Vad är historik?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Vad är historik?

Inlägg av Castor »

Det borde gå att använda "End"-knappen för att komma till slutet, prova gärna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32776
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:
HUGGBÄVERN skrev:Du kan fortfarande sortera din ”stack” i bokstavsordning, och söka.

Tanken är väl att skapa mappar första vången du surfar på nätet. Sedan ska ju sägas att jag har svårt ibland att hitta rätt i mina mappar då jag har många sparade länkar. Men inga mappar skulle försvåra letandet.

Men oavsett vad, att spara länkar bland bokmärken är mer säkert än att förvänta sig hitta dem i historiken. Men här finns inga regler, utan vi gör alla säkert olika.
Du är rätt trevlig trots allt :)

MVH/Roger
Inte Vången utan Gången. Som med mycket annat måste man pyssla om sin stack eller sina bokmärken, som att rensa upp bland dem.

Jag är inte trevlig, men du har funderingar och jag tror mig kunna ge lite återkoppling och då tycker jag att jag ska försöka komma med sådan info som, i bästa fall kan vara till hjälp eller åtminstone kasta lite ljus över ämnet. Att försöka vara så sjysst och korrekt jag kan. Just you wait ...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Castor!

Så lätt var det :D

När jag trycker på ikonen för bokmärken får jag upp en skärmsida med bokmärken, längst ner står det sedan "Visa alla bokmärken" och när jag trycker där får jag upp ett "explorer-fönster" där det står "osorterade bokmärken" och när jag klickar där ser jag min stack "uppochner" (dvs den första länken överst) MEN när jag trycker på End-knappen kommer jag mirakulöst högst upp i "stacken" (visas längst ner dock).

Fasen vad häftigt!

Stort tack!

MVH/Roger
PS
Synd bara att det inte gick att stänga av historiken eller var jag för snabb? Kanske systemet behövde bygga upp vilka logins jag hade och sedan bara spara dom i kakor?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ber om ursäkt för att jag är så sur ibland.

Men ibland är det faktiskt berättigat, till exempel satt jag tidigare idag med min HP28SX och tänkte plotta lite.

Efter att jag knappat in hela formeln så kunde jag ändå inte plotta för det gick inte att sätta variabelvärdena.

Varför?

Jo, de var upptagna som ekvationsnamn (jag är lat och brukar tilldela ekvationer namn med bara en bokstav MEN ekvationer kan användas inuti andra ekvationer...).

Smartast i detta fallet är alltså att ha minst två bokstäver för ekvationer (och en för variabler).

Men vad gör jag då när jag inte kan sätta två av tre variabler?

Lite kan jag och jag chansade på att trycka variabelnamnet och "Purge" men det gick inte och jag fattade inte varför, efter typ en halvtimmes försök hämtade jag de båda rätt feta manualerna och lyckades hitta hur man rensar bort variabler.

Visade sig att man var tvungen att trycka ' (aka fnutt) framför variabeln innan purge.

En fnutt extra alltså.

Suck säger jag bara om den här invecklade datorvärlden!

MVH/Roger
PS
HP28SX är från mitten av 90-talet men det har knappast blivit bättre sen dess :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av TomasL »

Roger, trodde inte du hade så moderna saker som en miniräknare från 90-talet.
Min dagligräknare köpte jag -81 eller nått sånt, en HP41CV
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Jag gillar räknaren, den är härlig (och expanderbar, fast idag är det nog svårt att expandera den, väl?).

Den är dock ganska långsam så man får inte ha brottom, men ger man den lite tid verkar den göra rätt.

Bifogar en bild på övergångsfunktionen hos ett tredje ordningens filter som jag bara tror jag räknat fram rätt.

Skalan är linjär så den lilla puckeln på 1,6dB kommer inte synas med logaritmisk skala (och behåller jag puckeln så blir brantheten högre).

Filtret ska jag ha till mina senaste högtalare där det visar sig att banddiskanterna inte tål f<1,6kHz (som är brytfrekvensen), satsar alltså på ett brantare filter än det första ordningens som sitter där nu.

MVH/Roger
PS
Min ytterst amatörmässiga wikibok om högtalarkonstruktion, Ni dirigeras direkt till relevant avsnitt: https://sv.wikibooks.org/wiki/H%C3%B6gt ... ens_filter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av TomasL »

det är en 48a, inte en 28 som du skrev.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5805
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Vad är historik?

Inlägg av rvl »

rogerk8 skrev:Visade sig att man var tvungen att trycka ' (aka fnutt) framför variabeln innan purge.
...
HP28SX är från mitten av 90-talet men det har knappast blivit bättre sen dess :(
Ja utan "fnutt" så evaluerar den värdet av variabeln och med "fnutt" så blir det istället namnet på variabeln.

Köpte hp28c när den var rätt ny, innan den förbättrade modellen hade släppts.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:det är en 48a, inte en 28 som du skrev.
Jag har tydligen fattat fel som vanligt :)

Syns ju tydligt att det är en HP48SX.

Jag har förresten inte använt den sen jag gick i skolan men för bara ett halvår sedan plockade jag fram den (och fick byta batterier i den) och börjar bli lite bekväm med den, gillar mest Equation Writer sedan Solver och Ploter.

Mycket trevligt användargränssnitt hos Equation Writer, ibland räcker det sen med Solver (typ bara testa ett gäng värden) men Ploter använder jag mest, det är liksom det som får mig att plocka fram räknaren.

Den är rolig, lite väl avancerad för mig tydligen men jag lär mig vartefter (har en latent plan att läsa igenom manualerna på totalt c.a 1000 sidor :) )

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:
rogerk8 skrev:Visade sig att man var tvungen att trycka ' (aka fnutt) framför variabeln innan purge.
...
HP28SX är från mitten av 90-talet men det har knappast blivit bättre sen dess :(
Ja utan "fnutt" så evaluerar den värdet av variabeln och med "fnutt" så blir det istället namnet på variabeln.

Köpte hp28c när den var rätt ny, innan den förbättrade modellen hade släppts.
Jag fattar bara inte såna här detaljer.

Men det låter klokt det du säger även om det är irriterande som användare för man skriver liksom variabelns namn och vill att den skall kastas/raderas och trycker då på Purge.

Men detta funkar alltså bara med "fnutt".

Kanske logiskt men inte så lätt att förstå och komma ihåg.

Fast nu vet jag det tack vare Dig :)

MVH/Roger
Skriv svar