SÅLD: Yamaha EC-03 Elmoped. 1500:-

Kategoriregler
• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".
ccBjorn

Inlägg av ccBjorn »

Hej,

Har en Yamaha EC-03 årsmodell 2011 (uttagen i oktober 2012), c.a 500 mil i fint bruksskick. Bra batteri, märker ingen skillnad i räckvidd jämfört med när den var ny. Problemet är att Yamaha har programmerat in att batteriet ska sluta acceptera laddning efter 8 år (oavsett skick på batteriet...). Fortfarande laddat batteri och är körbar, men den går inte att ladda längre. Hinner inte undersöka detta mer pga flytt och nytt jobb, så provar att sälja den som repobjekt så den kommer till någon nytta. Om någon händig lyckas koppla bort, eller återställa denna vansinniga spärr - så har både batteri och moped många år kvar att ge. Finns i Umeå.

Skicka PM vid intresse, eller mail till 99bjorn*snabel*gmail.com
EBCF1580-9E98-4AE9-8095-1C14CD6CBE5D.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ccBjorn 3 september 2020, 20:31:01, redigerad totalt 2 gånger.
l2t

Re: S: Yamaha EC-03 Elmoped. 1500:-

Inlägg av l2t »

Lite långt att åka bara, annars hade det varit väldigt intressant.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, säger detsamma, speciellt som dom verkar retrodesigna den för att påminna om en Chappy.
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Jag har svårt att tro att Yamaha skulle infört en 8-års gräns på batterierna. Om så skulle vara fallet vore det intressant om det finns mer info att läsa någonstans (jag hittade inget vid en snabb googling).
Min gissning är att det är celler som börjar bli veka och/eller i obalans och att laddaren sätter stopp pga av det. Renovera eller bygga om packet borde hjälpa.

Jag skulle också mer än gärna köpa den, men även om Umeå är nästgårds med norrländska mått mätt, så är det för långt att åka även för mig.
ccBjorn

Inlägg av ccBjorn »

Batteriet har inte visat några tecken på sämre funktion, har inte märkt någon skillnad i räckvidd och den håller laddningen bra även vid längre stillestånd. Den började larma med varningsmeddelande att batteriet var gammalt för en dryg månad sedan. Sedan kom nytt felmeddelande och den kopplar bort laddningen. Finns beskrivet i instruktionsboken. Tyvärr verkar det som att Yamaha programmerat in detta, det står också finstilt i instruktionsboken:

"Battery electric output auto-stopping function
The battery is equipped with a function to prevent further use in case of excessive depletion. When eight years have passed since initial battery charging or the accumulated charging amount has reached 14000 Ah, the battery will no longer be usable."
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Åh fasen!
Ja, det där ber ju om att 'hackas' :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, jag ser det också som en utmaning att gå runt deras idioti :D
Användarvisningsbild
Berrabongo

Inlägg av Berrabongo »

Kanske räcker med att göra BMS kretsen strömlös. Har fixat flera Biltema batterier
på detta sätt.
Användarvisningsbild
Klickmans
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

Riktigt trevlig modell, en sån vill väl alla ha?

Problemet: batteridoktorn.se kan nog lösa det där med batteriet, dit hade jag vänt mig.
Tyvärr finns moppen för långt från mig, den hade varit kul att puffa runt med i här Ystad.
Ser ju väldigt välvårdad ut, hoppas någon tar sig an den och hackar sig förbi tokspärren.

Nåväl, det var iaf en fin bild.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Just batteridoktorn har en Youtube film där detta batteri nämns (orkar inte leta upp den).
Han svär ve och förbannelse över det om jag minns rätt.

Att hacka batterier inte alls så lätt som folk verkar tro.
I de billigare kan det räcka att göra kretsen strömlös, men när det pillas in bq chip och skit kan det bli stört omöjligt.
Palle500

S: Yamaha EC-03 Elmoped. 1500:-

Inlägg av Palle500 »

Sjuka reservdelspriser!
Batteripaket 9100 norska kronor.
Laddare 16000 NOK japp 16 tusen kronor!

https://www.motorcyclespareparts.eu/en/ ... ectrical-1
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är kanske dags att kravställa att interfacen ska vara öppna. Det är inte rimligt med dessa priser på ”förbruknings delar”
Användarvisningsbild
Klickmans
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Hutlöst och svinaktigt att ta så mycket betalt, det är ju inte magiska grejor under huven precis.
Har själv skickat upp grejor till batteridoktorn, och har är inte bara Sveriges bäste batteribyggare.
(Det i kombination med att många här är tekniskt begåvade löser det problemet mycket billigare)

Han reparerar även till bra priser. 8) Bara ett tips, så du vet.
ccBjorn

Re: SÅLD: Yamaha EC-03 Elmoped. 1500:-

Inlägg av ccBjorn »

Moppen är nu såld! Kan tillägga att batteriet i Sverige kostade 9989:-, men det finns inte längre som reservdel. Hoppas det går att lösa på enklare sätt än att byta ut hela laddkretsen. Finns viss ironi över det här med miljötänk och elfordon när Yamaha gör så här.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Och jag är den lyckliga köparen :-)
Måste ju ha ett litet projekt inför vintern. Tänkte att barnbarnet som fyller 15 år skulle ev få en moped, men den duger inte eldrivet är töntigt, ja tänk vad miljömedvetna dom är. Får bli min jobbpendlare istället.
Tack för en smidig affär.
Skriv svar