Hur får man iTunes att komma ihåg...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Klickmans »

Med en Ängels tålamod.
I det här fallet flera Änglar, som verkligen försöker hjälpa till.
Du borde försöka förvalta deras tips på ett mer ödmjukt sätt.
Själv kör jag Winamp istället, samt Spotify och Internetradio.


Med detta sagt önskar jag dig lycka till med iTunes. Bye Bye.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ber om ursäkt för jag var inte riktigt nykter igår.

Samtidigt tror jag det uppstått ett missförstånd, jag förtalade bara wikiartikeln som jag upplevde som nördig och bortanför mitt intresse, detta skall inte tolkas som att jag var oförskämd mot någon här på forumet (eller ens datanördar faktiskt för jag imponeras av dom).

Ibland kanske man tror att det skrivna ordet är tydligare än vad det är.

Kan ju finnas en anledning till varför smileys finns (även om det nog inte hade hjälpt i det här fallet).

MVH/Roger
PS
Tycker dock att Wikipedia kan vara mycket bla, bla, bla (samtidigt har jag skrivit uppemot 100 artiklar på Wikipedia så jag ogillar inte Wikipedia heller).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Spisblinkaren »

robertk skrev:Du kan förstås ange sökvägar till filerna, om du har koll på det. Men med tanke på att du inte orkar läsa den information man förser dig med så kanske det är lönlöst att förklara.

Från Wiki för m3u:

An M3U file is a plain text file that specifies the locations of one or more media files. The file is saved with the "m3u" filename extension if the text is encoded in the local system's default non-Unicode encoding (e.g., a Windows codepage), or with the "m3u8" extension if the text is UTF-8 encoded.[9]

Each entry carries one specification. The specification can be any one of the following:

- an absolute local pathname; e.g., C:\My Music\Heavysets.mp3
- a local pathname relative to the M3U file location; e.g. Heavysets.mp3
- a URL.


//Robert
Hej Robert!

Jag gillar ditt tips även om det kanske är lite kontraproduktivt för om jag bifogar en M3U-fil enligt ditt trevliga förslag så är det ju bara av "välvilja" som polaren kommer att spela just den listan.

Rätt sannolikt skiter polaren i min ordning på låtarna och väljer sin egen :)

Därför "måste" man nog göra alltihopa till en enda MP3-fil, eller som jag hört, en wav-fil vilket eventuellt går att göra med min gamla VLC.

MVH/Roger
PS
Jag ber särskilt dig om ursäkt för mitt klantiga ordval samtidigt som du skall veta att det inte var adresserat till dig, det var adresserat till wiki-artikeln som jag fortfarande tycker är mycket nördig. Dock beundrar jag nördars kunnande speciellt inom dataområdet som jag inte kan ett skit om (och är heller inte intresserad ÄVEN om jag byggt mig en egen CPU i CPLD-teknik som till och med fungerar även om jag bara fick JMP att fungera, så jag är intresserad av datorer på ett annat sätt, liksom). Jag är bara en dum användare och lever på Kjell's devis "Det ska bara funka". För tydlighetens skull ska jag säga att jag av princip inte läser länkar (om jag inte får ett länk-svar på nån artikel jag frågat efter), lite för att jag är smått dyslektisk men oftast för att "Jag kan själv" som Alöfons Åberg sa :)

Edit: ändrar "av princip" till "i princip", rätt ska vara rätt :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara säga det att en vän kom på en minst sagt enkel lösning på mitt problem: INTE stänga av datorn :D

Fast idag kör jag datorn (och därmed fläkten) 4h/dygn, och att öka belastningen en faktor 6, nej jag tror inte det :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Spisblinkaren »

Över natten provade jag "Hibernation".

Det gick bra, datorn stängde ner sig och iTunes kom ihåg vart jag slutade.

Enda lilla problemet var att Windows inte kunde göra resume på internetuppkopplingen, men det kan man knappast begära.

Jag tror mig annars ha märkt att om jag lämnar internet på så stängs maskinen aldrig av MEN om jag kopplar ner så TROR jag den går ner i hibernation av sig själv, min andra HP-dator gör det (men den är inte uppkopplad mot internet utan endast en printerdator).

Ikväll skall jag prova att bara koppla ner internet, wish me luck :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på en annan rätt basal grej om man fattar nåt om datorer vilket jag inte gör.

Om man kryssar iTunes INNAN man trycker på strömbrytaren så kommer iTunes ihåg status.

Det är alltså skillnad på om Windows stänger ned iTunes än om jag stänger ner iTunes.

Problem solved :)

RAO
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur får man iTunes att komma ihåg...

Inlägg av Spisblinkaren »

Riktigt löst är det tyvärr inte.

Genom att kryssa iTunes INNAN jag stänger av datorn (genom att trycka på on/off-knappen) så kommer iTunes i alla fall ihåg vilken spellista jag spelade innan jag stängde av datorn.

Fantastiskt, grattis alla skickliga programmerare :)

Dock kommer inte iTunes ihåg exakt vilken låt jag spelade när jag stängde av systemet.

Men det var ju mycket det jag vill få ordning på för om man nyttjar en spelare och trycker på stopp är det väl ganska självklart att nästa gång man startar grejerna så vill man att programmet skall börja PRECIS där man tryckte på stopp likt ett kassettdäck/iPod?

Fascinerande att man inte kan programmera in en sån ganska basal detalj vad beträffar musikspelare. :tumner:

MVH/Roger
PS
Nu måste jag i praktiken skriva upp på papper vilken låt jag spelade när jag stängde av datorn, sen när jag sätter på datorn dagen efter, och har spelat i några dar, så måste jag typ scrolla fram till 500:e låten i mitt bibliotek om runt 2000 låtar, suck säger jag bara.
Skriv svar