Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constrained?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constrained?

Inlägg av swesysmgr »

noctua_nh_u12p_se2_2_3.jpg
Kylfläns 1.png
Jag försöker rita Noctua-kylflänsen ovan exklusive fläktarna. För att få sketchen över de stackade plåtbitarna att bli "fully constrained" (helt begränsad?) har jag fått sätta mycket mer mått än vad som är rimligt. Någon med lite mer CAD-erfarenhet som har förslag på hur måttsättningen kan göras snyggare/smartare?

Dela upp i flera sketcher är en lösning, skall lägga till bockade kanter på det sättet men för en stansad plåt med lite hål borde det inte gå att ha allt i samma? Eller tänker jag fel och det är meningen att måtten skall samlas ihop i ritnings (drawing) delen av programmet?

Målet är att lära sig lite om simuleringsdelen av Fusion genom att mata på värme och, om det går, luftflöde på kylflänsen samt animeringsdelen genom att montera en överbliven AMD-fläkt på flänsen med en adapter.
AMD Cooler Master Wraith Spire.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2256
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av hummel »

Använd constraints i din sketch för det i stället för måttsättning, utnyttja förhållanden mellan detaljerna, vinklar, parallella linjer osv.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av Glattnos »

Du kan även rita bara en fjärdedel av den först i en sketch och extrudera. Sen kan du köra två mirror body så att det blir hela, därefter göra en till sketch med alla urtag som är osymmetriska. Men det finns många sätt :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av swesysmgr »

hummel skrev:Använd constraints i din sketch för det i stället för måttsättning, utnyttja förhållanden mellan detaljerna, vinklar, parallella linjer osv.
Kylfläns constraints.png
Tycker jag har mängder med constraints men använder dem nog på fel sätt för problemet är att alla linjer m.m. indikerar låst genom att gå från blå till svart men sketchen blir ändå inte fully constrained som helhet.

Har suttit och lagt till mått i efterhand lite på chans för att få till det, därav röran.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av swesysmgr »

Glattnos skrev:Du kan även rita bara en fjärdedel av den först i en sketch och extrudera. Sen kan du köra två mirror body så att det blir hela, därefter göra en till sketch med alla urtag som är osymmetriska. Men det finns många sätt :)
Ja det vore kanske en lösning. Nu har jag ritat en kvadrant i sketchen och sedan speglat upp/ner och höger/vänster där.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev:"fully constrained" (helt begränsad?)
Undrar om det är det som jag kallar för "fullständigt definierad" i SolidWorks? :humm:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av swesysmgr »

Troligen samma sak, skall använda den termen framöver.

Några ritningstips att bjuda på du som har lång erfarenhet? :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av säter »

Det stora misstaget jag gjorde i början var att inte rita "fullständigt definierat".
Det leder bara till problem.
Det kan vara svårt att hitta vissa blåa element, men man får prova att "dra" i alla hörn och liknande.

"fullständigt definierat", det är en benämning jag har hittat på själv.
Jag gillar att tänka på svenska.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av SeniorLemuren »

Ett bra sätt att kolla vilka mått som "fattas" på en odefinierade linje är som säter säger att "dra" i linjen åt olika håll utan att släppa musknappen. När man sedan släpper musknappen så kan man då trycka på ångra och få tillbaka linjen till rätt position.

Man brukar för det mesta se vilket mått som fattas med slutledning av i vilka riktningar linjen kan flyttas. Jag har flera gånger råkat ut för att det varit omöjligt att få en hel bunt med linjer definierade trots att de haft alla tänkbara måttangivelser. När jag slutligen klickat på och låst centrumpunkten så har allt blivit definierat beroende på att jag har satt något mått på en linje från centrumpunkten som sedan andra mått refererat till.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av swesysmgr »

Så försöker jag göra men jag tycker ibland att det inte går att flytta något och alla kurvor och linjer ser svarta ut men skissen ("sketch") blir ändå inte fullständigt definierad. Skall testa med fixering/fix constraint på misstänkta kandidater nästa gång det dyker upp.

Inventor har en funktion som automatiskt hittar alla saknade mått som krävs för fullständig definition och ger förslag på dem, har inte hittat något liknande i Fusion tyvärr.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av säter »

Det kan vara någon punkt eller liknande som det är svårt att se det blåa på.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av GastonDeVille »

Jag var lite dum i huvudet och lyckades troligen koppla en måttsättning till fel lager / linje och plötsligt (nja, kanske nickade till) :roll: ... när jag raderade en onödig linje delade grundstommen till maskinskruvstycket på sig på mitten och delarna svävade en bit över varandra :lol:
Det var bara att lägga locket på och logga ut.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av swesysmgr »

Du är inte ensam, jag lyckades radera allt innehåll i alla andra komponenter än den jag arbetade med när jag ritade fläkten. Komponenterna fanns kvar i trädet men allt var tomt. Som tur var gick det att backa i versionerna och spara ut det tidigare jobbet till ett separat projekt.
Kylare montage 2020-05-27.png
Har glömt kantvinklar på kylflänsarna men det verkar fungera så här långt. Någon som kommit på hur man kan göra flera sammanfogningar/joints i ett svep? Testade med mönster/patterns för kylrören men fick bara 3st nya rör utan joints.

Detta är en tidsförstörare i klass med dataspel men det känns i alla fall lite nyttigare :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av GastonDeVille »

Höll på det på min spilltid mitt i natten. Det var inte många knop i huvudkontoret :lol: hela grejen kraschade och gick inte att "ångra" bakåt i tidsaxeln.
Men man lär sig väldigt mycket samtidigt.
Man ska visst "jorda" själva moderstycket så att det inte kan flimsa runt i 3D-rymden okontrollerat.
hummel
Inlägg: 2256
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Fusion 360, överdriven måttsättning för fully constraine

Inlägg av hummel »

Använd Move när det är möjligt och Joints när du vill göra en led som ska röra på sig.
Skriv svar