Hur hantera spam?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Hur hantera spam?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar om det är farligt att öppna mejl som typ har konstigt subjekt eller adress.

Jag brukar ha den stilen att jag alltid öppnar mejl för jag inbillar mej att klick på länkar/bilder inuti mejl är det som är farligt.

Sen vill jag ge personen/företaget en ärlig chans och med det menar jag att man inte borde okynnes-spamma företag/folk bara för att man ogillar "stilen".

Jag tror det är ganska vanligt.

Tycker att spam skall hanteras som spam medans seriös mejl skall hanteras seriöst även om distinktionen kan vara svår.

MVH/Roger
PS
Jag har ingen aning om hur man kommer ur en spamanmälan. Är inte säker men kan vara spamanmäld trots att jag bara skickar seriösa mejl, fast min hotmail-kompis m.fl når jag (men ELFA svarar inte).
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Henry »

Jag undrar om det är farligt att öppna mejl som typ har konstigt subjekt eller adress.

Kan absolut vara ja och definitivt med en äldre webläsare då den saknar en hög med säkerhets korrigeringar som kan hindra virus och grejer att tex sno lösenord och andra grejer och även förstöra datorn i värsta fall vilket nyare webläsare har mycket bättre skydd mot och uppdateras även hela tiden för det vilket äldre versioner inte gör.

Samt om det är ren spam så att så fort du trycker på det så bekräftar du att det finns någon på denna mail adress och risken är överhängande stor att du nu får än mer spam och definitivt om du skickar ett mail om att du vill att dom skall sluta med det så får de en 100% bekräftelse på det. Det är precis dessa saker som dom vill att du skall göra så de kan skicka än mer massa spam till dig.

Seriösa sidor med välkänd adress (mindre seriösa sidor kan ha liknande länkar i botten men går till något helt annat) har en länk i botten på mailet där man kan trycka för att bli bortplockad från deras reklamlista, står "unsubscribe" eller liknande.

Är man minsta osäker och mailet kommer från en adress man inte känner till så skall man förstås inte trycka på något utan bara anmäla det som spam/skräppost och ta bort det utan att öppna.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av säter »

Sprider ens egna dator spam och virus, då får man väl internetuppkopplingen avstängd?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Henry!

Som du vet kan jag inte så mycket om sånt här men har en hjärna (än så länge...).

Jag tackar för ditt svar men tror att du faktiskt har lite fel modell att du är hjärntvättad av modernt tänk.

För jag tror faktiskt inte det är farligt att ÖPPNA godtyckligt mejl.

Vad jag försökte förklara var att jag tror det kan vara farligt att klicka på bilder/länkar I mejlet.

Jag har i alla fall levt under den villfarelsen ganska länge men på senare tid har jag börjat spam-anmäla utan att öppna mejl.

Och jag vet inte om det är så schysst mot folk/företag som kanske har ett "knäppt" utseende på mejladress/subject men ändå är seriösa.

Seriösa personer/företag tycker jag inte skall spam-anmälas samtidigt som jag fortfarande undrar hur man kommer ur en spamanmälan.

Visst folk fattar man ju direkt att dom borde spamanmälas (modell ung kvinna söker) men i andra fall kan det vara svårt för alla är inte lika proffsiga som säg Apple när dom försöker utveckla sitt företag.

Men jag tror fortfarande att det ALLTID är safe att vittja ett mejl (klicka bara inte i det).

Eller har jag fel?

MVH/Roger
Mr Andersson
Inlägg: 1393
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Mr Andersson »

> Eller har jag fel?

Men du har givetvis rätt. Det är inte farligt att öppna godtyckliga mejl. Det är farligt att öppna farliga mejl.
Lycka till att särskilja dem.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Henry »

Har läst om finurligt tillverkade mail från mörka hörn i världen som exempelvis kan ha en utseendemässigt helt normal bild, stor som minimal, på precis vad som helst i sig som innehåller en speciell kod som körs så fort mailet öppnas utan att du klickar på något överhuvudtaget. Denna kod kan sedan göra precis vad som helst på din dator om du inte har skydd för det vilket äldre webläsare och dylikt inte alls är säkert att de har.

Jag är sedan inte ett enda dugg hjärntvättad utan det är helt egna beslut och upplysningar baserat på logik, sunt förnuft, erfarenheter och stenhård fakta. Dagens teknik och säkerhet gör min vardag så säker som det bara är möjlig i motsats till gammal mjukvara där vissa tror att det är lika säkert som nytt men som gör internetanvändning och surfande högst osäker, om det ens fungerar vls.

Vill du sedan har än mer spam så är det bara att fortsätta klicka på igenkännbara mail.

säter: helt rätt om det är större mängder och kontinuerligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad menar du med ert här uttalandet:
Vill du sedan har än mer spam så är det bara att fortsätta klicka på igenkännbara mail.
Vill jag ha mer spam?

Klicka på igenkännbara mail?

Vad snackar du om?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Henry »

Ett "o" kom visst inte med där, missade jag, det skulle förstås givetvis stått "oigenkännbara" där.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Spisblinkaren »

Det förklarar saken, tack :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av rvl »

Mailen kan innehålla en bildlänk till internet (kanske bara 1x1 pixel) med unik address just för dig. När du öppnar mailen får spammaren bekräftelse om att det är en fungerande mailadress och kan spamma mer och/eller sälja adressen till andra spammare.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1861
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av carpelux »

Rätt, därför bör man inte ha automatisk visning av bilder påslagen i sin mailklient om man är lite rädd om sin integritet.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43129
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av sodjan »

Jag får *alltid* en fråga om jag vill öppna bilder i mail (Outlook/Office 365) och det gör jag bara om jag är intresserad.

Min uppfattning är att det är helt säkert att "förhandsgranska" ett mail om man inte visar bilder eller att klickar på länkar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ingen bildvisning hos mig.
Har försökt ställa in mejlservern hos One för att filtrera bort skiten men det filtret tar lite för mycket för mig, så grejen är att allt som jag förutsätter är spam hamnar i papperskorgen med bums.
Posten, Banken, DHL, Telia ... skickar INTE mejl till mig och ber mig definitivt inte bekräfta något.
Jag tror inte jag är släkt med kronprins Mobombo från Zaire och jag känner inte för analsex med 23-åriga Lena från Moskva ...
Det finns ju möjlighet att lägga ovälkomna adresser i en spärrlista även om jag inte får att funka i Live Mail; på One funkar det bättre.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av GeekJoan »

Om man kör tex gmail så sorterar den automatiskt ut spam, då ser man exakt hur mycket spam det faktiskt kommer. Företag som skickar mail till mig som jag inte bett om betraktar jag som spam och rapporterar dessa som sånt också.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Spisblinkaren »

Företag som skickar mail till mig som jag inte bett om betraktar jag som spam och rapporterar dessa som sånt också.
Det här tycker jag är en mycket bra approach, jag hade inte tänkt på det innan men jag lär mig.

Sen funkar min yahoo-mejl på samma sätt som din gmail, tydligen.

Och som du säger, det är bara att kolla i spamkorgen för att se hur mycket spam man får.

Samtidigt är jag imponerad av hur lite spam jag faktiskt får i inkorgen, bravo yahoo!

MVH/Roger
PS
Det kan dock ligga "skarpa" mejl i skräpkorgen också så jag kikar där ibland fast ytterst sällan är det "fel". Apropå det, om man blir spamanmäld (vilket knappast händer då jag bara skickar seriösa mejl), vad gör man då?
Skriv svar