Vad är historik?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Xoffis skrev:Att kunna backa i webbläsaren är inte "historik"

Så även om du slår av historik kommer du kunna backa som vanligt så länge du inte stänger webbläsaren
Det här är ju ett klockrent svar på ENA delen av min fråga, tack Xoffis!

Bakåt-knappen, påverkas alltså inte.

---------------------

Den andra delen av frågan blir då "vad har man för nytta av historik"?

Och hur använder man det?

För om bakåt-knappen inte påverkas, varför ha historik aktiverat överhuvudtaget?

Kostar ju bara minne (om än inte så mycket, antar jag).

Och det är lite hit jag vill komma dvs stänga av skräp jag inte behöver.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vad är historik?

Inlägg av mrfrenzy »

"Jag har ett svagt minne av att jag var inne på någon sida förra veckan och läste en riktigt bra artikel om strömförsörjning till rörförstärkare men kan omöjligt komma ihåg vad den hette".

Då är historiken oumbärlig att använda. Händer mig någon gång per månad att jag går in där och söker,
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är så klok, mrfrenzy.

Men jag är så dum för ärligt talat fattar jag ingenting av vad du säger.

Vadå "går in där och söker"?

Vart går du in nånstans? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vad är historik?

Inlägg av mrfrenzy »

När du är inuti Firefox, tryck Ctrl+H
Då kommer det upp en liten ruta till vänster där du kan bläddra och se vad du gjorde olika dagar.
Du kan också skriva text i sökrutan så filtreras det live för varje bokstav du skriver.
Skärmklipp 2020-06-08 00.29.28.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av Xoffis »

Som sagt, ibland kan man ha nytta av historiken på det sätt mrfrenzy säger.

Man kan se "historik" lite som en anteckningsbok där du hela tiden antecknar vilka sidor du har besökt.

Jag personligen använder nog ytterst sällan historiken, då det blir mycket sidor i den ifall man surfar runt en del!



Men som lite svar på dina andra funderingar (och ifall du inte har något intresse i historik osv) så finns det ofta en funktion i webbläsaren som automatiskt raderar sånt du inte vill ha varje gång du stänger webbläsaren

Vill minnas att man även kunde behålla data för sina favoriter (även om den autoraderas), men det vet jag inte hur det funkar med de moderna alternativen av webbläsare
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

mrfrenzy skrev:När du är inuti Firefox, tryck Ctrl+H
Då kommer det upp en liten ruta till vänster där du kan bläddra och se vad du gjorde olika dagar.
Du kan också skriva text i sökrutan så filtreras det live för varje bokstav du skriver.
Skärmklipp 2020-06-08 00.29.28.png
Det här var klockrent förklarat, tack mrfrenzy!

Blev att förstå att det typ fanns nån lista nånstans över sidor jag besökt men jag hade ingen aning om hur jag skulle kunna komma åt dom.

Tror dock att Huggbävern tidigt så nåt om ctrl-H men kronan ramlade inte ner.

Nu har den däremot ramlat ner och jag tackar för detta!

MVH/Roger
PS
Jag siktar nu på att disabla historiken för jag har, uppenbarligen, aldrig behövt den och känner att jag inte kommer behöva den i framtiden heller (inte ens nu när jag vet vad historik betyder). Nästa sak jag kommer gräva i är kakor samtidigt som flertalet av Er redan tipsat mig om kakor och jag kommer läsa om dom inläggen, jag känner annars spontant mest att jag skulle vilja slippa kakor, eventuellt med förbehållet att jag ju gärna vill loggas in på typ EF varje gång jag loggar på datorn (och jag vill absolut slippa logga in varje gång, säger jag för tydlighetens skull).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Xoffis skrev:Som sagt, ibland kan man ha nytta av historiken på det sätt mrfrenzy säger.

Man kan se "historik" lite som en anteckningsbok där du hela tiden antecknar vilka sidor du har besökt.

Jag personligen använder nog ytterst sällan historiken, då det blir mycket sidor i den ifall man surfar runt en del!



Men som lite svar på dina andra funderingar (och ifall du inte har något intresse i historik osv) så finns det ofta en funktion i webbläsaren som automatiskt raderar sånt du inte vill ha varje gång du stänger webbläsaren

Vill minnas att man även kunde behålla data för sina favoriter (även om den autoraderas), men det vet jag inte hur det funkar med de moderna alternativen av webbläsare
Hej Xoffis!

Fetmärkt är extra intressant, låter dock för avancerat för mig men är nåt bra att ha i bakhuvudet!

MVH/Roger
PS
Som du kanske såg avser jag stänga av historiken för jag har haft min dator i typ 13år och har aldrig behövt historiken så varför skulle jag behöva den nu när skillnaden bara är att jag numera vet vad det betyder? :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av TomasL »

Om du använder funktionen "InPrivate" på FF-svenska heter det "Privat Fönster", om du högerklickar på FF-ikonen, så ser du det, så sparas varken cookies eller historik, överhuvudtaget, allt raderas när du stänger FF.
Det innebär förstås att du måste skriva in lösenordet varje gång du besöker EF till exempel
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Tomas!

Jag kan faktiskt tänka mig att ha det så.

Nu skrev jag dock att jag helst inte vill behöva logga in varje gång jag besöker EF men nåt stort problem är det inte.

Däremot har jag problem med att hitta din finess, kom ihåg att jag kör FF31...

MVH/Roger
PS
Jag tror jag fattat att FF-ikonen är knappen med dom tre horisontella strecken, eller?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av TomasL »

Ikonen i startmenyn, typ, har inte en aning om hur det funkar på dina stenåldersgrejjor.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Stenåldersgrejjor :D

Du är rolig Tomas, knepigt nog vet jag flera som inte gillar dig men jag gillar dig :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av TomasL »

Det är väl i så fall deras problem, inte mitt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vad är historik?

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:
Xoffis skrev:Att kunna backa i webbläsaren är inte "historik"

Så även om du slår av historik kommer du kunna backa som vanligt så länge du inte stänger webbläsaren
Det här är ju ett klockrent svar på ENA delen av min fråga, tack Xoffis!

Bakåt-knappen, påverkas alltså inte.

---------------------

Den andra delen av frågan blir då "vad har man för nytta av historik"?

Och hur använder man det?

För om bakåt-knappen inte påverkas, varför ha historik aktiverat överhuvudtaget?

Kostar ju bara minne (om än inte så mycket, antar jag).

Och det är lite hit jag vill komma dvs stänga av skräp jag inte behöver.

MVH/Roger
Det kan jag tala om av mycket egna erfarenheter. Det händer ofta mig att jag kommer åt musplattan med någon del av handen när jag skriver ett inlägg t.ex här. Om då markören råkar stå olyckligt så stänger Chrome ner helt och måste startas om. Då sitter man där med en tom jävla skärm och allt man skrivit är borta. Då kan man klicka på Historiken och öppna samtliga flikar som var aktiverade och se på faan, där har man hela sin mödosamt inskrivna text tillbaka. :).

Det är ju bara en av användningsmöjligheterna. Det händer allt som oftast att jag med stor möda hittat en sida som jag är intresserad av, när jag släcker den så glömmer jag att spara ett bokmärke. När jag sedan vill öppna sidan igen dagen efter så hittar jag den inte. Jag kan då enkelt gå in i historiken och kolla vilka ställen jag besök tidigare och hittar den enkelt. Tänker man till lite så kommer man säkert på fler fördelar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av AndLi »

Precis den funktion SeniorLEmuren beskriver har räddat mig med i flera situationer!
För Chrome finns även Ctrl+T för att öppna senast stängda flik, den har nog räddat mig ännu fler gånger när man varit lite slarvig med flik-stängandet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad är historik?

Inlägg av Henry »

När det implementerades i Chrome för en hel del år sedan var det en ren fröjd och ja det har räddat mig med några gånger. Stör mig för övrigt som fasen på dessa flikar, har hänt många gånger att en sida öppnats som en flik istället för ett nytt enskilt fönster så när man stänger en sida så stängs alla flikar i det fönstret. Samma när man öppnat någon sida men så har den satts som flik så får man gå igenom alla sidor för att hitta den sedan igen.
Skriv svar