QElectroTech för elscheman (apparatskåp)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

QElectroTech för elscheman (apparatskåp)

Inlägg av arvidb »

Jag hittade detta program för ritning av scheman till elskåp. Det verkar riktigt kraftfullt, om än rätt opolerat. Open source!

QElectroTech

Stödjer "folios" - olika sidor med automatiska referenser. Man kan till exempel placera en kontaktorspole på en sida och haka på huvudkontakter och hjälpkontakter på samma eller andra sidor, och den håller reda på var de olika delarna finns och anger det i ritningen. T.ex. kontaktgrupp 1KM1 visar "1-F10", det vill säga spolen finns på sida 1 i ruta F10. Smidigt!

Dock finns inte mycket i manualväg, tillverkaren verkar vara fransk så mycket av wikin är på franska. Så jag har testat mig fram med hjälp av exempelritningarna som följer med. Komponentbiblioteket är ganska stort men man märker att bidragen kommer lite överalltifrån: en salig blandning av tyska, danska, franska med mera. Det mesta är dock på engelska. Och komponenteditorn är lite oslipad. Men väldigt mycket bättre än att rita för hand eller i typ InkScape!

Min första ritning:
1_power_monitoring.png
Edit: Det finns en mycket smidig funktion för att exportera till .png. Ett par exempel till från medföljande "Industrial.qet":
6_emergency_stop_circuit.png
16_a0_plc_layout.png
38_pb1_panel_front_view.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: QElectroTech för elscheman (apparatskåp)

Inlägg av ojz0r »

Ja det programmet verkar helt klart kraftfullt. Jag har inte hunnit kolla så mycket på det än tyvärr även om viljan finns.
Det hade varit spännande att använda den skarpt i ett projekt och se hur nära de kommersiella programmen den kommer.
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: QElectroTech för elscheman (apparatskåp)

Inlägg av gustavn »

Jag använder qelectrotech för att rita hydraulscheman vilket jag tycker det fungerar bra till också. De släppte rätt nyligen version 0.8
Skriv svar