Bocka plåt i Fusion 360

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Bocka plåt i Fusion 360

Inlägg av swesysmgr »

Jag har ritat en liten adapter där en 140mm PC-fläkt skall monteras. I brist på 3D-skrivare och för att testa plåt/sheetmetal-läget gjorde jag den i 0,8mm aluminium. Den består av 4st delar som är identiska två och två för att kunna skriva ut klippmalar på papper som får plats på ett A4.

Det krångligaste var att göra "flärpar" som håller ihop det hela där plåtarna möter varandra. Har tittat på diverse Autodesk-videos där de ritar en kurva på en skiss, väljer fläns/flange och programmet slår automatiskt ihop det hela till en korrekt bockning men lyckades inte få till det.

Till slut gjorde jag två 45° bockningar med minimalt avstånd emellan och det gick igenom men det känns som en rätt krånglig lösning och jag fick testa mig fram med inre och yttre böjningsradie och andra egenskaper på bockningarna.

Är det någon som hållit på med plåt i verkligheten och vet hur man gör det på ett smartare sätt eller vet hur det fungerar i konkurrerande program så att jag kanske kan ta efter det i Fusion?
Plåtflärp 1.png
Improviserad lösning i genomskärning.
Plåtflärp 2.png
Hela detaljen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bocka plåt i Fusion 360

Inlägg av grym »

ofta tar man bara en hel plåt, skär hål, och uttag för hörnen och bockar ihop det

det där i caden såg väldigt jobbigt om man ska göra det i verkligheten, funkar säkert men jag skulle inte vilja bocka den i maskin, och då har jag stått några timmar styrd bockmaskin

det jobbiga med bockmaskiner är val av verktyg som funkar ihop med det man vill göra
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bocka plåt i Fusion 360

Inlägg av swesysmgr »

En enda stor bit med en enda skarv alltså. Jag klippte ut och bockade mina bitar för hand och satte ihop allt och det blev väl inte så bra men får gå.

Min respekt för yrket ventilationsplåtslagare har ökat, detta kräver en hantverksskicklighet jag inte har :)
Implementation.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bocka plåt i Fusion 360

Inlägg av Glattnos »

I Solidworks kan man använda Solid to Sheet-metal vilket är mycket kraftfullt och snabbt när det används på ett bra sätt.
Jag hade gjort som grym skrev, dvs gör det i en del med ett hål i mitten och sen bocka ihop hörnen. Det blir inte "en skarv" utan det blir fyra hörn där man får "skarvar" men tillverkningsmässigt är det bäst eftersom man kan bocka det mesta på samma inställning i bockmaskinen, i synnerhet om man bara låter "skarvarna" vara hörn emot hörn. En annan fördel med det är att ytan där fläkten monteras blir skarvfri.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bocka plåt i Fusion 360

Inlägg av swesysmgr »

Som en låg pappkartong med ett stort, runt hål i mitten och sidor som viks ner/ihop? Får se om det går att göra något liknande i Fusion med solid -> plåt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bocka plåt i Fusion 360

Inlägg av grym »

japp, som en papplåda, den biten som är i hörnen kan vikas innåt och nitas limmas svetsas ihop för stadga

finns lite olika sätt att knyckla ihop det, beroende på har avancerat man kan vill orkar bocka och skära plåten
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bocka plåt i Fusion 360

Inlägg av swesysmgr »

Skall köpa en större plåt och testa detta istället, tack för alla förslag!
Fläkt platt mönster.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Bocka plåt i Fusion 360

Inlägg av Krille Krokodil »

När man tittar på finmekaniska plåtkonstruktioner för inspiration så ska man tänka på att de i regel tillverkas
i pressverktyg där man har helt andra möjligheter än i bockverktyg.

Flärpen med dubbelradie kan man enkelt pressa och det kan man fuska till hemma med ett skruvstycke, ett
skruvtving el. dyl. som press.
Skriv svar