Hur hantera spam?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Glenn »

GeekJoan skrev:Om man kör tex gmail så sorterar den automatiskt ut spam, då ser man exakt hur mycket spam det faktiskt kommer. Företag som skickar mail till mig som jag inte bett om betraktar jag som spam och rapporterar dessa som sånt också.
Problemet är ju precis som med alla algoritmer att den inte är lika smart som människan.

Det kommer ändå att slinka igenom spam man inte vill ha, och du kommer att få falska positiver så den kommer spamsortera saker du VILL ha.

Jag brukar kolla spamlådan nån gång i månaden och det är kanske 2-3 mail som inte hör hemma där, då rapporterar man "not spam" på dom, men sen nästa månad finns det ju fler falska positiver. ..Givetvis spamrapporterar man ju spamen som slinker igenom med.

Ett av problemen är ju att folk köper nåt från typ nån webshop och råkar missa att avmarkera "skicka vårat nyhetsbrev", sen vill dom inte ha dessa när dom dyker upp och spammarkerar trots att det per definition inte är spam, vilket gör att gmail (eller vad man kör) lär sej att "mail från nyhetsbrev@coolashoppen.se är spam" och spamsorterar dessa åt alla sen, vilket ät tråkigt för dom som anmälde sej till nyhetsbrevet för att dom VILL ha det.

Därför ska man bara spamtagga mail som verkligen ÄR spam, nyhetsbrev och annat skit ska man säga upp.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Henry »

råkar missa att avmarkera

Själv är jag extremt petig med sådant men ÄNDÅ har det hänt mer än en gång att det efter allt ifrån en till flera månader likförbannat kommit reklam och på svenska sidor, dom gör fasen ALLT för att får ut sin jäkla reklam.

Comhem skickar tex ut men det är sällan men det är tillräckligt för mig då jag inte har netflix. Det finns en unsubscribe länk i botten och man kommer till en sida där man kan välja hur ofta man vill ha det eller stänga av det helt. Trycker förstås på att aldrig få det igen men se när jag trycker på bekräfta så funkar det inte, det blir något script fel. Även testat med FF och tom Internet Explorer men det blir samma fel. Någon tanke bakom det kanske? Hade inte förvånat mig ett enda dugg för det har varit likadant i över ett halvår nu och ja jag har skickat mail om det:

"Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på detta, jag skall skicka det vidare till rätt avdelning."

Förmodligen satt min adress som spam direkt och mailet ner i papperskorgen.

rogerk8 skrev:..om man blir spamanmäld (vilket knappast händer då jag bara skickar seriösa mejl), vad gör man då?
Kollar upp vad orsaken är hos sin ISP såvida det inte står i det mail som de med mycket stor sannolikhet redan skickat till dig.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Glenn »

Jo, det händer mej med, oklart om man har missat eller om dom fular sej.

Det förekommer även att när man ska lägga ordern kastas man tillbaka med nån "du glömde att.." och plötsligt har den där avmarkeringen av nyhetsbrevet av nån MÄRKLIG anledning flippat om från "skicka inte" till "skicka"..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Henry »

Även sådant skit är jag väl medveten om, nej jag vet att jag klickat bort rutorna för det är det sista jag tittar efter och extremt noggrant och speciellt om sidan laddas om till annat än betalning.

Bara det faktum att jag som sagt tryckte på unsubscribe men att de efter en tid ändå skickade visar att dom skitit i det, att inte få sidan för det att fungera undrar man om inte samma där med.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43129
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av sodjan »

Det verkar som att definitionen av SPAM inte är helt klar. Jag får utskick från
flera firmor som jag har en relation till, Clas Olsson, Kjell, Alina, Novasol o.s.v.
Det betraktar inte jag som SPAM. Sen kommer det erbjudanden om billiga PCB
från Kina som jag aldrig har haft något att göra med, där går gränsen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Henry »

De företag jag klickat i att jag inte har något emot att få reklam från, inom rimliga mängder som tex kjell osv, har man förstås inget emot och det är inte heller spam. Spam, mao sådant man inte vill ha men får ändå.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av GeekJoan »

Glenn skrev:Ett av problemen är ju att folk köper nåt från typ nån webshop och råkar missa att avmarkera "skicka vårat nyhetsbrev", sen vill dom inte ha dessa när dom dyker upp och spammarkerar trots att det per definition inte är spam, vilket gör att gmail (eller vad man kör) lär sej att "mail från nyhetsbrev@coolashoppen.se är spam" och spamsorterar dessa åt alla sen, vilket ät tråkigt för dom som anmälde sej till nyhetsbrevet för att dom VILL ha det.
Därför ska man bara spamtagga mail som verkligen ÄR spam, nyhetsbrev och annat skit ska man säga upp.
Fast så funkar det inte i gmail. Den frågar om man vill avsluta prenumerationen istället för att spamrapportera det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Spisblinkaren »

Henry skrev: Kollar upp vad orsaken är hos sin ISP såvida det inte står i det mail som de med mycket stor sannolikhet redan skickat till dig.
Tack för förklaringen!

Fick dock googla på ISP (Internet Service Provider, skriver jag för andra okunniga)

Men jag googlade i alla fall och ställde inte fler dumma (enkla) frågor :)

MVH/Roger
PS
Särskilt intressant att man tydligen får mejl när man blir spamanmäld. Bra att veta. Gör mig lite lugn faktiskt för ELFA har inte svarat på mina två senaste mejl och nåt företag har fått två knepiga brev från mig (där jag helt seriöst önskar köpa en fot järnvägsräls) utan att jag fått nåt svar (inte svårt att föreställa sig att företaget trott att jag är knäpp och tryckt på knappen :) ).
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av AndLi »

Det finns ju massor av spam med fejkad avsändare, skulle de då skicka ett mail till den adresaten skulle det ju bli typ ett spam till....

Så jag har svårt att tro att de kommer skicka ut mail till alla som blir spamanmälda...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Spisblinkaren »

AndLi skrev:Det finns ju massor av spam med fejkad avsändare, skulle de då skicka ett mail till den adresaten skulle det ju bli typ ett spam till....

Så jag har svårt att tro att de kommer skicka ut mail till alla som blir spamanmälda...
Jag har begränsad intelligens så jag förstår inte riktigt vad du säger.

Om vi säger att det ser ut som att A skickar men att det egentligen är B som skickar så kommer det alltså fram till C ändå.

ISP noterar sedan att A spammar "många C".

ISP blockerar A och skickar ett mejl till alla C.

B hittar på ett nytt A och fortsätter spamma.

Nåt sånt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Glenn »

Jag tror att spammaren köper en databas över insamlade emailadresser och antingen mailar alla med nån lämplig avsändare han vill ha, ELLER så plockar man både mottagare OCH avsändare från den insamlade emaillistan, det är nog vanligare bland scammare då.

De flesta spamfilter fattar nog att den uppgivna avsändaradressen äe fejkad ändå.

Det som blir riktigt jobbigt är om du har en feluppsatt mailmiljö så nån spammare lyckas reläa mail genom den, DÅ blir du blockad rejält, men det är ovanligt idag.

Idag spärrar typ alla ISP för den typen av trafik, just eftersom det var väldigt vanligt att spammare använde hackade (windows)datorer till detta förr.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur hantera spam?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på en viktig sak idag som jag missat förmedla.

Jag har iofs sagt det innan dvs jag tycker man skall trycka på spam-knappen med respekt för seriösa företag/personer skall inte behöva hamna i spamregister, som jag gissar, kan vara svåra att komma ur.

Jag brukar således göra som så att om det är ett "seriöst" företag som säg "Allt om Historia" (som spammar mig både på datorn och med "förtäckt" pappersreklam modell reklam med min adress på) så går jag in och gör "unsubscribe", likaså när det till exempel gäller Playboy, Playboy har dock respekterat det med guldkant.

Värre är det med "Allt om Historia", hade också problem med Mentor Graphics (med CAD-program för PCB på över 50k...).

MVH/Roger
Skriv svar