Vilken version av Inventor?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Vilken version av Inventor?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har använt Fusion360 ett bra tag nu och det är ju Ok. Tidigare körde jag Inventor 2014 gratis "Studie-licence" gick ut efter 3 år så gick jag över till Fusion360. Nu har jag blivt tvungen att få igång Inventor eftersom jag har en massa modeller till båten som jag måste komma åt.

Programmet ligger kvar på hårddisken så det är bara en licencnyckel jag behöver för att få igång den versionen. Men, eftersom jag kan välja vilken version jag vill köra så funderar jag på om det är värt att ladda hem en nyare version, det kommer ju att ta en avsevärd tid med mina 10 mbit/s via mobilen så jag undrar om någon har bra erfarenhet om vad som skulle motivera att jag uppdaterar till en senare version.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vilken version av Inventor?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag uppdaterar årligen, men har för min användning i princip inte sett några större nyheter någon gång sen jag började använda programmet runt 2010.. Mest förändringar i GUI't, om än inga större det heller.

Har säkert hänt saker och ting, men inte mycket revolutionerande vill jag påstå.

Enda stora grejen som jag dragit nytta av är multi-body komponenter, fanns nog inte så tidigt som 2014. Alltså flera delar i en enda IPT, alltså utan att vara en Assembly.

Edit: Men kan inte F360 importera Inventor-filer? Eller kräver det betalversion kanske...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilken version av Inventor?

Inlägg av TomasL »

Hur har du tänkt dig att kunna köra inventor utan licensnyckel?
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken version av Inventor?

Inlägg av SeniorLemuren »

Det får man inte skriva om här på forumet. :vissla:
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken version av Inventor?

Inlägg av SeniorLemuren »

Klas-Kenny skrev: 29 juli 2020, 17:14:23 Jag uppdaterar årligen, men har för min användning i princip inte sett några större nyheter någon gång sen jag började använda programmet runt 2010.. Mest förändringar i GUI't, om än inga större det heller.

Har säkert hänt saker och ting, men inte mycket revolutionerande vill jag påstå.

Enda stora grejen som jag dragit nytta av är multi-body komponenter, fanns nog inte så tidigt som 2014. Alltså flera delar i en enda IPT, alltså utan att vara en Assembly.

Edit: Men kan inte F360 importera Inventor-filer? Eller kräver det betalversion kanske...
Japp, måste vara betalversionen. Men förutom det så är jag faktiskt sugen på att gå tillbaka till Inventor. Jag ar haft mycket problem med Fusion360 när det kommer till att ändra i ett objekt som ligger längre tillbaka i konstruktionen. Om jag tillexempel har byggt en cnc-fräs och i efterhand vill byta ut linjärlagren på bottenplattan så ställer det till en hel kedja med problem med alla senare tillagda delar. Många gånger har jag fått rita om hela konstruktionen på grund av att alla kopplingar i de ingående delarna orsakar massor av följdfel som måste tas om hand. Detta är aldrig några problem med Inventor.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilken version av Inventor?

Inlägg av Glenn »

Sist jag kollade så hade autodesk ingen koll på huruvida man studerade eller ej, om man sökte en licens och angav en aktiv email från ett registrerat lärosäte (alltså registrerat hos dom) så fick man licensen helt enkelt.

Jag kvitterade ut en inventorlicens (som jag förvisso inte använder) genom min gamla jobbemail (tillhörande ett universitet) och jag har aldrig varit student där.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken version av Inventor?

Inlägg av SeniorLemuren »

Det gick tidigare. Nu kräver dom bifogat studentintyg från skolan eller student-ID-kort med foto.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilken version av Inventor?

Inlägg av Glenn »

Det var väl iofs logiskt om folk fuskade, vilket ju säkerligen folk gör när kontrollen var obefintlig :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken version av Inventor?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har ju i och för sig ett barnbarn som studerar till civilingenjör på på Chalmers, hon kan ju införskaffa en licens som jag kan använda i syfte att ge henne stödutbildning hemma, men det finns enklare sätt oxå. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilken version av Inventor?

Inlägg av säter »

SeniorLemuren skrev: 29 juli 2020, 14:37:19 eftersom jag kan välja vilken version jag vill köra så funderar jag på om det är värt att ladda hem en nyare version
Nu kör jag SW, men jag har bara ångrat mig när jag har bytt till nyare version.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken version av Inventor?

Inlägg av SeniorLemuren »

Min egen erfarenhet av Inventor 2014 är om jag jämför med Fusion360 är att det inte finns någonting i Inventor2014 som jag skulle sakna. Snarare så ser jag Inventor 2014 som klart överlägsen den senaste ver. av Fusion360. Det verkar ju heller inte som om det hänt speciellt mycket med användarfunktioner i nyare Inventor enligt Klas Kenny. Funktionen multi-body komponenter ser jag inte som någon fördel, snarare ett sätt att närma sig Fusion360 och få bindningarna mer komplicerade, vilket åtminstone när det gäller Fusion360 göra det mycket svårare att ändra i ingående komponenter utan att det drar med sig en massa fel i sammansättningen. Nu skall jag ju inte påstå att jag ens förstår vilka fördelar multi-body komponenter har eftersom jag aldrig kört en version med den funktionen.

Klas Kenny, vet du vilken ver. den funktionen infördes. Kan ju vara intressant att ladda hem och testa.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vilken version av Inventor?

Inlägg av Klas-Kenny »

Googlade lite och hittade en artikel från Autodesk daterad 2014, om multi body parts. Så det finns antagligen redan i 2014-versionen. Då är det inte mycket för dig att ladda ner och testa. :)
Skriv svar