Hur flytta från stack till Equation Writer? (HP48SX)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Hur flytta från stack till Equation Writer? (HP48SX)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar hur man flyttar en formel från stacken till Equation Writer (EQ) i typ HP48SX?

Jag har lusläst manualerna men kommer inte på det.

Problemet uppstår alltså när man först, och på ett mycket trevligt och enkelt sätt, knappar in en kanske rätt lång formel i EQ, trycker enter, namnger formeln och kanske testplottar men kommer på att man vill göra en ändring...

Att ändra i en relativt komplex formel med massor av parenteser på stacken är ingen lek, man vill ha tillbaks formeln till EQ.

Hur gör man?

MVH/Roger
PS
Det skall bli spännande om nån kan det här, jag tror att antingen TomasL eller rvl kan det här :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur flytta från stack till Equation Writer? (HP48SX)

Inlägg av TomasL »

Hade du frågat mig om HP41 så hade jag garanterat kunna svara, 48an är jag väldigt dålig på, har förvisso ett par stycken, men aldrig blivit kompis med dem, inte på samma sätt som min 41a.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur flytta från stack till Equation Writer? (HP48SX)

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan det inte vara nåt snarlikt då?

41a kanske inte är så fundamentalt annorlunda alltså?

Jag ber dig nu beskriva hur du gör i 41a.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur flytta från stack till Equation Writer? (HP48SX)

Inlägg av TomasL »

Finns inget sånt i 41an, den är för avancerad för sådana saker.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur flytta från stack till Equation Writer? (HP48SX)

Inlägg av Spisblinkaren »

Så du menar alltså att utveckling innebär LÄGRE nummer?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur flytta från stack till Equation Writer? (HP48SX)

Inlägg av TomasL »

Nä, men HP41 var nog den mest avancerade räknaren HP tillverkade, eftersom den är vansinnigt expanderbar till i princip vad som helst.
Räknarna efter 41an, är inte riktigt så expanderbara, dvs inte alls.
Så 41an är den mest avancerade räknaren, eftersom du kan få den att göra precis vad som helst.
42, 48 etc kan bara göra vad som finns inprogrammerat i dem, dvs rätt dumma och korkade räknare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur flytta från stack till Equation Writer? (HP48SX)

Inlägg av Spisblinkaren »

Har inte ens hört talas om HP41.

Fast jag köpte bara en grafisk räknare för att typ klara dom sista tentorna som krävde grafiska räknare.

Fast det har jag inte ångrat förutom att även om den är expanderbar är det nog liiiiite svårt att expandera den idag.

MVH/Roger
PS
Vill tacka dig för att du "fångade" tråden, jag ställde frågan för ett par veckor sedan men fick inget svar så idag nyttjade jag en häftig EF-finess och knuffade upp tråden varvid du svarade :)
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Hur flytta från stack till Equation Writer? (HP48SX)

Inlägg av davidi »

Min 48GX är dessvärre död. Hur som helst vill jag vill minnas att någon av piltangenterna slängde in det som var överst på stacken till ekvationseditorn. Beter sig din SX likadant?
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Hur flytta från stack till Equation Writer? (HP48SX)

Inlägg av davidi »

TomasL skrev:42, 48 etc kan bara göra vad som finns inprogrammerat i dem, dvs rätt dumma och korkade räknare.
SX och GX hade två expansionsplatser, så rent teoretiskt kan man de göra vad som helst. I praktiken fanns dock inget annat än extraminne och områdesspecifika bibliotek. HP41 hade hur mycket coola tillbehör som helst.

Alla 48:or hade dessutom en serieport.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur flytta från stack till Equation Writer? (HP48SX)

Inlägg av Spisblinkaren »

davidi skrev:Min 48GX är dessvärre död. Hur som helst vill jag vill minnas att någon av piltangenterna slängde in det som var överst på stacken till ekvationseditorn. Beter sig din SX likadant?
Vad trevligt att höra!

Det finns tydligen hopp :)

Tyvärr har jag precis plottat upp ett par 3:e ordningens HP-filter för högtalare som jag vill visa min högtalarguro till vän.

Rätt kul faktiskt för jag laborerade själv med de tre parametrarna och fick fram en schysst respons (i frekvensplanet, obs), sen gav han mig lite formler för komponentbestämning medels Linqvist-Riley och jag konverterade dom för räknaren och plottade grejerna, hans parametrar var nästan äckligt bra dvs en respons liknande Butterworth.

Fast hans filter är "bara" på -18dB/oktav medans mitt är på -25dB/oktav (+2dB puckel dock) och jag har problem med en diskkant som jag låter gå för långt ner i frekvens...

Jag har nu alltså plottat dessa två och vill ge honom en bild på det efter att min kära Nikon Coolpix kompaktkamera har låtit sig bli laddad (vilket inte gick tidigare idag för vi har haft ett 4h långt strömavbrott här i Billdal).

När jag fått fotat plotten så kommer jag genast testa piltangenterna, känns spännande :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur flytta från stack till Equation Writer? (HP48SX)

Inlägg av Spisblinkaren »

davidi skrev:Min 48GX är dessvärre död. Hur som helst vill jag vill minnas att någon av piltangenterna slängde in det som var överst på stacken till ekvationseditorn. Beter sig din SX likadant?
Jag vill tacka dig davidi för ditt tips hjälpte mig att lösa problemet!

Dock var det piltangent neråt som löste biffen.

Men först fick jag bara flyttat ett litet uttryck 'sin(T)' från stacken till EW, själva det komplexa uttrycket som jag kör i plottern gick inte att flytta trots att jag tyckte jag gjorde rätt, fast jag insåg att det aldrig hamnade på stacken utan i egen editor.

Lösningen blev att jag råkat notera att man kan trycka på Var-knappen för att syna ens variabelvärden, där hade jag också råkat se att själva namnet på den plottade funktionen fanns med, så jag tryckte bara på den och vips hamnade uttrycket överst på stacken varvid jag kunde trycka piltangent neråt och efter typ en "evighet" (säg 1min) så flyttades uttrycket till EW.

Så jag tackar dig än en gång, nu blir det mycket enklare att jobba med min HP48SX :)

MVH/Roger
PS
Piltangent vänster hoppar till graf-fönstret vilket jag råkade märka, rätt bra funktion om man bara vill studera sina fina grafer utan att lägga till nåt, min tidigare variant var att plotta om men då måste man vara säker på att variablerna är rätt (vilket man dock kan nyttja Var-knappen till om allt är bra dokumenterat dvs).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur flytta från stack till Equation Writer? (HP48SX)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tog precis två roliga bilder till.

Ville visa hur "grötigt" uttrycket ser ut i stacken respektive hur lättediterat det blir i EW.

Mycket nöje :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar