Hur får man iTunes att komma ihåg...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag kör iTunes för jag älskar min(a) iPod Classic.

Jag har inte köpt ny musik på säkert fem år för jag anser inte det är nån idé variationsmässigt för idag har jag runt 10GB med musik dvs runt 2000 låtar och för att få ytterligare ynka 10% mer variation när jag slumpar biblioteket måste jag köpa 200 låtar till.

200 låtar innebär i runda tal 20 CD (även om jag hellre köper via iTunes Store).

Så man måste alltså köpa hela 20 CD-skivor (a' 150 spänn?) för att få en ytterligare ynka 10%-tig variation.

Rätt meningslöst.

Fast man har ju sin musik kvar och man kan skapa spellistor hit och dit, problemen är dock två dvs dels att dom listorna tenderar att innehålla samma låtar (fast bara i en annan ordning) dels att mest hits av artister väljs.

Så när jag är trött på alla hits brukar jag slumpa biblioteket istället, då kommer det med lite av varje MEN jag har sett till så ALLT går att lyssna på.

Fast på senare tid har jag blivit trött på att slumpa saker för det är faktiskt roligare att lyssna på en en artists hela register istället.

Och nu kommer vi till problemet:

Om jag spelar biblioteket från början till slut så går det inte, helt enkelt.

Det går inte för varje dag när jag sätter på datorn så har iTunes nollställt sig och jag skall bara ha tur om den ens kommer ihåg att jag spelar just biblioteket och inte nån spellista men det värsta är att att jag ju då inte bara kan fortsätta spela där jag var utan måste komma ihåg där jag var och inför varje session scrolla fram till den låten vilket jag bara inte orkar hålla på med.

Jag skulle alltså önska att jag kunde spela mitt bibliotek från början till slut och trycka på off på datorn när jag vill gå och lägga mig samt nästa dag så önskar jag den kommer ihåg den låten jag spelade sist dagen innan, så att jag liksom kan fortsätta där jag var :doh:

En rätt basal finess om man tittar på häftigare och mer användbar teknik som till exempel ett kassettdäck :rofl

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Glenn »

Inte för att vara sån men, du kör en appleprodukt, med andra ord "you're holding it wrong", alla problem som kan uppstå är automatiskt användarens fel, för apple kan per definition inte göra fel enligt dom själva eller deras religiösa följare. ..med andra ord, oavsett vad du tycker så ska det vara så.


Sen finns det ett väldigt enkelt och gratis sätt att få tag i musik helt lagligt, nämligen att utnyttja privatkopieringsklausulen i upphovsrättslagen, en rättighet vi betalar DYRT för varje gång vi köper lagrinsgmedia och som drivs in med maffialiknande metoder av den vidriga organisationen copyswede.

Sättet jag menar är förstås att man spelar in musik för eget bruk från lämplig källa, enklast är oftast från youtube då det finns mjukvara som gör det helt automatiskt.

..Annars kan man ju gå till en loppis och köpa på sej CD's med musik för 1-10:-/styck ur backarna.. sen äger du en livstidslicens att lyssna på den skivan.. du kan till och med (lagligen) göra kopior år vänner..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Glenn!

Nu handlade inte min fråga om hur man kan eller ska skaffa sig mer musik, min fråga handlade om det knäppa defaultet att iTunes inte tycks fatta var eller när jag tryckte på stoppknappen.

Jag upprepar, när man i forntiden tryckte på stoppknappen på ett kassettdäck så var det bara att trycka på play dagen efter och, hör och höpna, man blev då att fortsätta spela EXAKT där man slutade.

Men detta verkar dagens programmerare inte fatta som nånting svensson gärna vill ha.

Suck vad dåligt!

Eller är det bara jag som är knäpp?

MVH/Roger
PS
Ett relaterat problem med dagens moderna skit är att man inte kan spela in blandstick (aka blandband) längre, nej dagens spelare är så raffinierade så att den minutiöst planerade ordningen på låtarna raseras (nån som tror att artister SLUMPAR ut låtordningen på sin CD?), enda sättet tycks vara att spela in allt som en enda MP3-fil vilket skall gå, har jag hört. Vore intressant att veta ett sådant program för nästa julklapp till mina vänner har jag tänkt ska bli en välplanerad spellista. Lite i utbildande syfte ( :D ) för min uppfattning är att audiofiler gillar välljud mer än musik, det är tom så illa att dom många gånger inte ens vet vad musik är :)
robertk
Inlägg: 258
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av robertk »

Ett relaterat problem med dagens moderna skit är att man inte kan spela in blandstick (aka blandband) längre,
Det går att göra spellistor och spara som M3U fil.

Välj sen M3U filen så spelar din spelare upp filerna i den ordning du dikterat i M3U filen.

https://en.wikipedia.org/wiki/M3U

//Robert
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag förstår inte riktigt, är det din iPod som inte dag efter dag spelar låtar på det sätt du vill, eller är det iTunes du sätter igång och låter spe4la upp dina favvolåt i (o)rätt ordning??

Jag har iofs inget att tillägga men för en gångs skull gör du rätt (om du valt att köra på en gammal version av iTunes) att inte uppdatera iTunes. Rick Beato har en åsikt om många Appleprodukter, bland annat iTunes i en Youtubhttps://www.youtube.com/watch?v=MKJjLwMUPJI-video (du kan väl inte se den). Hans kritik är att Apple tar bort bra och intuitiva saker ur såväl hård- som mjukvara vilket inte sällan upplevs som en kraftig försämring och inte en förbättring.

Jag använder bara iTunes för att rippa mina skivor och föra över dem till min iPod (jag kan zippa mitt diskotek och mejla till dig ... 50GB kan man väl pula in i ett mejl!!??).

Nu tror jag att jag förstår vad du är ute efter. Du vill att spelaren först spelar hela Gloria Estefans Into The Ligt-album och först sen spelar Moody Blues album In The Search Of The Lost Chords MEN om du måste bryta lyssnandet och vill fortsätta spela senare, då får du lyssna på Gloria igen. Rätt?

Din iPod minns ju var den slutade spela senaste (på sekunden). Hur funkar det med iTunes "Playlists"? Har du testat om du kan ställa in något där. Och hur vore det att istället låta din iPod ... vänta ett tag. När den kör shuffle mixar den låtarna INTE albumen. Rätt? Det där är ju ett elände för en 17 minuter lång låt av något obskyrt progressivt rockband från Italien har "delat upp" låten i olika delar, fast det är en låt. När man "shufflar" kan man höra 37 sekunder stilla gitarrplonk ("Respirare sott'acqua") från nåt stycke mitt i låten och sedan sjunger Tanja Bulanova och hjärtesorg ...

Frågan är hur andra musikspelare fungerar? Och kan de spela Apples musikformat?

(Jag har ju gudskelov alla mina CD och brukar plocka fem - sex stycken och spela i CD-spelaren. Mycket av min musik är ju sådan att för att få sammanhang får man lyssna från början till slut.)


ÄR DET HÄR till hjälp?? https://kirkville.com/how-to-shuffle-albums-in-itunes/
Eller det här: https://dougscripts.com/itunes/scripts/ ... lbumplayer
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Robert!

Vilket härligt tips, tack!

Jag är dock ledsen men jag måste ställa frågan (eftersom jag inte kan nåt om datorer), hur skapar man en M3U-fil?

Kan jag eventuellt göra det med min VLC?

Min VLC är mer än 5 år gammal men jag har hört ryktas lite om att den har sina finesser.

MVH/Roger
PS
Tyckte Wikiartikeln sög, bara en massa datanördspråk :)
robertk
Inlägg: 258
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av robertk »

M3U filen är en textfil, använd din favorit textredigerare.

Det bör fungerar att bara skriva ner filnamnet på en mp3-fil per rad i den ordning du vill.

Spara sen M3U filen med .M3U som filändelse, i samma mapp som mp3filerna.

Exempel.

fil2.mp3
fil3.mp3
fil1.mp3




//Robert
Senast redigerad av robertk 13 juni 2020, 22:56:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men grejen är ju att slumpvist (rätta mig om jag har fel) spela HELA album och när datorn stängs av för natten, så fortsätter den inte exakt där den slutade sist utan början igen från början igen eller från annat slumpartat ställe.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Jag förstår inte riktigt, är det din iPod som inte dag efter dag spelar låtar på det sätt du vill, eller är det iTunes du sätter igång och låter spe4la upp dina favvolåt i (o)rätt ordning??

Jag har iofs inget att tillägga men för en gångs skull gör du rätt (om du valt att köra på en gammal version av iTunes) att inte uppdatera iTunes. Rick Beato har en åsikt om många Appleprodukter, bland annat iTunes i en Youtubhttps://www.youtube.com/watch?v=MKJjLwMUPJI-video (du kan väl inte se den). Hans kritik är att Apple tar bort bra och intuitiva saker ur såväl hård- som mjukvara vilket inte sällan upplevs som en kraftig försämring och inte en förbättring.

Jag använder bara iTunes för att rippa mina skivor och föra över dem till min iPod (jag kan zippa mitt diskotek och mejla till dig ... 50GB kan man väl pula in i ett mejl!!??).

Nu tror jag att jag förstår vad du är ute efter. Du vill att spelaren först spelar hela Gloria Estefans Into The Ligt-album och först sen spelar Moody Blues album In The Search Of The Lost Chords MEN om du måste bryta lyssnandet och vill fortsätta spela senare, då får du lyssna på Gloria igen. Rätt?

Din iPod minns ju var den slutade spela senaste (på sekunden). Hur funkar det med iTunes "Playlists"? Har du testat om du kan ställa in något där. Och hur vore det att istället låta din iPod ... vänta ett tag. När den kör shuffle mixar den låtarna INTE albumen. Rätt? Det där är ju ett elände för en 17 minuter lång låt av något obskyrt progressivt rockband från Italien har "delat upp" låten i olika delar, fast det är en låt. När man "shufflar" kan man höra 37 sekunder stilla gitarrplonk ("Respirare sott'acqua") från nåt stycke mitt i låten och sedan sjunger Tanja Bulanova och hjärtesorg ...

Frågan är hur andra musikspelare fungerar? Och kan de spela Apples musikformat?

(Jag har ju gudskelov alla mina CD och brukar plocka fem - sex stycken och spela i CD-spelaren. Mycket av min musik är ju sådan att för att få sammanhang får man lyssna från början till slut.)


ÄR DET HÄR till hjälp?? https://kirkville.com/how-to-shuffle-albums-in-itunes/
Eller det här: https://dougscripts.com/itunes/scripts/ ... lbumplayer
Först och främst, min iPod är det inga problem med, den gör faktiskt precis som mitt tilltänkta idealiska kassettdäck.

Min iPod gör alltså PRECIS det jag vill att en spelare skall göra och det är mycket därför jag älskar den, den har väldigt få knappar men innehar ändå en massa funktioner som jag dock aldrig använder (för mina senaste lurar skulle jag egentligen vilja höja basen en aning och jag tror det finns en EQ i iPod).

iPod gör alltså precis det jag vill att iTunes skall göra.

Problemet är att iTunes nollställs inför varje session så jag kan liksom inte vara på den kronologiska 100:e låten uppifrån biblioteket när jag stänger av datorn för nästa gång jag sätter på den igen så är ingen låt alls vald, om man säger, om ens biblioteket dyker upp för jag fattar inte vad som styr vilken spellista eller biblioteket som dyker upp vid påslag, jag fattar det än inte idag trots att jag tyckte det var coolt att den startade i en spellista jag använde ofta men plötsligt har den börjat starta i en spellista som jag typ aldrig spelar.

Fullkomligt ologiskt alltihop, en sån enkel grej liksom, vadå inveckling :D

MVH/Roger
PS
Den senaste versionen av iTunes som jag har är bra, fast det är ett bra med modifikation för den näst senaste jag hade var bättre och då tänker jag på möjligheten att konvertera mp3/acc fram och tillbaks och man kunde tom sätta så att det man tankade hem bara var mp3 MEN den senaste versionen är visserligen stabilare en den saknar dessa fina finesser och är superlångsam, går snabbare att starta mina rörslutsteg :) Och anledningen till att jag "nergraderade" var att den näst senaste versionen PLÖTSLIGT inte kunde tanka hem musik från iTunes Store och jag sysslade en hel del med det förr.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Spisblinkaren »

robertk skrev:M3U filen är en textfil, använd din favorit textredigerare.

Det bör fungerar att bara skriva ner filnamnet på en mp3-fil per rad i den ordning du vill.

Spara sen M3U filen med .M3U som filändelse, i samma mapp som mp3filerna.

Exempel.

fil2.mp3
fil3.mp3
fil1.mp3




//Robert
Det här är mycket intressant, tack Robert!

Typiskt ungdomar att vara så kloka :)
i samma mapp som mp3filerna.
Detta förstår jag dock inte.

Om man kikar bland alla sina musikmappar så är dom uppdelade efter artist dvs först en artistmapp, sen en lägre nivå med skivmapp och däri ligger låtarna.

Om jag skall lägga denna trevliga lista i samma mapp samtidigt som jag vill ta med massa olika artister så går inte det.

Jag vet att iTunes har sina finesser, till exempel så kan man kopiera en hel spellista och pasta in det i en mapp varvid källkoden kommer med (dvs mp3/acc) så INNAN man trycker på refresh så har man låtarna i den ordning som dom fanns i spellistan (tror jag).

I denna mapp borde jag kanske kunna skapa din lista?

Fasen, detta kittlar :)

MVH/Roger
PS
Jag tror faktiskt jag fattar (trots att det handlar om datorer), jag tror jag kan skicka denna M3U-fil till mina kompisar TILLSAMMANS med källkoden/mp3 (naturligtvis, men jag fattar knappt) fast iom att dom samtidigt får källkoden så kan dom fortfarande välja i vilken ordning dom vill spela låtarna men då får dom skippa M3U och köra låtarna var för sig, eller är jag helt ute och cyklar?
robertk
Inlägg: 258
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av robertk »

Du kan förstås ange sökvägar till filerna, om du har koll på det. Men med tanke på att du inte orkar läsa den information man förser dig med så kanske det är lönlöst att förklara.

Från Wiki för m3u:

An M3U file is a plain text file that specifies the locations of one or more media files. The file is saved with the "m3u" filename extension if the text is encoded in the local system's default non-Unicode encoding (e.g., a Windows codepage), or with the "m3u8" extension if the text is UTF-8 encoded.[9]

Each entry carries one specification. The specification can be any one of the following:

- an absolute local pathname; e.g., C:\My Music\Heavysets.mp3
- a local pathname relative to the M3U file location; e.g. Heavysets.mp3
- a URL.


//Robert
robertk
Inlägg: 258
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av robertk »

Du kan väl göra en-enda MP3 fil av dina MP3 i den ordning du vill om ingen ska kunna välja.... fast då kan de ju spola.

//Robert
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Spisblinkaren »

Varför denna tykna kommentar:
Men med tanke på att du inte orkar läsa den information man förser dig med så kanske det är lönlöst att förklara.
Det gäller väl ändå att fatta vad man läser?

Förstår jag inte datanördsdravlet i det jag läser så väljer jag att inte läsa det.

Är det ett problem för dig?

MVH/Roger
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av svanted »

om du ställer en fråga som ger ett datanördsdravel till svar så läser du inte det utan fotsätter att fråga.. :oops:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev: Förstår jag inte datanördsdravlet i det jag läser så väljer jag att inte läsa det.
MVH/Roger
Det finns säkert flera "datanördar" här på forumet som många gånger har hjälpt dig med någon typ av datafråga. Att koppla ihop beteckningen "dravel" med datanörd tycker jag är rent oförskämt och visar på bristande respekt för individer som brinner för sitt intresse av datorer. Att inte du har förmåga att förstå vad de skriver gör ju inte deras svar till dravel. Jag börjar förstå de som visar att de inte gillar din attityd, tyvärr måste jag medge att även jag börjar glida i den riktningen.
Skriv svar