Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 03.33 2019-06-27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 13.13 2019-04-15 

Jag har en "ny" luft/luft pump som jag inte har någon användning för. Det är en Zibro SC1332, utgången modell av ett fabrikat som verkar ha sålts av Jula, NetOnNet och liknande kedjor.

Jag fick den i samband med ett husköp, förpackningarna är öppnade men den har stått ej upp-packad i pannrummet i x antal år. Mer än så vet jag inte om den.

Bilaga:
DSCF2437.JPG

Bilaga:
DSCF2438.JPG

Här är lite info jag hittade:

Klimatanläggning för uppvärmning, kylning och avfuktning
Med Zibro SC-1332 får du en komplett klimatanläggning för väggmontering som kyler, värmer eller avfuktar. Luftkonditioneringen är utrustad med praktiskt Parker Quick snabbkoppling, effektivt kyleffekt på 3,2 kW, värmeeffekt på 3,2 kW och avfuktningskapacitet på 26 l/dygn. Zibro SC-1332 är lämpligt för rum mellan 80 - 100 m³. Fjärrkontroll medföljer.

Parker Spanner Quick Connector System (Snabbkoppling)
Klimatanläggningens inom- och utomhusenhet sammankopplas enkelt utan några verktyg med det nya snabbkopplingssystemet.

Extra frostskydd för utomhusenheten
Utomhusenheten är utrustad med ett PTC värmeelementskabel som håller den frostfri även vid mycket låga utetemperaturer (ca -15°C).

Frostvaktsläge via enkelt knapptryck
När du trycker på denna knapp kommer Zibro SC-1332 att gå in i frostvaktsläge. Klimatanläggningen kommer att åsidosätta inomhustemperaturen och ställas in på ca 8-10°C. På detta sätt förhindras ditt hem från att frysa under kalla perioder med lägsta möjliga energiförbrukning.

Effektivt 3-lagers luftfilter
Zibro SC-1332 är utrustad med ett effektivt 3-skikts HAF-filter (High Air Flow) för hälsosam luft. Filtret filtrerar bort bakterier, damm och pollen.

Egenskaper
* Komplett klimatanläggning som kyler, värmer eller avfuktar
* Kylningseffekt: 3,2 kW
* Värmeeffekt: 3,2 kW
* Energiförbrukning kylning: 0,99 kW
* Energiförbrukning värme: 0,89 kW
* Avfuktningskapacitet: 26 l/dygn
* Luftflöde: 400 - 580 m³/h
* Elektronisk temperaturinställning mellan 17 - 30°C
* 3 olika fläkthastigheter
* Timerfunktion
* Energiklass: Klass A
* Fjärrkontrollen drivs med 2 st AAA-batterier (LR03)
* För rum mellan 80 - 100 m³
* Ljudnivå utomhusenhet: 54 dB
* Ljudnivå inomhusenhet: 35 - 41 dB
* Mått utomhusenhet: 780 x 540 x 250 mm
* Mått inomhusenhet: 790 x 275 x 190 mm
* Vikt utomhusenhet: 26 kg
* Vikt inomhusenhet: 14 kg

Säkerhetsanvisning
Klimatanläggningen innehåller köldmedia och kan bli klassad som tryck/kyl utrustning.Kontakta därför alltid en auktoriserad kylmontör för service, installation och underhåll avklimatanläggningen. Klimatanläggningen ska inspekteras och kontrolleras årligen avauktoriserad kylmontör.

Installationsanvisning
Manual

Youtube-video som visar installationen.

Pris: Bud

EDIT: Rimligtvis avhämtning

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

Senast redigerad av H.O 10.55 2019-04-16, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 13.51 2019-04-15 
Användarvisningsbild

Ronneby då ? ..det är ju tyvärr lite långt.

Ska man tolka instruktionerna där som att det är en sådan modell man kan koppla ihop själv ? ..förutsatt att man befinner sig i ett annat land givetvis, för man skulle GIVETVIS inte bryta mot lagarna även om dom är korkade..

InläggPostat: 14.24 2019-04-15 

Så tolkar jag också instruktion och beskrivning. Man skulle KUNNA trycka ihop snabbkopplingen själv om man FICK. Men som sagt, jag vet inte mer om den än vad jag Googlat fram.

Japp, Ronneby. Som jag skrev, företrädesvis avhämtning men om priset gör det värt besväret så kan jag kanske skaffa fram en pall och skicka med Bussgods men det verkar kosta 1900:-

InläggPostat: 14.56 2019-04-15 
Användarvisningsbild

Ja, men det är väl tveksamt om det lönar sej då man kan köpa nya luftvärmepumpar så billigt som 3-4000 ganska ofta, då måste den ju i princip vara gratis om det ska löna sej att skicka för det priset, plus att det blir krångligt för dej med.

InläggPostat: 15.08 2019-04-15 
Användarvisningsbild

Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Intresserad men som sagt prislappen bör motivera för en utflykt ner till Ronneby.

Kan du gör en koll på innedelen, blåsa luft igenom med täppt utgång, har en likadan nere i verkstan som var otät = fel/slarv från fabrik så allt var inte ihoplött.

InläggPostat: 15.32 2019-04-15 

Glenn,
Nä, om du kan köpa en ny med garanti för 4000:- så är det inte värt att pröjsa 1900:- i frakt för den här.

Bengt,
Blåsa luft genom vad, lite mer exakt, slangen för köldmediet?
Om man lyfter upp innedelen ur kartongen så följer paketet med slangar och kablage med, de sitter förmonterade i innedelen. I andra änden sitter kontaktdon och en "tvåpolig" snabbkoppling för köldmediet. Jag har inget som är kompatibelt med den snabbkopplingen.

Bilaga:
DSCF2440.JPG

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 15.37 2019-04-15 
Användarvisningsbild

Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
OK, mitt minne är vagt hur det var på min. Kanske lika och vi fick den aldrig att fungera och rev isär och testade så vi upptäckte att den var otät.

InläggPostat: 16.29 2019-04-15 
Användarvisningsbild

Kanske skambud men hela köpet blir ju lite av en chansning, om maskinen ens fungerar eller alla tätningar torkat ut eller vad...
Kan ge 500kr för den OM jag kan hämta i Ronneby redan imorgon förmiddag, då jag ändå har ärende i närheten.

InläggPostat: 16.58 2019-04-15 

Jag hade hoppats på i alla fall en tusenlapp, mötas halvvägs?
Jag råkar vara förkyld och hemma från jobbet så det går bra att hämta imorgon :tumupp:

InläggPostat: 19.53 2019-04-15 

Blås ingen luft eller liknande genom den där. Tanken är ju att den är förfylld med lämpligt innehåll som gör att den inte behöver vakuumsugas vid installation.

(Den är lite för långt bort för att jag ska vara intresserad, men lägger ändå nästan i blöt)
Finns slangpaketet?

En rätt avgörande grej för om en såndär är hyggligt användbar för värme eller inte är om den har något sätt att avgöra om utedelen börjar på att isa igen eller inte. Riktigt gamla Zibro körde bara nån slags timerstyrning som avfrostade med jämna intervall som var alldeles för långa på vintern. Den skulle ju dock ändå gå alldeles utmärkt att använda för att hålla t.ex. ett garage eller en sommarstuga varm och skön när det är 10 grader ute och plågsam regnstorm som annars får det att vina kallt genom väggarna. Den lär ju också fungera utmärkt som kyla på sommaren, och är garanterat ett mycket bättre val än varje såndär ineffektiv portabel AC.

InläggPostat: 20.57 2019-04-15 

> Blås ingen luft eller liknande genom den där.
Nej, även om fick "känslan" av att köldmediet finns "lagrat" i utedelen så vill jag inte gärna göra några låtsasprovtryckningar. Kanske är innedelen och slangarna vakumsugen. Jag vet inte hur det funkar.

> Finns slangpaketet?
Ja det är klart. Det sitter ju, som jag skrev, fast monterat på innedelen och andra änden, som ansluts till utedelen syns på fotot ovan.

Vad den har för eventuella funktioner och begränsningar borde gå att finna i tidigare länkad dokumentation.

InläggPostat: 21.48 2019-04-15 
Co Admin
Användarvisningsbild

Om inte gasen har läckt ut så fungerar den nog utmärkt som luftkonditionering, och skapligt för värme i Skåne.
Norr om Osby skulle jag hellre välja nåt med R32 som har ett linjärt förhållande mellan temperatur och effekt. Med dom gamla R410 sjunker effekten som en sten vid minusgrader.

InläggPostat: 01.38 2019-04-17 

En gissning är att den är åtminstone fylld till atmosfäriskt tryck med lite mariginal i innedelen/slangpaketet. Poängen är att det inte ska kunna pysa in någon vanlig luft då kopplingarna sätts ihop eller tas isär.

Min erfarenhet är att R410 är användbart även vid några minusgrader, även om det säkert finns bättre köldmedia. Men då måste styrningen ha koll på när utedelen isar igen, så att den inte står och kör kompressorn med utedelen som ett stort isblock.

Jag trodde att problemet annars var att utedelen isar igen såpass ofta att man knappt hinner få ut nån effekt eftersom såpass stor andel av tiden går åt till avisning?

InläggPostat: 14.39 2019-04-17 

Så länge man bara smälter isen och inte ångar upp den så har man ändå gjort en vinst med att kondensera ut vatten/is ur luft - det är rätt mycket värmemängd i fasomvandlingen från ånga i luft till vätska.

sedan sjunker både COP och kapaciteten ju större skillnad det är mellan ytter och innertemperatur - därav att bergvärme och i viss mån jordvärme är en bättre deal än luft/luft om större delen av uppvärmningssäsongen förväntas vara på minugradersidan i lufttemperatur. (även bergvärme kan köra på minusgrader på sin värmeupptagningssida - speciellt i slutet av säsongen)

InläggPostat: 09.43 2019-04-18 
Användarvisningsbild

Problemet med bergvärme är ju att initialkostnaden blir mycket hög, speciellt om man inte har vattenburen värme, en luft/luft-pump betalar sej väldigt mycket snabbare även om den inte ger lika bra effekt när det är som kallast.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme