Bocka plåt i Fusion 360
Postat: 22 juni 2020, 19:38:51
Jag har ritat en liten adapter där en 140mm PC-fläkt skall monteras. I brist på 3D-skrivare och för att testa plåt/sheetmetal-läget gjorde jag den i 0,8mm aluminium. Den består av 4st delar som är identiska två och två för att kunna skriva ut klippmalar på papper som får plats på ett A4.
Det krångligaste var att göra "flärpar" som håller ihop det hela där plåtarna möter varandra. Har tittat på diverse Autodesk-videos där de ritar en kurva på en skiss, väljer fläns/flange och programmet slår automatiskt ihop det hela till en korrekt bockning men lyckades inte få till det.
Till slut gjorde jag två 45° bockningar med minimalt avstånd emellan och det gick igenom men det känns som en rätt krånglig lösning och jag fick testa mig fram med inre och yttre böjningsradie och andra egenskaper på bockningarna.
Är det någon som hållit på med plåt i verkligheten och vet hur man gör det på ett smartare sätt eller vet hur det fungerar i konkurrerande program så att jag kanske kan ta efter det i Fusion?
Improviserad lösning i genomskärning. Hela detaljen.
Det krångligaste var att göra "flärpar" som håller ihop det hela där plåtarna möter varandra. Har tittat på diverse Autodesk-videos där de ritar en kurva på en skiss, väljer fläns/flange och programmet slår automatiskt ihop det hela till en korrekt bockning men lyckades inte få till det.
Till slut gjorde jag två 45° bockningar med minimalt avstånd emellan och det gick igenom men det känns som en rätt krånglig lösning och jag fick testa mig fram med inre och yttre böjningsradie och andra egenskaper på bockningarna.
Är det någon som hållit på med plåt i verkligheten och vet hur man gör det på ett smartare sätt eller vet hur det fungerar i konkurrerande program så att jag kanske kan ta efter det i Fusion?
Improviserad lösning i genomskärning. Hela detaljen.