K/Å: Hållare för vändskär för avstickning, t.ex. ISCAR TGTR 1212-2

Kategoriregler
• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".
Användarvisningsbild
arvidb

K/Å: Hållare för vändskär för avstickning, t.ex. ISCAR TGTR 1212-2

Inlägg av arvidb »

Jag är ute efter vändskärshållare för avstickning i svarv av typen med kvadratiskt skaft (12 mm i kvadrat). Något i stil med denna:
TGTL.gif
Iscar, Kennametal, Sandvik eller annat "name brand". Gärna ISCAR TGTR 1212-2.

Någon som känner till någon (online-)butik där man kan köpa sånt här som privatperson?

Eller du kanske har någon liggandes som du kan sälja? Begagnat i gott skick är okej.

Om du har möjlighet att köpa in och har lust att agera återförsäljare så är det också intressant!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb

Re: K/Å: Hållare för vändskär för avstickning, t.ex. ISCAR TGTR 1212-2

Inlägg av arvidb »

Tack! Prüßner-shop ser ju lovande ut!

Ebaysäljaren hade jag hittat redan men hen säljer ju endast inom Tyskland (har skickat fråga om leverans till Sverige men inget svar än).

Jag tänkte försöka undvika svärd + extra hållare eftersom det blir så långt uthäng (åt vänster utanför tvärsliden). Det finns visserligen dedikerade hållare typ denna men då är man uppe i typ 4000:- innan man kan börja sticka! :shock: (Hållare ~2000:- + svärd ~1000:- + uppsättning skär för alu + stål ~1000:-).

TGTR 1212-2 från Prüßner + uppsättning skär från Ebay landar på typ 2000:-, så lite bättre i alla fall. Haha, man kanske skulle använda bågfil istället? :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Snabbstål är inte helt fel om man har en vek svarv.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Nu fick jag svar från Ebaysäljaren att det är okej att skicka till Sverige, så det blev köp därifrån!

Snabbstål är ju ett alternativ ja, men då måste jag skaffa slipmaskin och lära mig att slipa in stålet. Det är väl i och för sig något som man verkligen borde kunna, men jag skjuter gärna på det så länge jag kan. :) Jag gillar idén med vändskär också, att man kan välja skär (geometri + beläggning) utefter material.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

men jag skjuter gärna på det så länge jag kan. :)
Vilket enligt mig och andra är fel väg att gå.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

arvidb skrev:
28 december 2020, 14:59:51
Jag gillar idén med vändskär också, att man kan välja skär (geometri + beläggning) utefter material.
För produktion fungerar det så.
Själv slipar jag om vändskären så de skär lättare för skuttjobb.
Skriv svar