.

Jag funderar på om jag helt enkelt ska ta och plocka loss lysröret och alle lektronik ur den gamla armaturen och ersätta med några LED-stars och en drivkrets hmm..
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Du har inte tillgång till skrotade skärmar eller TV?
Där finns fina LED-lister, och diffusorplast. 7 LED i rad + motstånd blir bra för 24 V.
Användarvisningsbild
Hobbyisten

Inlägg av Hobbyisten »

Glenn skrev:
4 januari 2021, 14:32:36
Igår gick jag ut i köket och det luktade kraftigt av bränd elektronik, jag sniffade mej fram och kunde konstatera att det kom från diskbänksarmaturen, jag kunde även konstatera att den inte längre lös.

Nu är det lite speciellt då det är höj och sänkbara skåp med ganska lite plats, helst max 30cm bredd och kanske 4cm höjd, men lite större kanske går. ..Jag letade och letade på div websidor och hittade nån enstaka som skulle passa,
tills jag skruvar loss den gamla och inser att det är 24V och inte 230V.

Nån som vet var man kan hitta ?

Det finns ju en del runda armaturer men dom verkar lysa väldigt svagt, vid diskbänken behöver man ju rejält lyse.

Över huvud taget är det svårt att leta med 24V som sökparameter
Tas inte spänningen ner i själva armaturen och ska anslutas till 230 V i vilket fall ? Min diskbänksbelysning är en list med halogenlampor som tyvärr pajat, har inte gett det tid till reparationsförsök än, men den är från clas ohlson tror jag. Den har ungefär de mått du anger, kanske lite bredare.
janno

Inlägg av janno »

Har du kollat på IKEA?
De har ju klenspänningsarmaturer men dock inte specat vilken spänning de går på. Men är ju med "trafo".
Ex. https://www.ikea.com/se/sv/p/skydrag-tr ... s09385649/ är kanske för mycket pengar?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Klistra upp två/fyra/fler ljusstarka (många led/m) 12V lister parallellt men elektriskt parvis i serie. https://www.aliexpress.com/item/32823192884.html
De är självklistrande i 14 dagar sedan börjar de släppa.
Köp Biltema mjölkplexi och kapa till så den täcker rubbet. Lägg en silikonremsa i kanten så man slipper flugskit på insidan
Fäst med långa M3.
Finns designade al-profiler för att just att trä i sådan lister så de inte ska tappa greppet men kostar mer än lysdioderna.

Går naturligtvis lika bra med 12V/10W led seriekopplade för 24V fast man bör se över så att de kyls genom att t.ex. montera dom på en lång metall-plåt, som kanske finns i befintlig armatur.
Dessa kostar 3.80 st : https://www.aliexpress.com/item/33059936547.html
Köp 50 st så slår inte Postnords avgift så hårt per styck. Det blir bra pris per watt jämfört med andra alternativ.
Jag använde senast 6 st sådana som spreds inuti en fd Jula lysrörsarmatur och stoppade dit ett billigt 32V/30W nät.agg som är så stabilt att man slipper synligt flimmer samt en PIR-brytare parallellt med en cmos trissa skruvad i armatur-aluminiumet för kylning då den är RC-styrd analog resistor som ger ett långsamt avtagande rest-ljus. Hade säkert gått att göra något MCU/PWM men det var snabb-jobb med grejor som fanns inom räckhåll.
Det är medvetet valt att varje LED inte får mer än 5W då trafon begränsar och aluminium-armaturen kyler bra så det blir förhoppningsvis lång livslängd.
Användarvisningsbild
Klickmans
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@E Kafeman

Tack för tipset och länkarna, får kanske bygga eget jag med nu när jag ser att det är fullt möjligt.

Till mitt arbetsrum, skrev om det igår.

Tror jag har ett gammalt långt kommunarmatur uppe på vinden som kan byggas om.

Samköp kanske? Om fler vill köpa dom små lysdioderna du länkade till blir det billigt för flera av oss.
Användarvisningsbild
Teknikern

Inlägg av Teknikern »

Jag har Biltemas lister i 2 rader och klistret sitter som berget och ljusstyrkan räcker hur bra som helst, dom matas från Biltemas driver och styrs med en billig fjärrkontroll från Rusta. Varför krångla till det?
Skriv svar