ABACOMs produkter - vad tycker ni?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

ABACOMs produkter - vad tycker ni?

Inlägg av Platis »

Ni på forumet som kört eller testat ABACOMs produkter, vad tycker ni ?
sPlan(schema)
SprintLayout(PCB)
LochMaster
ProfiLab
FrontDesign
mf.l
Vore kul med input från nån som använt program/programmen ett tag, duger de för hobbybruk?
Är det värt pengarna(ca 500kr/st) jämfört med alla gratisprogram därute?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ABACOMs produkter - vad tycker ni?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kör med SprintLayout men har en "fulkopia" av sPlan någonstans.
Om jag pratar om Sprint OCH sPlan förstod jag att det inte fanns möjlighet att bygga nät i sPlan och flytta över till Sprint. Det är ju ett STORT MINUS.

sPlan funkar väl mest att göra scheman som man printar ut och bygger efter eller delar med sig av på nätet.

Så några ord om SprintLayout.
Några minus:
Ingen autorouting.
Lite fyrkantigt när det kommer till att konstruera egna symboler; inte svårt, bara fyrkantigt.
Inget för komplicerade layouter.

Några plus:
Jag tycker det är snabbjobbat.
Man kan ta in scheman i bmp eller jpg och kalkera av.
Det är himla enkelt.

Så här jobbar ofta jag:
Sprint.jpg
Lochmaster gör väl det som Fritzing gör, eller tvärtom. Misstänker att Fritzing kan mer.
Grubblar över FrontDesigner - ska den vara betalware?! Det finns hursomhelst en gratisvariant som dock genererar kod som bara funkar hos den firmans panelfabrik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABACOMs produkter - vad tycker ni?

Inlägg av Platis »

Har bara gjort lite smågrejor i SprintLayout(demo) hittills och så långt verkar det himla smidigt, men det ju först när det blir lite mer komplicerat man märker svagheterna tänker jag. Vet inte vad jag tycker om autorouting egentligen, håller man mest på med hålmonterat(och SOIC) och enklare grejor så kan nog vara utan detta även om det är smidigt. Tänk vilket jobb som lades förr på snygga PCB layouter. sPlan 8.0 (uppdatering)har varit på gång länge och man förväntar sej ju att det blir nån koppling till Sprint eftersom detta verka vara det främsta klagomålet/kritiken.
Man kan ta in scheman i bmp eller jpg och kalkera av.
Okej, låter ju inte så dumt! Perfekt för att "kopiera" gamla layouter! :tumupp:
Senast redigerad av Platis 31 maj 2020, 00:13:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ABACOMs produkter - vad tycker ni?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag är ju en copy-skata (copycat) men alla de syntmoduler jag beställde tidigare och mycket annat har jag plankat av och, i många fall gått från enkelsidiga till dubbelsidiga, och lite för skojs skull jobbar jag med schemat till en enkel synth med ALLT på ett kort som är för långt för Sprint, maxlängd är 500mm.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ABACOMs produkter - vad tycker ni?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett minus till - ingen nätlista = inget kolla att alla förbindelser är dragna eller att man kortslutit någonstans.
Det finns en funktion för att hitta vissa typer av fel.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: ABACOMs produkter - vad tycker ni?

Inlägg av Platis »

Ingen nätlista är klart ett minus. En enklare autorouter finns, typ en linje i taget. Samma med test-funktionen, en anslutning i taget. Man får en känsla av att dessa (sPlan och SprintLayout) är rätt omtyckta av sina användare(bra recensioner) och har rykte om sej att vara lättanvända och intuitiva. Men kanske att de är rätt gamla vid det här laget och omoderna i vissa avseenden, ingen av dem verkar uppdaterade på länge. Behöver iofs alltid inte vara nån nackdel = programmet är använt under längre tid och förhoppningsvis bugfritt. Verkar gå köra på allt från XP till WIN 10 , vilket jag ser som ett stort plus.

Funktionen att hyfsat enkelt kunna kopiera layouter från jpg får ju också ses som ett stort plus för ett enkelt hobbyprogram! Hittade en video!


C64 PCB layout att ladda ner; https://github.com/bwack/KU-14194HB-Rev ... 4revb.lay6

Funkar bra att testa i demo-versionen av SprintLayout; https://www.electronic-software-shop.co ... ut-60.html
Skriv svar