Kakor, kan det skötas smidigare?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Kakor, kan det skötas smidigare?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag är nyfiken på kakors vara eller inte vara och har letat reda på den här trevliga förklaringen:
JimmyAndersson skrev:"Historik" är inget annat än en lista över vilka web-sidor som du har besökt.
Sorterade så att den du senast besökte är den som bara kräver 1st tryck på bakåt-knappen.
(I Historik-menyn finns den du senast besökte högst upp i listan.)

Om man inte vill att webläsaren ska komma ihåg detta, så väljer man "Spara inte historiken" eller "Noll historik", som du skrev.
Alltså:
Historik PÅ = Webläsaren kommer ihåg vilka sidor du varit på, och i vilken ordning.
Historik AV = Webläsaren kommer *inte* ihåg detta.

Så om man *vill* kunna backa, så är det ju dumt att be webläsaren att inte komma ihåg. :)
Det vore som att kasta sina anteckningar och ändå vilja kunna läsa dem...


Kakor (cookies) :
En kaka är en liten textfil som en websida kan spara på ens dator.
Varje websida sparar (och läser) sina "egna" kakor.
Innehållet i kak-filen kan t.ex vara inställningar. T.ex om du går in på en sajt och väljer "inkl. moms" så kan det sparas i en kaka på din dator.
Det gör att priserna visas inkl. moms nästa gång du går in på websidan, utan att du behöver välja det igen.
Men i min webläsare kanske jag vill ha exkl. moms, så då väljer jag det och det sparas i en kaka på *min* dator, så det påverkar ju inte ditt val.

Kakor kan även innehålla info som används för att websidan ska komma ihåg dig.
T.ex för att veta om du varit på websidan tidigare. (Kaka = varit på websidan.)
Det kan vara praktiskt för folket bakom websidan för att veta hur många användare som återkommer.

En kaka kan även innehålla något sätt för att skilja på olika besökare. T.ex genom att ge varje besökare ett nummer.
Så resultatet kan bli att deras server vet att "ah, nummer 123 brukar söka på transistorer. Då listar vi transistorer nästa gång vi ser det numret besöka oss".
Det är ungefär så det fungerar med annonser som visar precis det man tittade på tidigare. :)




Till dem som tänker att "nä, sådär är det inte! Det är server-anrop blablabla":
Jo visst, jag vet. Men ni har glömt hur det var innan ni kunde allt det där. Det har inte jag.
Man fattar inte om man inte börjar med det enkla, dvs enbart den informationen man behöver för att förstå *användningen* av historik och kakor.


Lite tillägg som jag inte ville ta i förklaringen, för att inte röra till det:
Man kan ställa in så att Historiken sparas (och kan nås med t.ex bakåt-knappen) så länge man har webläsaren igång.
När man sedan stänger av webläsaren så raderas informationen om vilka sidor man besökte. Permanent.
Och tvärt om vad som skrivits i andra inlägg så kan man ställa in så att *inga* kakor sparas. Man kan även välja vilja websidor som ska få spara kakor på ens dator.
Här står en hel del matnyttigt enkelt förklarat och sent om sidor tackar jag för den förklaringen (kopierat den från en annan av mina fantastiska trådar, "Historik, vad är det?")

I en annan av mina nyskapta trådar så blev det lite snack kring huruvida man kan kalla en låda för trapetsformad eller inte, jag hade kallat lådan för det men blev osäker och googlade då på trapetsformad, hittade en sida som hette synonymer.se.

Klickade på den länken och fick upp en blaffig "vi nyttjar cookies, acceptera" som täckte hela sidan så att jag inte kunde göra ett skit utan att acceptera MEN jag vill inte acceptera kakor från "okända".

För att göra en lång historia kort, MÅSTE vi ha detta tjat om cookies i vara datorer och vart kommer det ifrån?

Är det möjligtvis GDPR?

Fast det rimmar dåligt för jag TROR amerikanska sidor gör på samma sätt, eller?

Hela den här biten är både jobbig och fjantig för om sidan behöver lägga en cookie på datorn, men gör det då för fan!

MVH/Roger
PS
Om det är GDPR så tycker jag det är okej, integritet är viktigt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kakor, kan det skötas smidigare?

Inlägg av AndLi »

2009/136/EC är det som reglerar kravet på att visa upp den där rutan om kakor, den kom före GDPR...
https://www.privacypolicies.com/blog/eu-cookie-law/
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kakor, kan det skötas smidigare?

Inlägg av Nerre »

Det verkar som ursprunget är ett direktiv ursprungligen från 2002.

2009/136/EC är en ändring av detta direktiv bara.

Detta är den senaste konsoliderade versionen (d.v.s. ursprungsdirektivet med inarbetade ändringar):
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 19&from=EN

Ett direktiv innebär att medlemsstaterna inom EU är skyldiga att att implementera det i nationell lagstiftning, så varje EU-land har alltså en lag som säger säger samma sak som direktivet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kakor, kan det skötas smidigare?

Inlägg av Spisblinkaren »

Så det kom före GDPR alltså.

Intressant!

Med andra ord var min latenta teori om att kakor inte begärs på amerikanska sidor riktig.

Jag gillar GDPR, EU må vara en byråkratisk och klumpig apparat men här gör dom rätt tycker jag!

MEM jag gillar inte det här tjatet om kakor, önskar jag kunde undvika det på nåt sätt.

Typ med nån inställning där sidor ser att jag accepterar kakor.

Jag gav dubbla budskap ovan genom att säga att jag inte vill att, av mig okända sidor, skall lägga kakor på min dator samtidigt som jag sa att "kör på och fråga inte".

Samtidigt har jag fått höra att sidorna lägger kakor på datorn redan innan dom frågar, är detta sant?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kakor, kan det skötas smidigare?

Inlägg av rvl »

Vet inte med vilken FF-version privat browsing kom, men om du har det, så kan du köra i ett sånt fönster när du kör på "suspekta sidor". Eventuella kakor försvinner när du stänger fönstret, men frågor om att få lagra kakorna slipper du inte, om det var det som ansågs mer störande än att kakor lagras.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kakor, kan det skötas smidigare?

Inlägg av TomasL »

Vissa kakor läggs på din dator utan att du får frågan, vissa inte.
Vill du vara säker på att inga läggs på din dator så måste du köra InPrivate eller vad det nu heter på FF-språk.
Annars så väljer du att konfigurera vad som skall sparas vid varje unik sida du uppsöker, de flesta sidor har en sådan funktion.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kakor, kan det skötas smidigare?

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:Vet inte med vilken FF-version privat browsing kom, men om du har det, så kan du köra i ett sånt fönster när du kör på "suspekta sidor". Eventuella kakor försvinner när du stänger fönstret, men frågor om att få lagra kakorna slipper du inte, om det var det som ansågs mer störande än att kakor lagras.
Hej rvl din kämpe!

Jag tror inte jag har private browsing med min FF31 men lite latent hägrar en uppgradering till i alla fall FF42, setup är hämtad.

Jag tycker egentligen inte att företags lagring av kakor på min dator är det största problemet för jag betraktar inte företag i allmänhet som "onda", det största problemet tycker jag är alla jobbiga frågor, klart extremt irriterande :)

Fast lite intressant är det att kunna styra vilka sidor som får lägga kakor på min dator.

Fast funkar det verkligen så?

Dvs om jag inte trycker "acceptera" så lägger dom ingen kaka på min dator?

Men å andra sidan OM det inte funkade så, what's the point med frågan? :)

MVH/Roger
PS
Du kom före mig Tomas, intressant inlägg!
jihe
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kakor, kan det skötas smidigare?

Inlägg av jihe »

Det låter ju som om du egentligen vill ha kakorna. Accepterar du inte kakor kommer du få frågan nästa gång igen. För hur skulle de kunna veta vad du vill om de inte sparar valet?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kakor, kan det skötas smidigare?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, jag vill inte ha kakorna.

Jag, liksom säkerligen många med mig, vill slippa problemet med att acceptera hela tiden.

Jag kan dock tänka mig att acceptera ALLA kakor (som jag med noga eftertänksamhet "klickar" på) varvid jag slipper behöva acceptera hela tiden.

Är du med på vad jag menar?

MVH/Roger
Skriv svar