Litteratur - Svensk elektronikhistoria

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Litteratur - Svensk elektronikhistoria

Inlägg av psynoise »

Jag skulle gärna vilja ha tips på litteratur som behandlar svensk elektronikhistoria. För några år sedan läste jag boken "Elektrologi : och konsten att förändra världen" som ger bakgrund, sammanhang och en del intressanta anekdoter om den tidigare svensk halvledarindustrin. Denna tyckte jag var väldigt bra men har inte hittat något liknande sedan dess.

Mest intressant är böcker som fokuserar på tekniken och mindre på aktiekurser och affärer (vilket det verkar finnas mer litteratur om). Utländsk elektronikhistoria är jag också intresserad av så länge det Inte handlar om uttjatade Silicon Valley, Shenzhen eller persondatorer.

Har ni andra några tips?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Litteratur - Svensk elektronikhistoria

Inlägg av psynoise »

Kom på att jag kan lista mina favoriter.

"Elektrologi : och konsten att förändra världe" av Staffan Holmbring, Jacob Wikner.
Behandlar svensk halvledarindustri.

"The science of radio: with MATLAB and Electronics Workbench demonstrations" av Nahin, Paul J.
Trots titeln behandlar första delen av boken radions utveckling på en kretsanalytisk nivå.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Litteratur - Svensk elektronikhistoria

Inlägg av psynoise »

Ingen som har något tips?

Sedan tråden skapades har jag bläddrat i två böcker. "Vem älskade Tele-X?" av Nina Wormbs och "Militär flygradio 1916-1990" av Lars V Larsson. "Vem älskade Tele-X?" handlade mest om projektledning och politik och var utan teknikdetaljer tyvärr vilket gjorde boken ointressant för mig. "Militär flygradio 1916-1990" var bättre med teknik beskrivet men på en väldigt enkel nivå tyvärr. Boken/kompendiet var också något tröttsam då den beskriver radiosystem för radiosystem i kronologisk ordning. Bättre tycker jag är milstolpar inom teknikutveckling där olika radiosystem kan nämnas i förbifarten. Således har jag inte hittar något ny bra bok än :).
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Litteratur - Svensk elektronikhistoria

Inlägg av 4kTRB »

Se om det finns något under Nostalgi...https://www.sdxf.se/WP/?page_id=29
Skriv svar