Vad är historik?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag passar på och ställer en mycket korkad fråga som kommer ge rekordkort tråd :)

Historik är väl möjligheten att klicka på pilen som pekar till vänster i browsern?

Jag har nämligen sett i inställningarna för FF31 att man kan skippa historiken och undrar mest vad det innebär.

När jag ändå håller på och frågar, finns det nåt bra knep att komma runt kak-hysterin?

Jag brukar acceptera kakor på hemsidor som jag gillar eller känner till och INTE acceptera det för kreti och pleti.

Men jag har för mig att TomasL har förklarat att kakan redan ligger där, det spelar alltså ingen roll om man accepterar eller inte.

Eller?

MVH/Roger
PS
Man kan göra vissa inställningar i browsern angående kakor också, kan vara skönt att bestämma sig för en strategi.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18227
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Vad är historik?

Inlägg av 4kTRB »

Kakmonstret. Äter upp dina kakor.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

:D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad är historik?

Inlägg av Henry »

Historik är adresserna till ALLA sidor som du besökt sedan du nollställde historiken eller började använda browsern, så vill du inte ha det är det bara att stänga av.

Vissa kakor kan man stänga av vissa inte vilket du godkände i samanbd med att du började använda browsern alternatvit klickade i rutor för det, vill man ha bort det ändå så får man sluta använda browsern eller inte besöka några sidor. Man kan dock bestämma att inte få riktad reklam men inställningarna är gömda (vet bara Chrome vet ej med FF) för att kunna ta bort så mycket som möjligt och det tar tid att göra det av förklarliga anledningar men det är alltid det första jag gör så blir det ingen riktad reklam och så installerar jag ett program utöver det så blir det i princip ingen reklam alls vilket känns så bra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Henry skrev:Historik är adresserna till ALLA sidor som du besökt sedan du nollställde historiken eller började använda browsern, så vill du inte ha det är det bara att stänga av.
Tack för ditt svar!

Så det är alltså inte dom senaste sidorna man surfat på dvs om jag stänger av historik så kan jag bara köra "forward"?

Jag använder ofta back-knappen när jag surfar och det tror jag dom flesta gör men jag vill bara inte att tryck på back-tangenten skall innebära blank/vit sida bara för jag väljer "noll historik".
Vissa kakor kan man stänga av vissa inte vilket du godkände i samanbd med att du började använda browsern alternatvit klickade i rutor för det, vill man ha bort det ändå så får man sluta använda browsern eller inte besöka några sidor. Man kan dock bestämma att inte få riktad reklam men inställningarna är gömda (vet bara Chrome vet ej med FF) för att kunna ta bort så mycket som möjligt och det tar tid att göra det av förklarliga anledningar men det är alltid det första jag gör så blir det ingen riktad reklam och så installerar jag ett program utöver det så blir det i princip ingen reklam alls vilket känns så bra.
Det här med kakor förstår jag inte, tack ändå för förklaringen!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eftersom du, av oklara skäl ignorerar mina intelligenta inlägg kunde jag skriva vad som helst men här är ett bra tips.


CTRL+H kan Troligen ge dig ett fält vid sidan av med listan på alla besökta platser. I (åtminstone ) en uppdaterad Firefox kan man sortera historiken, söka och radera efter eget behag.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får inget riktigt klart svar.

Om jag stänger av historiken, vad händer då?

Kan jag fortfarande trycka back för just den sessionen (alltså till den punkten jag var när jag ursprungligen surfade in till sidan), eller vad händer?

Jesus vad jag avskyr att förklara mjukvara, det blir ju ALDRIG entydigt!

Och duktigt folk dras med en jargong som man inte fattar ett skit av.

Varför sitter jag här?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43130
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av sodjan »

> Varför sitter jag här?

Bra fråga! Varför inte själv helt enkelt prova det
du frågar om? Det tar bara ett par minuter att testa
och om det inte fungera bra sätter du tillbaka det igen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av JimmyAndersson »

"Historik" är inget annat än en lista över vilka web-sidor som du har besökt.
Sorterade så att den du senast besökte är den som bara kräver 1st tryck på bakåt-knappen.
(I Historik-menyn finns den du senast besökte högst upp i listan.)

Om man inte vill att webläsaren ska komma ihåg detta, så väljer man "Spara inte historiken" eller "Noll historik", som du skrev.
Alltså:
Historik PÅ = Webläsaren kommer ihåg vilka sidor du varit på, och i vilken ordning.
Historik AV = Webläsaren kommer *inte* ihåg detta.

Så om man *vill* kunna backa, så är det ju dumt att be webläsaren att inte komma ihåg. :)
Det vore som att kasta sina anteckningar och ändå vilja kunna läsa dem...


Kakor (cookies) :
En kaka är en liten textfil som en websida kan spara på ens dator.
Varje websida sparar (och läser) sina "egna" kakor.
Innehållet i kak-filen kan t.ex vara inställningar. T.ex om du går in på en sajt och väljer "inkl. moms" så kan det sparas i en kaka på din dator.
Det gör att priserna visas inkl. moms nästa gång du går in på websidan, utan att du behöver välja det igen.
Men i min webläsare kanske jag vill ha exkl. moms, så då väljer jag det och det sparas i en kaka på *min* dator, så det påverkar ju inte ditt val.

Kakor kan även innehålla info som används för att websidan ska komma ihåg dig.
T.ex för att veta om du varit på websidan tidigare. (Kaka = varit på websidan.)
Det kan vara praktiskt för folket bakom websidan för att veta hur många användare som återkommer.

En kaka kan även innehålla något sätt för att skilja på olika besökare. T.ex genom att ge varje besökare ett nummer.
Så resultatet kan bli att deras server vet att "ah, nummer 123 brukar söka på transistorer. Då listar vi transistorer nästa gång vi ser det numret besöka oss".
Det är ungefär så det fungerar med annonser som visar precis det man tittade på tidigare. :)




Till dem som tänker att "nä, sådär är det inte! Det är server-anrop blablabla":
Jo visst, jag vet. Men ni har glömt hur det var innan ni kunde allt det där. Det har inte jag.
Man fattar inte om man inte börjar med det enkla, dvs enbart den informationen man behöver för att förstå *användningen* av historik och kakor.


Lite tillägg som jag inte ville ta i förklaringen, för att inte röra till det:
Man kan ställa in så att Historiken sparas (och kan nås med t.ex bakåt-knappen) så länge man har webläsaren igång.
När man sedan stänger av webläsaren så raderas informationen om vilka sidor man besökte. Permanent.
Och tvärt om vad som skrivits i andra inlägg så kan man ställa in så att *inga* kakor sparas. Man kan även välja vilja websidor som ska få spara kakor på ens dator.
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad är historik?

Inlägg av Nerre »

Jag tycker beskrivningen av kakor är helt rätt. Det är webbsidan som talar om för klienten att den ska spara nåt och nästa gång man besöker sidan så skickar klienten med den informationen.

Och det innebär att en kaka för en webbsida aldrig kan läsas av en annan webbsida.

Däremot är det klart att två webbsidor kan samarbeta och ha en gemensam databas över vilka kakor som hör ihop. Det är så s.k. spårningskakor används.

Om jag besöker sidan www.foo.com och den sidan har en inbäddad bild från www.bar.com så kan de sidorna använda en gemensam databas för att koppla ihop kakan www.foo.com:1234 med kakan www.bar.com:9876.

När jag sen besöker www.allan.com, som också har en en inbäddad bild från www.bar.com så kanske allan sparar en kaka www.allan.com:4321. Men www.bar.com känner igen kakan www.bar.com:9876 och vet att "det där är samma användare som har kakan www.foo.com:1234". Så www.bar.com kan se att samma användare besök bägge dessa sidor.

(Att www.bar.com kan se detta beror på att när bilden hämtas så anges det en Referrer, d.v.s. www.bar.com får veta på vilken sida bilden ligger inbäddad.)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

JimmyAndersson skrev:"Historik" är inget annat än en lista över vilka web-sidor som du har besökt.
Sorterade så att den du senast besökte är den som bara kräver 1st tryck på bakåt-knappen.
(I Historik-menyn finns den du senast besökte högst upp i listan.)

Om man inte vill att webläsaren ska komma ihåg detta, så väljer man "Spara inte historiken" eller "Noll historik", som du skrev.
Alltså:
Historik PÅ = Webläsaren kommer ihåg vilka sidor du varit på, och i vilken ordning.
Historik AV = Webläsaren kommer *inte* ihåg detta.

Så om man *vill* kunna backa, så är det ju dumt att be webläsaren att inte komma ihåg. :)
Det vore som att kasta sina anteckningar och ändå vilja kunna läsa dem...


Kakor (cookies) :
En kaka är en liten textfil som en websida kan spara på ens dator.
Varje websida sparar (och läser) sina "egna" kakor.
Innehållet i kak-filen kan t.ex vara inställningar. T.ex om du går in på en sajt och väljer "inkl. moms" så kan det sparas i en kaka på din dator.
Det gör att priserna visas inkl. moms nästa gång du går in på websidan, utan att du behöver välja det igen.
Men i min webläsare kanske jag vill ha exkl. moms, så då väljer jag det och det sparas i en kaka på *min* dator, så det påverkar ju inte ditt val.

Kakor kan även innehålla info som används för att websidan ska komma ihåg dig.
T.ex för att veta om du varit på websidan tidigare. (Kaka = varit på websidan.)
Det kan vara praktiskt för folket bakom websidan för att veta hur många användare som återkommer.

En kaka kan även innehålla något sätt för att skilja på olika besökare. T.ex genom att ge varje besökare ett nummer.
Så resultatet kan bli att deras server vet att "ah, nummer 123 brukar söka på transistorer. Då listar vi transistorer nästa gång vi ser det numret besöka oss".
Det är ungefär så det fungerar med annonser som visar precis det man tittade på tidigare. :)




Till dem som tänker att "nä, sådär är det inte! Det är server-anrop blablabla":
Jo visst, jag vet. Men ni har glömt hur det var innan ni kunde allt det där. Det har inte jag.
Man fattar inte om man inte börjar med det enkla, dvs enbart den informationen man behöver för att förstå *användningen* av historik och kakor.


Lite tillägg som jag inte ville ta i förklaringen, för att inte röra till det:
Man kan ställa in så att Historiken sparas (och kan nås med t.ex bakåt-knappen) så länge man har webläsaren igång.
När man sedan stänger av webläsaren så raderas informationen om vilka sidor man besökte. Permanent.
Och tvärt om vad som skrivits i andra inlägg så kan man ställa in så att *inga* kakor sparas. Man kan även välja vilja websidor som ska få spara kakor på ens dator.
Vilken underbar förklaring, jag tackar jättemycket för detta!

Det var liksom på min nivå fast ändå inte, men bra nära i alla fall :)

Man kan alltså ha ett "djup i fliken" om man säger.

Då menar jag att jag kanske startar en flik, surfar in på ELFA och surfar runt där ett tag (dvs flera undersidor), sen surfar jag in på Mouser men kommer på att shit det där hade ju ELFA och trycker bakåt ett antal gånger tills jag kommer till ELFA.

Är det nåt sånt du menar med historik?

För om man då stänger av historiken så kommer jag inte ens "ur" Mouser, eller?

Det låter lite som om man inte kan göra "bakåt" alls då.

Fast det hade varit käckt om man i alla fall kunde köra bakåt inom Mouser.

Jag är ledsen men jag fattar fortfarande inte :)

Du/Ni får ursäkta mig men som jag sagt så många gånger, jag suger på datorer.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

sodjan skrev:> Varför sitter jag här?

Bra fråga! Varför inte själv helt enkelt prova det
du frågar om? Det tar bara ett par minuter att testa
och om det inte fungera bra sätter du tillbaka det igen.
Du förstår nog inte det här men det gäller att "våga" det också.

Jag är jätterädd om min trevligt superstabila dator, till exempel.

Dessutom är jag sån att jag hellre teoretiserar före jag provar, färre tråkiga överraskningar då.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:Jag tycker beskrivningen av kakor är helt rätt. Det är webbsidan som talar om för klienten att den ska spara nåt och nästa gång man besöker sidan så skickar klienten med den informationen.

Och det innebär att en kaka för en webbsida aldrig kan läsas av en annan webbsida.

Däremot är det klart att två webbsidor kan samarbeta och ha en gemensam databas över vilka kakor som hör ihop. Det är så s.k. spårningskakor används.

Om jag besöker sidan http://www.foo.com och den sidan har en inbäddad bild från http://www.bar.com så kan de sidorna använda en gemensam databas för att koppla ihop kakan http://www.foo.com:1234 med kakan http://www.bar.com:9876.

När jag sen besöker http://www.allan.com, som också har en en inbäddad bild från http://www.bar.com så kanske allan sparar en kaka http://www.allan.com:4321. Men http://www.bar.com känner igen kakan http://www.bar.com:9876 och vet att "det där är samma användare som har kakan http://www.foo.com:1234". Så http://www.bar.com kan se att samma användare besök bägge dessa sidor.

(Att http://www.bar.com kan se detta beror på att när bilden hämtas så anges det en Referrer, d.v.s. http://www.bar.com får veta på vilken sida bilden ligger inbäddad.)
Hej Nerre!

Tack för förklaringen men några pedagogikpoäng får du inte :)

MVH/Roger
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av Xoffis »

Att kunna backa i webbläsaren är inte "historik"

Så även om du slår av historik kommer du kunna backa som vanligt så länge du inte stänger webbläsaren
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad är historik?

Inlägg av Henry »

Eller den sidan/fliken.
Skriv svar